Data illustreren machteloosheid Verstappen op pijnlijke wijze
P16: meer zat er niet in voor Max Verstappen in de kwalificatie
voor de Formule 1 Grand Prix van Brazilië. De Red Bull RB21 deed op
geen enkele manier wat Verstappen ervan verlangde en dat is ook
duidelijk terug te zien in de data. Kijken we naar de infographic
hieronder, dan zien we niet alleen dat Max Verstappen een groter
deel van de ronde kwijt is aan remmen, maar bijvoorbeeld ook dat
hij voortdurend moet wachten om gas te geven bij het uitaccelereren
van de bochten. Hij scoort laag onder 'Partial Throttle', het
doseren van het gaspedaal. Het toont aan dat de concurrenten van
Verstappen eerder op het gas kunnen gaan, zij het nog niet volgas,
en dat Verstappen eigenlijk moet wachten tot de auto recht staat,
voordat ook hij zijn rechtervoet kan laten spreken. Dubbel verlies
voor Verstappen in één bocht Het wijst uit dat de grip ontbreekt om
al sturend het vermogen van de achteras over te kunnen brengen op
het asfalt, een duidelijke indicatie van een een compleet gebrek
aan balans, zowel aerodynamisch als mechanisch. Dat Verstappen ook
meer moet liften dan de meeste van zijn concurrenten, bovenop het
feit dat hij al veel tijd kwijt is aan remmen, toont eens te meer
aan dat hij niet over de auto beschikte om de bochten aan te
vallen. Zo verliest hij zowel tijd op de entry als de exit van de
bocht. De kans is groot dat Red Bull de auto van Verstappen opnieuw
radicaal om zal gooien, mogelijk niet alleen met een nieuwe setup,
maar mogelijk ook met motoronderdelen. Maar of een dergelijke grote
achterstand daarmee kan worden omgeturnd in op zijn minst iets
gelijkwaardigs aan de concurrentie, is twijfelachtig.
voor de Formule 1 Grand Prix van Brazilië. De Red Bull RB21 deed op
geen enkele manier wat Verstappen ervan verlangde en dat is ook
duidelijk terug te zien in de data. Kijken we naar de infographic
hieronder, dan zien we niet alleen dat Max Verstappen een groter
deel van de ronde kwijt is aan remmen, maar bijvoorbeeld ook dat
hij voortdurend moet wachten om gas te geven bij het uitaccelereren
van de bochten. Hij scoort laag onder 'Partial Throttle', het
doseren van het gaspedaal. Het toont aan dat de concurrenten van
Verstappen eerder op het gas kunnen gaan, zij het nog niet volgas,
en dat Verstappen eigenlijk moet wachten tot de auto recht staat,
voordat ook hij zijn rechtervoet kan laten spreken. Dubbel verlies
voor Verstappen in één bocht Het wijst uit dat de grip ontbreekt om
al sturend het vermogen van de achteras over te kunnen brengen op
het asfalt, een duidelijke indicatie van een een compleet gebrek
aan balans, zowel aerodynamisch als mechanisch. Dat Verstappen ook
meer moet liften dan de meeste van zijn concurrenten, bovenop het
feit dat hij al veel tijd kwijt is aan remmen, toont eens te meer
aan dat hij niet over de auto beschikte om de bochten aan te
vallen. Zo verliest hij zowel tijd op de entry als de exit van de
bocht. De kans is groot dat Red Bull de auto van Verstappen opnieuw
radicaal om zal gooien, mogelijk niet alleen met een nieuwe setup,
maar mogelijk ook met motoronderdelen. Maar of een dergelijke grote
achterstand daarmee kan worden omgeturnd in op zijn minst iets
gelijkwaardigs aan de concurrentie, is twijfelachtig.
