Pirelli voorziet strategisch voordeel voor Verstappen na waardeloze kwalificatie
De grote vraag tijdens het gehele weekend is wat het weer gaat doen
op Interlagos. Op dit moment lijkt het erop dat de race in droge
omstandigheden verreden gaat worden, en dus kan er gekeken worden
naar de ideale strategieën voor de Grand Prix. Zoals gewoonlijk
heeft Pirelli een divers aanbod aan verschillende strategieën waar
de teams uit kunnen kiezen. De meest voor de hand liggende is,
zoals vaker, de éénstopper. Hierin zijn diverse variaties te
vinden, afhankelijk van de bandenslijtage tijdens de race. Een
start op zacht is volgens Pirelli het snelste, waarna coureurs
kunnen kiezen voor een vroege stop naar de harde band of een wat
latere stop naar de mediumband. De coureurs die starten op de
mediumband worden aangeraden om vervolgens naar de harde band te
wisselen. Mocht de bandenslijtage dusdanig hoog zijn, dan kan er
natuurlijk ook gekozen worden voor de tweestopper. De coureurs
starten in dat geval op de zachte band, wisselen vervolgens naar de
mediumband en kunnen later in de race kiezen voor een tweede stint
op de mediumband óf de zachte band. Maar coureurs die verder van
achteren starten, zoals Max Verstappen, die de race begint vanuit
de pitstraat, kunnen ook nog kiezen voor een lange eerste run op de
harde band, waarna zij perfect kunnen anticiperen op bijvoorbeeld
een safety car. Mocht die niet komen, dan is er natuurlijk nog
altijd de ruimte voor een laatste run op de zachte band of
mediumband, met het doel om als een warm mes door de boter te
snijden. De vraag is echter wel hoe de zachte band zich gaat
verhouden in de race. Tijdens de sprintrace werd duidelijk dat deze
bandencompound ontzettend moeilijk te managen was, zelfs voor Lando
Norris in zijn McLaren. De baantemperatuur ligt tijdens de race
echter een heel stuk lager, wat kan betekenen dat de zachtste van
de drie compounds makkelijker overeind te houden zal zijn. Bekijk
hieronder het overzicht van aanbevolen strategieën van Pirelli!
Bandenvoordeel Verstappen De ideale strategie kan voor iedere
coureur anders zijn, afhankelijk van de nog beschikbare banden en
de verdeling van verse en gebruikte banden. Hierin heeft Max
Verstappen een groot voordeel ten opzichte van de mannen aan de kop
van het veld. De Nederlander heeft door zijn vroege uitschakeling
in de kwalificatie ineens een flink aantal verse zachte en
mediumbanden over. Verstappen heeft nog altijd zes sets verse
banden over: drie sets zachte banden, twee sets mediumbanden en één
set harde banden. Ter vergelijking: Norris heeft nog maar twee sets
verse banden over, één set harde banden en één set mediumbanden.
Oscar Piastri, Charles Leclerc en Kimi Antonelli zitten in
hetzelfde schuitje als Norris, terwijl Russell alleen nog een set
verse harde banden heeft. Hier liggen dus kansen voor Verstappen,
die naar de bandensituatie kan kijken als een geluk bij een
ongeluk. Natuurlijk had de Nederlander liever verder naar voren
gestart, maar de beschikbare verse banden voor tijdens de race
geven hem een tactisch voordeel dat heel misschien nog uitstekend
van pas kan komen. Als laatste is de bandenkeuze van de mannen
vooraan belangrijk tijdens de start. De zachte band geeft iets meer
grip dan de hardere compounds vanaf de startlijn. Een coureur als
Antonelli zou kunnen kiezen voor een risico door op zacht te
beginnen, in de hoop Norris aan te kunnen vallen bij de start. Het
verschil tussen de zachte en mediumcompound wordt bij de start
geschat op iets meer dan twee meter, en dat kan net het verschil
zijn tussen als eerste of tweede de Senna-S uitkomen. Bekijk
hieronder de beschikbare banden voor de coureurs tijdens de race en
de effectiviteit van de banden tijdens de start van de race!
op Interlagos. Op dit moment lijkt het erop dat de race in droge
omstandigheden verreden gaat worden, en dus kan er gekeken worden
naar de ideale strategieën voor de Grand Prix. Zoals gewoonlijk
heeft Pirelli een divers aanbod aan verschillende strategieën waar
de teams uit kunnen kiezen. De meest voor de hand liggende is,
zoals vaker, de éénstopper. Hierin zijn diverse variaties te
vinden, afhankelijk van de bandenslijtage tijdens de race. Een
start op zacht is volgens Pirelli het snelste, waarna coureurs
kunnen kiezen voor een vroege stop naar de harde band of een wat
latere stop naar de mediumband. De coureurs die starten op de
mediumband worden aangeraden om vervolgens naar de harde band te
wisselen. Mocht de bandenslijtage dusdanig hoog zijn, dan kan er
natuurlijk ook gekozen worden voor de tweestopper. De coureurs
starten in dat geval op de zachte band, wisselen vervolgens naar de
mediumband en kunnen later in de race kiezen voor een tweede stint
op de mediumband óf de zachte band. Maar coureurs die verder van
achteren starten, zoals Max Verstappen, die de race begint vanuit
de pitstraat, kunnen ook nog kiezen voor een lange eerste run op de
harde band, waarna zij perfect kunnen anticiperen op bijvoorbeeld
een safety car. Mocht die niet komen, dan is er natuurlijk nog
altijd de ruimte voor een laatste run op de zachte band of
mediumband, met het doel om als een warm mes door de boter te
snijden. De vraag is echter wel hoe de zachte band zich gaat
verhouden in de race. Tijdens de sprintrace werd duidelijk dat deze
bandencompound ontzettend moeilijk te managen was, zelfs voor Lando
Norris in zijn McLaren. De baantemperatuur ligt tijdens de race
echter een heel stuk lager, wat kan betekenen dat de zachtste van
de drie compounds makkelijker overeind te houden zal zijn. Bekijk
hieronder het overzicht van aanbevolen strategieën van Pirelli!
Bandenvoordeel Verstappen De ideale strategie kan voor iedere
coureur anders zijn, afhankelijk van de nog beschikbare banden en
de verdeling van verse en gebruikte banden. Hierin heeft Max
Verstappen een groot voordeel ten opzichte van de mannen aan de kop
van het veld. De Nederlander heeft door zijn vroege uitschakeling
in de kwalificatie ineens een flink aantal verse zachte en
mediumbanden over. Verstappen heeft nog altijd zes sets verse
banden over: drie sets zachte banden, twee sets mediumbanden en één
set harde banden. Ter vergelijking: Norris heeft nog maar twee sets
verse banden over, één set harde banden en één set mediumbanden.
Oscar Piastri, Charles Leclerc en Kimi Antonelli zitten in
hetzelfde schuitje als Norris, terwijl Russell alleen nog een set
verse harde banden heeft. Hier liggen dus kansen voor Verstappen,
die naar de bandensituatie kan kijken als een geluk bij een
ongeluk. Natuurlijk had de Nederlander liever verder naar voren
gestart, maar de beschikbare verse banden voor tijdens de race
geven hem een tactisch voordeel dat heel misschien nog uitstekend
van pas kan komen. Als laatste is de bandenkeuze van de mannen
vooraan belangrijk tijdens de start. De zachte band geeft iets meer
grip dan de hardere compounds vanaf de startlijn. Een coureur als
Antonelli zou kunnen kiezen voor een risico door op zacht te
beginnen, in de hoop Norris aan te kunnen vallen bij de start. Het
verschil tussen de zachte en mediumcompound wordt bij de start
geschat op iets meer dan twee meter, en dat kan net het verschil
zijn tussen als eerste of tweede de Senna-S uitkomen. Bekijk
hieronder de beschikbare banden voor de coureurs tijdens de race en
de effectiviteit van de banden tijdens de start van de race!
