Bezorgd Pirelli overweegt noodmaatregel voor GP Qatar
Elke race in Qatar is het wel weer raak: de race is niet alleen
fysiek zwaar voor de coureurs, maar ook zeer zwaar voor de banden.
Hoge kerbstones in combinatie met agressief, ruw asfalt en hoge
bochtensnelheden maakten al meer dan eens dat banden eraan gingen.
De kerbstones werden wel verlaagd, maar dat loste de problemen nog
niet helemaal op en dus blijven er bij Pirelli zorgen bestaan. "Als
het loopvlak te dun wordt, is de band niet meer beschermd. Dan is
een steentje of een klein splintertje voldoende om de rubberlaag te
scheuren", zo wordt Pirelli-motorsportbaas Mario Isola geciteerd
door Auto, Motor uns Sport . De Italiaanse bandenfabrikant
overweegt dan ook een maximumafstand te bepalen die met één set
banden gereden mag worden. In de praktijk zal het er daardoor op
neerkomen dat de coureurs minstens twee pitstops moeten doen. Het
is niet voor het eerst dat Pirelli voor dergelijke maatregelen
koos. In 2023, nog voordat de kerstones verlaagd werden, bepaalde
men dat de coureurs maximaal 18 ronden op een set banden mochten
rijden, hetgeen neerkwam op een verplichte driestopper.
fysiek zwaar voor de coureurs, maar ook zeer zwaar voor de banden.
Hoge kerbstones in combinatie met agressief, ruw asfalt en hoge
bochtensnelheden maakten al meer dan eens dat banden eraan gingen.
De kerbstones werden wel verlaagd, maar dat loste de problemen nog
niet helemaal op en dus blijven er bij Pirelli zorgen bestaan. "Als
het loopvlak te dun wordt, is de band niet meer beschermd. Dan is
een steentje of een klein splintertje voldoende om de rubberlaag te
scheuren", zo wordt Pirelli-motorsportbaas Mario Isola geciteerd
door Auto, Motor uns Sport . De Italiaanse bandenfabrikant
overweegt dan ook een maximumafstand te bepalen die met één set
banden gereden mag worden. In de praktijk zal het er daardoor op
neerkomen dat de coureurs minstens twee pitstops moeten doen. Het
is niet voor het eerst dat Pirelli voor dergelijke maatregelen
koos. In 2023, nog voordat de kerstones verlaagd werden, bepaalde
men dat de coureurs maximaal 18 ronden op een set banden mochten
rijden, hetgeen neerkwam op een verplichte driestopper.
