Superlatieven Brundle over Verstappen vechten om voorrang: "Voor in de geschiedenisboeken"
Max Verstappen eindigde de Grand Prix van Brazilië op de derde
plaats en werd daarmee de achtste coureur in de geschiedenis van de
Formule 1 die na een start vanuit de pitstraat alsnog een podium
wist te behalen. Daarmee gaf hij opnieuw een duidelijke
waarschuwing af aan de rest van het veld: schrijf hem nooit af,
zelfs niet tijdens een weekend waarin niets lijkt te lukken. Menig
fan en expert had het na afloop dan ook over de fabelachtige
inhaalrace van de viervoudig wereldkampioen. Zelfs Martin Brundle,
bij vlagen op de Nederlander, besteedt in zijn column voor Sky
Sports F1 uitgebreid aandacht aan Verstappens indrukwekkende
comeback. "Verstappen was vanuit de pitstraat gestart, omdat zijn
auto er in de kwalificatie zo slecht uitzag dat het beter leek om
iets compleet anders te proberen met de afstelling en meteen een
nieuwe krachtbron te monteren, in plaats van vast te zitten op de
zestiende startplaats met een pakket dat duidelijk niet op snelheid
was." "En zo begon een van de meest indrukwekkende inhaalraces
aller tijden, midden in een veld waarin de onderlinge verschillen
klein waren en de omstandigheden volledig droog bleven." "Zodra hij
het veld had bijgehaald, wist hij alle chaos en botsingen tussen
coureurs als Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Lance Stroll en Gabriel
Bortoleto te ontwijken. De safetycar hielp hem bovendien om het gat
naar de leiders te dichten, want hij lag toen al ongeveer
halverwege het veld. Maar toen, alsof het een spelletje ganzenbord
was, kreeg hij een langzaam leeglopende band en moest hij opnieuw
naar binnen." "Het nadeel daarvan was dat hij weer helemaal
achteraan bij de overgebleven rijders terechtkwam, maar het
positieve was dat hij in ieder geval van de ongunstige harde band
af was, én al vroeg in de race, rond ronde zeven, had voldaan aan
de regel om twee verschillende droge compounds te gebruiken."
"Daarna begon hij aan een indrukwekkende opmars door het veld. Hij
was duidelijk veel meer op zijn gemak met zijn auto en motor. Zijn
inhaalacties waren messcherp, zijn snelheid meedogenloos, en al
snel werd duidelijk dat een podium binnen bereik lag. Na nog een
paar ronden was dat vrijwel een zekerheid." Ook complimenten voor
Red Bull Racing Brundles reeks aan superlatieven gaat nog even
door: "Het was een rit voor de geschiedenisboeken, niet omdat het
nat was of omdat hij, zoals vorig jaar op ditzelfde circuit, een
perfecte pitstop maakte tijdens een rode-vlagsituatie, maar puur
dankzij zijn snelheid in het meest competitieve veld dat de Formule
1 ooit heeft gekend." "Red Bull speelde het strategisch slim:
Verstappen gebruikte in totaal vier verschillende sets banden, en
ging in de slotfase naar een gloednieuwe set zachte banden, die hij
nog over had omdat hij de dag ervoor niet verder was gekomen dan
Q1." Die zachte banden moesten zeventien ronden lang volle bak
meegaan, zonder tijd voor een voorzichtige opbouw, want Max ging er
meteen vol voor zodra hij de pitstraat uitkwam. Hij had genoeg grip
om de Mercedes van George Russell, die het hele weekend al wat
snelheid miste, te achterhalen en voorbij te steken, waarna hij
zich snel vastbeet in de staart van Antonelli, maar geen manier
vond om de tiener te passeren. "Vooraan reed Norris ogenschijnlijk
kalm, maar hij had op geen enkel moment echt ademruimte ten
opzichte van Mercedes of de stormende Verstappen. Als Max vooraan
was gestart met een goed werkende auto, kun je gerust zeggen dat
hij de race waarschijnlijk had gewonnen. Zoals het nu liep, kwam
hij slechts 10,7 seconden achter de winnaar over de streep."
plaats en werd daarmee de achtste coureur in de geschiedenis van de
Formule 1 die na een start vanuit de pitstraat alsnog een podium
wist te behalen. Daarmee gaf hij opnieuw een duidelijke
waarschuwing af aan de rest van het veld: schrijf hem nooit af,
zelfs niet tijdens een weekend waarin niets lijkt te lukken. Menig
fan en expert had het na afloop dan ook over de fabelachtige
inhaalrace van de viervoudig wereldkampioen. Zelfs Martin Brundle,
bij vlagen op de Nederlander, besteedt in zijn column voor Sky
Sports F1 uitgebreid aandacht aan Verstappens indrukwekkende
comeback. "Verstappen was vanuit de pitstraat gestart, omdat zijn
auto er in de kwalificatie zo slecht uitzag dat het beter leek om
iets compleet anders te proberen met de afstelling en meteen een
nieuwe krachtbron te monteren, in plaats van vast te zitten op de
zestiende startplaats met een pakket dat duidelijk niet op snelheid
was." "En zo begon een van de meest indrukwekkende inhaalraces
aller tijden, midden in een veld waarin de onderlinge verschillen
klein waren en de omstandigheden volledig droog bleven." "Zodra hij
het veld had bijgehaald, wist hij alle chaos en botsingen tussen
coureurs als Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Lance Stroll en Gabriel
Bortoleto te ontwijken. De safetycar hielp hem bovendien om het gat
naar de leiders te dichten, want hij lag toen al ongeveer
halverwege het veld. Maar toen, alsof het een spelletje ganzenbord
was, kreeg hij een langzaam leeglopende band en moest hij opnieuw
naar binnen." "Het nadeel daarvan was dat hij weer helemaal
achteraan bij de overgebleven rijders terechtkwam, maar het
positieve was dat hij in ieder geval van de ongunstige harde band
af was, én al vroeg in de race, rond ronde zeven, had voldaan aan
de regel om twee verschillende droge compounds te gebruiken."
"Daarna begon hij aan een indrukwekkende opmars door het veld. Hij
was duidelijk veel meer op zijn gemak met zijn auto en motor. Zijn
inhaalacties waren messcherp, zijn snelheid meedogenloos, en al
snel werd duidelijk dat een podium binnen bereik lag. Na nog een
paar ronden was dat vrijwel een zekerheid." Ook complimenten voor
Red Bull Racing Brundles reeks aan superlatieven gaat nog even
door: "Het was een rit voor de geschiedenisboeken, niet omdat het
nat was of omdat hij, zoals vorig jaar op ditzelfde circuit, een
perfecte pitstop maakte tijdens een rode-vlagsituatie, maar puur
dankzij zijn snelheid in het meest competitieve veld dat de Formule
1 ooit heeft gekend." "Red Bull speelde het strategisch slim:
Verstappen gebruikte in totaal vier verschillende sets banden, en
ging in de slotfase naar een gloednieuwe set zachte banden, die hij
nog over had omdat hij de dag ervoor niet verder was gekomen dan
Q1." Die zachte banden moesten zeventien ronden lang volle bak
meegaan, zonder tijd voor een voorzichtige opbouw, want Max ging er
meteen vol voor zodra hij de pitstraat uitkwam. Hij had genoeg grip
om de Mercedes van George Russell, die het hele weekend al wat
snelheid miste, te achterhalen en voorbij te steken, waarna hij
zich snel vastbeet in de staart van Antonelli, maar geen manier
vond om de tiener te passeren. "Vooraan reed Norris ogenschijnlijk
kalm, maar hij had op geen enkel moment echt ademruimte ten
opzichte van Mercedes of de stormende Verstappen. Als Max vooraan
was gestart met een goed werkende auto, kun je gerust zeggen dat
hij de race waarschijnlijk had gewonnen. Zoals het nu liep, kwam
hij slechts 10,7 seconden achter de winnaar over de streep."
