McLaren plaatst vraagtekens bij Red Bull-keuze, kijkt naar F1-reglementen
Max Verstappen werkte een dramatisch weekend af op Interlagos, tot
hij tijdens de hoofdrace op zondag het tij wist te keren. Door
verkeerde keuzes met de setup van de auto kwam hij in de
kwalificatie al niet verder dan de zestiende plaats. Die
startpositie ruilde hij een dag later in voor een pitlane-start,
nadat Red Bull nieuwe motoronderdelen en wijzigingen aan de setup
had doorgevoerd. Die wijzigingen moesten het laatste redmiddel
worden voor Verstappen om nog iets van zijn weekend te maken. Dat
pakte uiteindelijk goed uit. Na een knappe inhaalrace kwam hij als
derde over de streep, en zo beperkte hij de schade. Een knappe
prestatie van de Nederlander én zijn team. McLaren-teambaas Andrea
Stella reageert tegenover onder meer RacingNews365 op de keuze van
Red Bull. Heeft die nieuwe motor Verstappen inderdaad zoveel
opgeleverd? "Wat de performance betreft en het gebruiken van een
nieuwe motor... Ik weet niet hoe dat bij Honda zit, maar over het
algemeen laten de hedendaagse motoren niet al te veel slijtage
zien, in ieder geval niet op basis van het aantal kilometers dat
ermee gereden wordt." De keuze van Red Bull was dan ook zo voor de
hand liggend, volgens Stella. "Daarom zou je normaal gesproken die
motor ook niet zo snel vervangen, omdat je daar dan een tijd- of
gridstraf voor krijgt. De performance die je normaal gesproken uit
een nieuwe motor kunt halen, is niet voldoende compensatie voor de
posities die je verliest door de straf." Reglementen Bij Red Bull
maakte men echter de keuze om die nieuwe motor wél achterin de RB21
van Verstappen te leggen, en dat pakte goed uit. Dat roept bij
Stella echter een volgende vraag op: hoe past die keuze binnen de
reglementen? "Nogmaals, ik weet niet hoe snel de performance
afneemt voor Honda-motoren, maar als ik eerlijk ben, zit je met dit
soort motorwissels ook wel op het randje van wat de reglementen
toestaan. Ik zou namelijk graag willen begrijpen of de kosten van
deze nieuwe motor ook onder de budget cap vallen. Als de
motoronderdelen namelijk werden verwisseld wegens
performance-redenen, zou dat onder de budget cap moeten vallen."
Volgens Stella is de budget cap-beredenering nog een argument om
het nodig hebben van een nieuwe motor zo veel mogelijk te
voorkomen. "Laten we even afwachten of dat het geval gaat zijn. Het
is natuurlijk niet zo dat ik dat kan zien; dit is volledig een zaak
voor Red Bull. Maar dit is wel de reden waarom wij het niet zouden
doen: de kosten voor de nieuwe motor zouden onder de budget cap
komen te vallen."
hij tijdens de hoofdrace op zondag het tij wist te keren. Door
verkeerde keuzes met de setup van de auto kwam hij in de
kwalificatie al niet verder dan de zestiende plaats. Die
startpositie ruilde hij een dag later in voor een pitlane-start,
nadat Red Bull nieuwe motoronderdelen en wijzigingen aan de setup
had doorgevoerd. Die wijzigingen moesten het laatste redmiddel
worden voor Verstappen om nog iets van zijn weekend te maken. Dat
pakte uiteindelijk goed uit. Na een knappe inhaalrace kwam hij als
derde over de streep, en zo beperkte hij de schade. Een knappe
prestatie van de Nederlander én zijn team. McLaren-teambaas Andrea
Stella reageert tegenover onder meer RacingNews365 op de keuze van
Red Bull. Heeft die nieuwe motor Verstappen inderdaad zoveel
opgeleverd? "Wat de performance betreft en het gebruiken van een
nieuwe motor... Ik weet niet hoe dat bij Honda zit, maar over het
algemeen laten de hedendaagse motoren niet al te veel slijtage
zien, in ieder geval niet op basis van het aantal kilometers dat
ermee gereden wordt." De keuze van Red Bull was dan ook zo voor de
hand liggend, volgens Stella. "Daarom zou je normaal gesproken die
motor ook niet zo snel vervangen, omdat je daar dan een tijd- of
gridstraf voor krijgt. De performance die je normaal gesproken uit
een nieuwe motor kunt halen, is niet voldoende compensatie voor de
posities die je verliest door de straf." Reglementen Bij Red Bull
maakte men echter de keuze om die nieuwe motor wél achterin de RB21
van Verstappen te leggen, en dat pakte goed uit. Dat roept bij
Stella echter een volgende vraag op: hoe past die keuze binnen de
reglementen? "Nogmaals, ik weet niet hoe snel de performance
afneemt voor Honda-motoren, maar als ik eerlijk ben, zit je met dit
soort motorwissels ook wel op het randje van wat de reglementen
toestaan. Ik zou namelijk graag willen begrijpen of de kosten van
deze nieuwe motor ook onder de budget cap vallen. Als de
motoronderdelen namelijk werden verwisseld wegens
performance-redenen, zou dat onder de budget cap moeten vallen."
Volgens Stella is de budget cap-beredenering nog een argument om
het nodig hebben van een nieuwe motor zo veel mogelijk te
voorkomen. "Laten we even afwachten of dat het geval gaat zijn. Het
is natuurlijk niet zo dat ik dat kan zien; dit is volledig een zaak
voor Red Bull. Maar dit is wel de reden waarom wij het niet zouden
doen: de kosten voor de nieuwe motor zouden onder de budget cap
komen te vallen."
