Verstappen beoordeelt voorstel voor ingrijpende regelwijzigingen F1
Menigeen heeft er een broertje dood aan in de Formule 1:
éénstoppers. Het vele managen van bijvoorbeeld de banden om
uiteindelijk een race met één stop uit te kunnen rijden, slaat niet
alleen de actie op de baan dood, maar ook de strategische
diversiteit. Daarom speelt de FIA met het idee om per 2026
tweestoppers verplicht in te voeren, waarbij men dan nadenkt over
verschillende varianten van dat plan . In Brazilië wordt Max
Verstappen door RacingNews365 gevraagd naar die plannen. Ziet hij
er enig heil in? "Het is natuurlijk zo dat het weer lastiger is
geworden voor de auto's onderling om elkaar te volgen", zo leidt
hij zijn analyse in. "In sommige races gaan je banden er heel snel
aan als je binnen een seconde van de voorganger blijft. Dat schiet
niet op. Bovendien zijn de performanceverschillen met zo'n twee à
drie tienden heel klein, dus het snelheidsvoordeel heb je ook niet
mee, tenzij er misschien iets geks gebeurt met een safety car."
Verstappen zit met nog meer vraagtekens Met die constateringen in
het achterhoofd lijkt Verstappen wel te porren voor een dergelijke
verregaande maatregel: "Misschien is het wel beter als ze dit doen.
Natuurlijk zullen mensen alsnog moord en brand schreeuwen als zo'n
pitstop verkeerd uitpakt, maar dat houd je altijd." Overigens is
het strategische aspect volgens Verstappen echt niet het enige waar
nog over nagedacht dient te worden met het oog op 2026: "Er bestaan
nog zoveel vraagtekens over volgend jaar, los van het ons opleggen
van tweestoppers. Denk maar eens aan de auto en de motor. Veel
onduidelijkheden nog dus."
éénstoppers. Het vele managen van bijvoorbeeld de banden om
uiteindelijk een race met één stop uit te kunnen rijden, slaat niet
alleen de actie op de baan dood, maar ook de strategische
diversiteit. Daarom speelt de FIA met het idee om per 2026
tweestoppers verplicht in te voeren, waarbij men dan nadenkt over
verschillende varianten van dat plan . In Brazilië wordt Max
Verstappen door RacingNews365 gevraagd naar die plannen. Ziet hij
er enig heil in? "Het is natuurlijk zo dat het weer lastiger is
geworden voor de auto's onderling om elkaar te volgen", zo leidt
hij zijn analyse in. "In sommige races gaan je banden er heel snel
aan als je binnen een seconde van de voorganger blijft. Dat schiet
niet op. Bovendien zijn de performanceverschillen met zo'n twee à
drie tienden heel klein, dus het snelheidsvoordeel heb je ook niet
mee, tenzij er misschien iets geks gebeurt met een safety car."
Verstappen zit met nog meer vraagtekens Met die constateringen in
het achterhoofd lijkt Verstappen wel te porren voor een dergelijke
verregaande maatregel: "Misschien is het wel beter als ze dit doen.
Natuurlijk zullen mensen alsnog moord en brand schreeuwen als zo'n
pitstop verkeerd uitpakt, maar dat houd je altijd." Overigens is
het strategische aspect volgens Verstappen echt niet het enige waar
nog over nagedacht dient te worden met het oog op 2026: "Er bestaan
nog zoveel vraagtekens over volgend jaar, los van het ons opleggen
van tweestoppers. Denk maar eens aan de auto en de motor. Veel
onduidelijkheden nog dus."
