Al vier races niet op podium: hoe kan het dat Piastri WK-kansen lijkt te verprutsen?
Wat is er aan de hand met Oscar Piastri? De McLaren-coureur ging maandenlang aan de leiding in de WK-stand van de Formule 1, maar heeft nu al vier races niet meer op het podium gestaan. Is het een vormdip? Of bezwijkt hij onder de druk?
Volgens profcoureur Nicky Catsburg ligt het slechts aan details. "Het zit tegenwoordig zo dicht op elkaar in de Formule 1, dat een slecht weekend meteen grote impact heeft op het resultaat."
"In het verleden waren de verschillen tussen teams groter, en dan kon je een paar tienden verliezen zonder gevolgen", zegt Catsburg, zelf actief in het Amerikaanse langeafstandsracen voor Corvette.
Catsburg legt uit dat het startveld dit jaar extra dicht op elkaar zit, omdat 2025 het laatste jaar met de huidige reglementen is. "De auto's zijn daarom uitontwikkeld. Tegenwoordig verlies je met een paar tienden drie tot vijf plekken op de startopstelling. Het is daarentegen ook heel simpel om eruit te komen. Als hij gewoon een goede kwalificatie of race rijdt, is zijn hoofd weer koel en kan hij het weer. Hij is natuurlijk niet vergeten hoe hij moet autorijden."
Na zijn zege in Zandvoort stond Piastri nog maar één keer op het podium. Dat was in Monza, toen hij de tweede plek na stalorders terug moest geven aan teamgenoot én titelrivaal Lando Norris.
Desastreus weekend
Daarna volgden crashes in de kwalificatie en wedstrijd in Bakoe, een desastreus weekend voor Piastri. Ook in Singapore (vierde), Texas (vijfde) en Mexico-Stad (vijfde) stond de voormalig WK-leider niet op het podium. Intussen is Norris de Australiër voorbij gegaan in de WK-stand. Het verschil tussen de McLaren-coureurs bedraagt één punt.
Een of twee mindere races zijn volgens Catsburg geen probleem, maar net zoals in elke sport is het gevaar dat een slechte reeks in je hoofd kan gaan zitten.
"Als je merkt dat je teamgenoot sneller is, ga je zelf iets te geforceerd rijden. Dan raken je banden oververhit en verlies je nog meer tijd", gist Catsburg naar een oorzaak.
Ook dit weekend in Brazilië lijkt het lek nog niet boven. In de kwalificatie voor de sprintrace eindigde hij als derde, Norris was de snelste.
'Klaar om terug te slaan'
Toch vermoedt McLaren-teambaas Andrea Stella dat Piastri er dit weekend weer bovenop kan komen. "Hij heeft in de eerste training aangetoond dat hij klaar is om terug te slaan. Hij heeft een goed gevoel met de auto. Dat was vorige twee raceweekends niet het geval."
"Dat waren banen waar hij niet echt uit de verf kwam, die hem niet echt lagen", verklaart Stella. "Maar hier in São Paulo zal hij er weer staan. Dat merk ik aan zijn rondetijden, zijn feedback en zijn vertrouwen. Maar hij laat ook in alles blijken dat hij het team en Lando respecteert. En dat doet Lando ook."
"Ik heb het gevoel dat Norris net een tikkeltje sneller is over een ronde", zegt Catsburg over de onderlinge titelstrijd. "Piastri bouwt zijn weekends vaak goed op en soms gaat hij er met de pole vandoor, maar Norris is in de race vaak net iets sneller. Norris heeft ook pech gehad dit seizoen, en nu zit het bij Piastri tegen. Dat kan tot zorgen leiden, waardoor hij net te veel over de limiet gaat."
Complottheorie
Formule 1 is net zo goed een sport van geruchten als van snelheid. Er wordt door volgers, kenners en insiders naar verklaringen gezocht waarom Piastri opeens minder presteert.
Catsburg wil niets weten van de complottheorieën die rondgaan. McLaren zou als Brits team het liefst de Britse coureur Norris de titel zien winnen en de Australische Piastri een tragere auto geven. "Mensen vinden het leuk om redenen te zoeken, maar ik geloof er absoluut niet in. Het is voor McLaren belangrijk om twee snelle auto's tegenover Verstappen te hebben."
"Stel dat ze Piastri's auto langzamer maken en Norris valt ineens uit in leidende positie. Dan wint Verstappen, en niet Piastri. Als team zul je dat absoluut nooit doen. Ik heb dat zelf ook nooit meegemaakt in de autosport."
Volgens profcoureur Nicky Catsburg ligt het slechts aan details. "Het zit tegenwoordig zo dicht op elkaar in de Formule 1, dat een slecht weekend meteen grote impact heeft op het resultaat."
"In het verleden waren de verschillen tussen teams groter, en dan kon je een paar tienden verliezen zonder gevolgen", zegt Catsburg, zelf actief in het Amerikaanse langeafstandsracen voor Corvette.
Catsburg legt uit dat het startveld dit jaar extra dicht op elkaar zit, omdat 2025 het laatste jaar met de huidige reglementen is. "De auto's zijn daarom uitontwikkeld. Tegenwoordig verlies je met een paar tienden drie tot vijf plekken op de startopstelling. Het is daarentegen ook heel simpel om eruit te komen. Als hij gewoon een goede kwalificatie of race rijdt, is zijn hoofd weer koel en kan hij het weer. Hij is natuurlijk niet vergeten hoe hij moet autorijden."
Na zijn zege in Zandvoort stond Piastri nog maar één keer op het podium. Dat was in Monza, toen hij de tweede plek na stalorders terug moest geven aan teamgenoot én titelrivaal Lando Norris.
Desastreus weekend
Daarna volgden crashes in de kwalificatie en wedstrijd in Bakoe, een desastreus weekend voor Piastri. Ook in Singapore (vierde), Texas (vijfde) en Mexico-Stad (vijfde) stond de voormalig WK-leider niet op het podium. Intussen is Norris de Australiër voorbij gegaan in de WK-stand. Het verschil tussen de McLaren-coureurs bedraagt één punt.
Een of twee mindere races zijn volgens Catsburg geen probleem, maar net zoals in elke sport is het gevaar dat een slechte reeks in je hoofd kan gaan zitten.
"Als je merkt dat je teamgenoot sneller is, ga je zelf iets te geforceerd rijden. Dan raken je banden oververhit en verlies je nog meer tijd", gist Catsburg naar een oorzaak.
Ook dit weekend in Brazilië lijkt het lek nog niet boven. In de kwalificatie voor de sprintrace eindigde hij als derde, Norris was de snelste.
'Klaar om terug te slaan'
Toch vermoedt McLaren-teambaas Andrea Stella dat Piastri er dit weekend weer bovenop kan komen. "Hij heeft in de eerste training aangetoond dat hij klaar is om terug te slaan. Hij heeft een goed gevoel met de auto. Dat was vorige twee raceweekends niet het geval."
"Dat waren banen waar hij niet echt uit de verf kwam, die hem niet echt lagen", verklaart Stella. "Maar hier in São Paulo zal hij er weer staan. Dat merk ik aan zijn rondetijden, zijn feedback en zijn vertrouwen. Maar hij laat ook in alles blijken dat hij het team en Lando respecteert. En dat doet Lando ook."
"Ik heb het gevoel dat Norris net een tikkeltje sneller is over een ronde", zegt Catsburg over de onderlinge titelstrijd. "Piastri bouwt zijn weekends vaak goed op en soms gaat hij er met de pole vandoor, maar Norris is in de race vaak net iets sneller. Norris heeft ook pech gehad dit seizoen, en nu zit het bij Piastri tegen. Dat kan tot zorgen leiden, waardoor hij net te veel over de limiet gaat."
Complottheorie
Formule 1 is net zo goed een sport van geruchten als van snelheid. Er wordt door volgers, kenners en insiders naar verklaringen gezocht waarom Piastri opeens minder presteert.
Catsburg wil niets weten van de complottheorieën die rondgaan. McLaren zou als Brits team het liefst de Britse coureur Norris de titel zien winnen en de Australische Piastri een tragere auto geven. "Mensen vinden het leuk om redenen te zoeken, maar ik geloof er absoluut niet in. Het is voor McLaren belangrijk om twee snelle auto's tegenover Verstappen te hebben."
"Stel dat ze Piastri's auto langzamer maken en Norris valt ineens uit in leidende positie. Dan wint Verstappen, en niet Piastri. Als team zul je dat absoluut nooit doen. Ik heb dat zelf ook nooit meegemaakt in de autosport."
