Red Bull-problemen leggen ingewikkeld knelpunt bloot: "Het is altijd een gok"

De Grand Prix van Brazilië zou een belangrijk weekend worden voor
Max Verstappen en Red Bull Racing, zeker met de hernieuwde
titelambities in het achterhoofd. De Nederlander wist er met een
derde plaats uiteindelijk nog een uitstekend resultaat uit te
halen, al leek het er lange tijd niet op dat hij dat zou bereiken.
Na een dramatische kwalificatie moest hij namelijk vanuit de
pitstraat starten, wat de opgave bijzonder lastig maakte. Samen met
zijn team wist Verstappen, na de nodige aanpassingen, het tij te
keren. Toch legden de problemen een hardnekkig knelpunt bloot
binnen het team. Rudy van Buren legt in de nieuwste aflevering van
de RacingNews365-podcast uit hoe dat zit. "Ik denk dat het vooral
laat zien hoe klein het werkvenster van de auto is. Op vrijdag was
het niet goed genoeg, maar je streeft altijd naar meer, zeker in de
situatie waarin ze zaten. Alleen is het geen garantie dat het dan
altijd maar raak is, qua richting die je opgaat. Austin was ook een
sprintweekend, en dat ging wél gewoon goed." "Als je naar de
onboard van de race op zondag keek, was de balans echt een stuk
beter dan op andere momenten. Het zijn details. Als je daar in een
sprintweekend tegenaan loopt, of je gokt verkeerd… Uiteindelijk is
het na een sprintkwalificatie en sprintrace altijd een gok welke
kant je opgaat. Dan komen meerdere dingen samen: het circuit, de
simulator, de voorspelling, van alles. Dan kun je ook verkeerd
gokken." Dat gebeurde dan ook op Interlagos, zag Van Buren. "Waar
in de sprintkwalificatie en sprintrace vooral veel onderstuur was
in de tweede sector, zag je in de onboard van de kwalificatie voor
de hoofdrace meteen dat hij uitbrak in bocht negen, in zijn eerste
echte pushronde. Daarna waren zijn banden in de tweede poging op
die set dusdanig versleten dat hij het net niet redde. Als hij die
eerste ronde dat overstuur niet had gehad, had hij het wél gehaald.
Kunnen ze dan nog iets finetunen? Ja. Had het er dan iets beter
uitgezien? Ook ja. Maar dan was de race waarschijnlijk niet zo goed
gegaan als we nu hebben gezien." Niet het enige probleem Het
probleem met het werkvenster wordt nog verder versterkt door andere
factoren, weet Van Buren. "Het is natuurlijk ook een combinatie met
de bandentemperatuur, hoe dat oploopt over een ronde. Iedereen
heeft hetzelfde probleem, maar we weten allemaal dat de McLaren
daar veel beter mee omgaat. En als het kouder is, gaat Mercedes
beter. Zo heeft iedereen op zijn eigen manier hetzelfde probleem
met die temperaturen. Maar hoe kouder hoe beter, in de meeste
gevallen."  Ruud Dimmers wijst er vervolgens ook nog op dat externe
factoren niet de enige veroorzakers zijn. Adviseur Helmut Marko
noemde de gebrekkige correlatie tussen de windtunnel, simulaties en
de baan namelijk ook al als probleempunt. "De correlatie is
natuurlijk al jaren een probleem. Ze hebben prachtige bolides
gebouwd, maar de plank ook weleens volledig misgeslagen. Als je het
hebt over volgend jaar, met nieuwe reglementen, en je hebt een
simulator en een windtunnel die niet helemaal 100% functioneren...
Als je dat combineert met elkaar, moeten we ons dan niet een beetje
zorgen maken voor volgend jaar?" Op die laatste vraag heeft Van
Buren zo geen antwoord, al ziet hij wel dat het probleem niet
specifiek zal zijn voor Red Bull. "Uiteindelijk weten we dat in
januari, als ze voor het eerst de baan op gaan. En ik denk dat dat
voor elk team op de grid een vraagteken is, omdat de nieuwe auto
een virtueel object is op basis van voorspellingen. Die correlatie,
daar zal iedereen vanaf januari hard mee aan de gang gaan."
"Uiteindelijk wordt dat simulatiemodel steeds beter, maar er is
natuurlijk ook een reden dat iedereen nog met flowvis in de rondte
rijdt. In Brazilië ook, daar zag ik het meerdere teams doen. Dat is
alleen maar om computermodellen te vergelijken met wat de
luchtstroming in het echt doet. Die correlatie is zo moeilijk, dat
zie je door de hele pitstraat heen. Misschien geen trial and error
, maar het blijft een proces van aanpassen en verbeteren." In 2026
kunnen we volgens Van Buren dus verwachten dat alle teams
moeilijkheden en problemen zullen krijgen met de correlatie. "Met
een auto die al meerjarig in een bepaald reglement zit, kom je wel
dichter bij dat optimum. Maar volgend jaar wordt alles natuurlijk
anders, qua drag, downforce, vorm en banden. Alles wordt nieuw,
even los van de dingen die er ook nog onder de motorkap gebeuren.
Ik weet zeker dat dat bij iedereen correlatie-checks op gaat
leveren." 

Top Headlines

Oudere Top Headlines