Red Bull achterhaalt oorzaak lekke band Verstappen

Max Verstappen moest vroeg in de Formule 1 Grand Prix een extra
pitstop maken vanwege een lekke band. Het tijdverlies werd voor een
deel gecompenseerd door de Virtual Safety Car tijdens de pitstop,
maar Red Bull had die pitstop liever niet gemaakt, zo geeft Helmut
Marko te kennen in zijn column voor Speedweek . Hij legt tevens uit
wat de lekke band veroorzaakte. "Max kreeg de lekke band door een
stuk carbon fibre van contact tussen andere coureurs, ofwel van de
botsing tussen Lance Stroll en Gabriel Bortoleto ofwel tussen
Franco Colapinto en Lewis Hamilton. Gelukkig merkte een van onze
data-engineers dit op en waarschuwde hij ons onmiddellijk. We
hadden een beetje geluk met de virtuele safety car-periode tijdens
de noodzakelijke bandenwissel." Maar wat was anders het plan
geweest? Met terugwerkende kracht wil Marko de strategie wel delen:
"Onze strategie met harde banden kreeg geen kans. We wilden veel
langer op de baan blijven. En – in tegenstelling tot andere
coureurs – liet Verstappen een goede snelheid zien op de harde
banden." Het plan was daarom om posities te winnen wanneer de
coureurs op zachte of medium banden allemaal moesten pitten. We
zouden de bandenslijtage in de gaten hebben gehouden om de race
misschien zelfs met slechts één pitstop te kunnen voltooien. Maar
het liep anders." Overigens wil Marko, die heus wel snapt dat de
coureurstitel nu echt ver buiten het bereik van Max Verstappen
ligt, niet de GP van Brazilië aanwijzen als de race waarin de
aansluiting werd verloren. "Als de titelstrijd uiteindelijk
verloren gaat, zal dat te wijten zijn aan deze periode na het
weekend van Imola, waarin een half dozijn races vrijwel niets
opgeleverd heeft."

Top Headlines

Oudere Top Headlines