Data tonen aan: niet alles is verloren voor Verstappen
De sprintkwalificatie voor de sprintrace in Brazilië was er één om
snel te vergeten voor Max Verstappen. De 28-jarige Nederlander had
al moeite om zich naar het laatste deel van de kwalificatie te
rijden, want hij moest op de mediums in SQ2 genoegen nemen met de
achtste tijd. In het laatste deel, op de zachte banden, ging het
echter niet veel beter. Verstappen kwam niet verder dan P6 en moet
de sprintrace dus vanaf de derde startrij aanvangen. Zijn grote
concurrenten in de strijd om de wereldtitel, Lando Norris en Oscar
Piastri, starten vanaf de eerste en derde plaats, terwijl ook de
beide Mercedessen en Fernando Alonso voor de Red Bull-coureur
starten. Het leidde dan ook tot de volgende conclusie van
Verstappen. "Het was gewoon ruk! Het liep voor geen meter en ik had
heel veel vibraties in de auto. Ik stuiterde alle kanten op en
buiten dat had ik ook gewoon geen grip in de langzame bochten. Hij
draait niet en ik heb geen tractie, dus dan houdt het wel op", zei
Verstappen bij Viaplay . Maar waar verloor Verstappen de tijd? Een
simpele blik op de sectortijden leert ons dat sector twee het grote
manco was. De tweede sector is het bochtige gedeelte op Interlagos,
waarbij het veel op- en terugschakelen geblazen is. Het is dus
duidelijk dat de Red Bull RB21 daar niet bij gebaad was. Adviseur
Helmut Marko trok dan ook een passende, maar even pijnlijke
conclusie bij Sky DE , toen hem werd gevraagd waar het aan ontbrak.
"Simpelweg grip. In sector één en drie zitten we er eigenlijk bij,
maar in sector twee verliezen we vier tienden." Volgens de
Oostenrijker is dat 'een eeuwigheid op zo'n kort circuit'. Daar
heeft Marko zeker gelijk in, maar zoomen we nog verder in op de
data(zie hierboven), dan zien we dat Verstappen het grootste pak
aan tijd verliest in de bochten 6 en 7, die tezamen een langer
rechter doordraaier vormen. De grafiek laat zien dat hij meer
snelheid mee bocht zes in neemt, waarna hij buiten beeld een
momentje moet hebben gehad, waardoor hij ook het momentum richting
bocht acht volledig kwijt is. Van daar af pikt hij het momentum
weer op en pareert hij wat de concurrenten doen, maar het leed is
dan al geschied. Het goede nieuws lijkt dan ook dat een foutje ten
grondslag lag aan de slechte kwalificatietijd, al wordt dat foutje
natuurlijk nog altijd ingegeven door de auto die niet doet wat
Verstappen wil. Het probleem dat Verstappen aankaart, is er, maar
als Verstappen eromheen weet te rijden, hoeft dat in rondetijd
misschien niet alles uit te maken. Al laat de grafiek de
bandenslijtage ten gevolge van een nukkige auto natuurlijk buiten
beschouwing. Dat gezegd hebbende: als het vandaag in Sao Paulo
regent en we enkel natte sessies krijgen, dan houden deze theorieën
geen stand en begint iedereen weer op nul.
snel te vergeten voor Max Verstappen. De 28-jarige Nederlander had
al moeite om zich naar het laatste deel van de kwalificatie te
rijden, want hij moest op de mediums in SQ2 genoegen nemen met de
achtste tijd. In het laatste deel, op de zachte banden, ging het
echter niet veel beter. Verstappen kwam niet verder dan P6 en moet
de sprintrace dus vanaf de derde startrij aanvangen. Zijn grote
concurrenten in de strijd om de wereldtitel, Lando Norris en Oscar
Piastri, starten vanaf de eerste en derde plaats, terwijl ook de
beide Mercedessen en Fernando Alonso voor de Red Bull-coureur
starten. Het leidde dan ook tot de volgende conclusie van
Verstappen. "Het was gewoon ruk! Het liep voor geen meter en ik had
heel veel vibraties in de auto. Ik stuiterde alle kanten op en
buiten dat had ik ook gewoon geen grip in de langzame bochten. Hij
draait niet en ik heb geen tractie, dus dan houdt het wel op", zei
Verstappen bij Viaplay . Maar waar verloor Verstappen de tijd? Een
simpele blik op de sectortijden leert ons dat sector twee het grote
manco was. De tweede sector is het bochtige gedeelte op Interlagos,
waarbij het veel op- en terugschakelen geblazen is. Het is dus
duidelijk dat de Red Bull RB21 daar niet bij gebaad was. Adviseur
Helmut Marko trok dan ook een passende, maar even pijnlijke
conclusie bij Sky DE , toen hem werd gevraagd waar het aan ontbrak.
"Simpelweg grip. In sector één en drie zitten we er eigenlijk bij,
maar in sector twee verliezen we vier tienden." Volgens de
Oostenrijker is dat 'een eeuwigheid op zo'n kort circuit'. Daar
heeft Marko zeker gelijk in, maar zoomen we nog verder in op de
data(zie hierboven), dan zien we dat Verstappen het grootste pak
aan tijd verliest in de bochten 6 en 7, die tezamen een langer
rechter doordraaier vormen. De grafiek laat zien dat hij meer
snelheid mee bocht zes in neemt, waarna hij buiten beeld een
momentje moet hebben gehad, waardoor hij ook het momentum richting
bocht acht volledig kwijt is. Van daar af pikt hij het momentum
weer op en pareert hij wat de concurrenten doen, maar het leed is
dan al geschied. Het goede nieuws lijkt dan ook dat een foutje ten
grondslag lag aan de slechte kwalificatietijd, al wordt dat foutje
natuurlijk nog altijd ingegeven door de auto die niet doet wat
Verstappen wil. Het probleem dat Verstappen aankaart, is er, maar
als Verstappen eromheen weet te rijden, hoeft dat in rondetijd
misschien niet alles uit te maken. Al laat de grafiek de
bandenslijtage ten gevolge van een nukkige auto natuurlijk buiten
beschouwing. Dat gezegd hebbende: als het vandaag in Sao Paulo
regent en we enkel natte sessies krijgen, dan houden deze theorieën
geen stand en begint iedereen weer op nul.
