Straf dreigt voor Verstappen: Red Bull overweegt radicale wijzigingen
Max Verstappen werkte in Brazilië een ronduit dramatische
kwalificatie af. De Nederlander had de smaak tijdens de sprintrace,
die eerder op de zaterdag verreden werd, al niet echt te pakken.
Daarom sprak men bij Red Bull ook over wijzigingen aan de setup van
de auto, om zo te kijken of ze het tij nog konden keren voor de
kwalificatie. In plaats van het tij te keren, gebeurde er echter
iets compleet anders. Verstappen voelde zich niet beter achter het
stuur van zijn aangepaste RB21, maar stond er ineens juist een stuk
slechter voor. Hij bleef in de beginfase van Q1 al steken in de
gevarenzone, en uiteindelijk wist hij daar ook niet meer uit te
komen. Meer dan een zestiende startpositie zat er niet in, en dat
is een flinke domper voor eventuele titelambities. Waar dat
precies aan ligt, durft niemand echter nog te zeggen. Na afloop van
de kwalificatie verscheen Verstappen voor de camera bij Sky Sports
, en daar benadrukte hij het volgende: "Het was gewoon slecht. Ik
kon totaal niet pushen, de auto ging echt alle kanten op. Het gleed
allemaal heel erg. Ik moest heel erg onder de limiet rijden om er
maar voor te zorgen dat ik geen momentjes had. Maar dat werkt
natuurlijk niet. We moeten eerst eens gaan analyseren wat hier aan
de hand is, want ik snap op dit moment niet hoe het zo slecht kan
zijn. Dat is ook iets belangrijker voor ons op dit moment, om dat
te begrijpen." Zodoende is er dus werk aan de winkel, al is het nog
even kijken op welke manier het team dit precies wil gaan oplossen.
Na de kwalificatie worden de parc fermé-regels immers van kracht,
en mogen er nog maar beperkte aanpassingen doorgevoerd worden aan
de bolides. Mochten de teams besluiten dingen te veranderen die
buiten de regels vallen, kan het de coureur op een straf komen te
staan. Drastische maatregelen? Dat lijkt alleen wel onderdeel te
zijn van de oplossing waar Red Bull nu over nadenkt. Teambaas
Laurent Mekies benadrukte tijdens de kwalificatie, maar wel na de
uitschakeling van Verstappen én Yuki Tsunoda, ook al dat zijn team
gewoonweg de verkeerde keuze had gemaakt. "We hebben inderdaad
risico genomen; we hebben de auto behoorlijk ingrijpend veranderd.
Want dat is het soort risico dat je moet nemen als je jezelf een
kans wilt geven om de auto weer in een venster te krijgen waarin je
kunt vechten voor iets groters dan waar we vanmorgen stonden",
aldus Mekies tegenover Sky Sports . En dus moet de hele boel weer
op de schop, want op deze manier wordt de race waarschijnlijk net
zo lastig als de voorgaande sessies van dit weekend. Mocht het
inderdaad weer tot radicale wijzigingen komen, staat daar ook een
straf tegenover voor Verstappen. Bij eventuele veranderingen zal
hij vanuit de pitstraat moeten starten, in plaats van P16. Adviseur
Helmut Marko benadrukte na afloop van de kwalificatie in ieder
geval dat het een optie is die het team overweegt. "We moeten nu
kijken wat we met deze situatie gaan doen. Of we bijvoorbeeld
opnieuw drastische veranderingen gaan doorvoeren. Dat zou betekenen
dat we vanuit de pitstraat moeten starten, maar daarvoor moeten we
nu rustig met elkaar om de tafel gaan zitten en bedenken wat de
beste optie is", legt de Oostenrijker uit in gesprek met ORF .
Mocht het inderdaad zover komen dat Verstappens auto nog
onderworpen wordt aan de nodige aanpassingen, zal hij zijn
zestiende startpositie inruilen voor een start vanuit de pitstraat.
Daar staat dan wel tegenover dat hij mogelijk een auto onder zich
heeft die wat de afstelling en onderdelen betreft beter aanvoelt,
en waar hij mogelijk dus beter mee uit de voeten kan. Hier een
straf incasseren is daarbij ook voordeliger, omdat Verstappen zo
minder posities verliest maar wel nieuwe onderdelen aan zijn pool
toe kan voegen. Een optie om te overwegen dus, vooral met het oog
op de laatste drie races.
kwalificatie af. De Nederlander had de smaak tijdens de sprintrace,
die eerder op de zaterdag verreden werd, al niet echt te pakken.
Daarom sprak men bij Red Bull ook over wijzigingen aan de setup van
de auto, om zo te kijken of ze het tij nog konden keren voor de
kwalificatie. In plaats van het tij te keren, gebeurde er echter
iets compleet anders. Verstappen voelde zich niet beter achter het
stuur van zijn aangepaste RB21, maar stond er ineens juist een stuk
slechter voor. Hij bleef in de beginfase van Q1 al steken in de
gevarenzone, en uiteindelijk wist hij daar ook niet meer uit te
komen. Meer dan een zestiende startpositie zat er niet in, en dat
is een flinke domper voor eventuele titelambities. Waar dat
precies aan ligt, durft niemand echter nog te zeggen. Na afloop van
de kwalificatie verscheen Verstappen voor de camera bij Sky Sports
, en daar benadrukte hij het volgende: "Het was gewoon slecht. Ik
kon totaal niet pushen, de auto ging echt alle kanten op. Het gleed
allemaal heel erg. Ik moest heel erg onder de limiet rijden om er
maar voor te zorgen dat ik geen momentjes had. Maar dat werkt
natuurlijk niet. We moeten eerst eens gaan analyseren wat hier aan
de hand is, want ik snap op dit moment niet hoe het zo slecht kan
zijn. Dat is ook iets belangrijker voor ons op dit moment, om dat
te begrijpen." Zodoende is er dus werk aan de winkel, al is het nog
even kijken op welke manier het team dit precies wil gaan oplossen.
Na de kwalificatie worden de parc fermé-regels immers van kracht,
en mogen er nog maar beperkte aanpassingen doorgevoerd worden aan
de bolides. Mochten de teams besluiten dingen te veranderen die
buiten de regels vallen, kan het de coureur op een straf komen te
staan. Drastische maatregelen? Dat lijkt alleen wel onderdeel te
zijn van de oplossing waar Red Bull nu over nadenkt. Teambaas
Laurent Mekies benadrukte tijdens de kwalificatie, maar wel na de
uitschakeling van Verstappen én Yuki Tsunoda, ook al dat zijn team
gewoonweg de verkeerde keuze had gemaakt. "We hebben inderdaad
risico genomen; we hebben de auto behoorlijk ingrijpend veranderd.
Want dat is het soort risico dat je moet nemen als je jezelf een
kans wilt geven om de auto weer in een venster te krijgen waarin je
kunt vechten voor iets groters dan waar we vanmorgen stonden",
aldus Mekies tegenover Sky Sports . En dus moet de hele boel weer
op de schop, want op deze manier wordt de race waarschijnlijk net
zo lastig als de voorgaande sessies van dit weekend. Mocht het
inderdaad weer tot radicale wijzigingen komen, staat daar ook een
straf tegenover voor Verstappen. Bij eventuele veranderingen zal
hij vanuit de pitstraat moeten starten, in plaats van P16. Adviseur
Helmut Marko benadrukte na afloop van de kwalificatie in ieder
geval dat het een optie is die het team overweegt. "We moeten nu
kijken wat we met deze situatie gaan doen. Of we bijvoorbeeld
opnieuw drastische veranderingen gaan doorvoeren. Dat zou betekenen
dat we vanuit de pitstraat moeten starten, maar daarvoor moeten we
nu rustig met elkaar om de tafel gaan zitten en bedenken wat de
beste optie is", legt de Oostenrijker uit in gesprek met ORF .
Mocht het inderdaad zover komen dat Verstappens auto nog
onderworpen wordt aan de nodige aanpassingen, zal hij zijn
zestiende startpositie inruilen voor een start vanuit de pitstraat.
Daar staat dan wel tegenover dat hij mogelijk een auto onder zich
heeft die wat de afstelling en onderdelen betreft beter aanvoelt,
en waar hij mogelijk dus beter mee uit de voeten kan. Hier een
straf incasseren is daarbij ook voordeliger, omdat Verstappen zo
minder posities verliest maar wel nieuwe onderdelen aan zijn pool
toe kan voegen. Een optie om te overwegen dus, vooral met het oog
op de laatste drie races.
