Red Bull blijft pal achter risico's staan: "Anders kunnen we niet winnen"

Het weekend begon stroef voor Max Verstappen. Hij kwam niet verder
dan een zesde plaats tijdens de sprintkwalificatie, gevolgd door
een vierde plaats in de sprintrace. Er moest iets veranderen, want
de RB21 was niet sterk genoeg om op te boksen tegen de McLarens en
Mercedessen. De aanpassingen aan de auto voor de kwalificatie en de
race maakten het probleem alleen maar groter in plaats van kleiner.
Zo wist Verstappen niet eens door Q1 te komen tijdens de
kwalificatie. Het team koos opnieuw voor een risico: ze vervingen
de motor en pasten de afstelling nogmaals aan. Dit keer leek het
wel te werken, want Verstappen klom tijdens de Grand Prix op zondag
van een start in de pitstraat naar een derde plaats. Toch kreeg het
team de nodige kritiek te verwerken, want uiteindelijk was de
zestiende plaats in de kwalificatie het gevolg van een mislukte
verandering in de afstelling – een risico dat niet helemaal
uitpakte. Toch laat teambaas Laurent Mekies in gesprek met diverse
media, waaronder RacingNews365, weten dat hij geen spijt heeft van
de gemaakte keuzes tijdens het GP-weekend: "De waarheid is dat wij
niet blij waren met de balans van de auto. De coureurs kregen het
gevoel maar niet te pakken. In de sprintrace zouden we effectief
niet hoger dan P5 zijn geëindigd als er geen auto voor ons was
weggevallen. En niemand wilde genoegen nemen met die plek in de
rangorde. We hadden het gevoel dat we nog niet in het optimale
werkvenster zaten. Daarom kozen we voor onze enige troefkaart: het
aanpassen van de afstelling na de sprintrace." In de geest van Red
Bull Racing Maar die troefkaart pakte dus compleet verkeerd uit:
"Natuurlijk, we zaten ernaast, maar dat is de manier waarop we
racen. We nemen risico's, het werkte niet, dat was pijnlijk. De
kwalificatie liep fout, en dat was het." Mekies benadrukt echter
dat het team al het hele seizoen dezelfde risico's neemt: "Ik blijf
benadrukken dat die de manier in waarop wij aan de slag gaan. Het
zit in de geest van Red Bull Racing. en weet je, we hebben ups en
downs gehad. Zoals je je vast kan herinneren, Boedapest was een
heel moeilijk weekend. Daarna ging het soms goed, en soms minder."
"We besloten om na de kwalificatie de krachtbron te vervangen en
aanpassingen aan de auto te doen, in de hoop om de auto weer in het
werkvenster te krijgen. De auto kwam tijdens de race weer tot
leven, dat is het belangrijkste. De auto was goed genoeg om mee te
doen om de overwinning. En dat is waar we voor gingen, zeker na het
matige resultaat tijdens de sprintrace."

Top Headlines

Oudere Top Headlines