Brundle laakt 'erg hard' FIA-besluit: "Een duidelijke, verzachtende omstandigheid"

Oscar Piastri kende geen goed weekend in Brazilië. Hij crashte uit
de sprintrace, terwijl hij als vijfde finishte tijdens de Grand
Prix. Zodoende liep zijn achterstand ten opzichte van
titelconcurrent Lando Norris op tot 24 punten. Voormalig F1-coureur
en hedendaags analist Martin Brundle gaat in op de moeilijkheden
van de Australiër. "Piastri had weer pech, het geluk was gewoon
niet aan zijn zijde", zegt Brundle, waarna hij een aantal momenten
aanhaalt waarin Piastri telkens de ongelukkige was, om zijn verhaal
weer te vervolgen. "Is het Oscars mindset, gewoon een sportieve
reeks van pech, is er een probleem met de afstelling van de auto,
of is het een reeks circuits die hem niet zo goed liggen?
Waarschijnlijk een beetje van alles tegelijk, net op het moment dat
Norris zijn supervorm en zelfvertrouwen vond." Dan gaat de Brit in
op het raceweekend van Piastri in Brazilië. "Door niet de
polepositions en voorste startrijen te behalen, bevond Oscar zich
vaker in de gevarenzone en dat heeft hem schade berokkend. De spin
op de natte kerbstone in bocht drie tijdens de sprintrace in
Brazilië was ongelukkig. Twee andere coureurs spinden en crashten
ook op het verspreide water dat vastzat in de gekartelde
kerbstones, maar anderen wisten erdoorheen te komen", aldus
Brundle. "In de hoofdrace had hij bij de herstart na de safety car
een geweldige run naar bocht één, met een goede kans om zowel Kimi
Antonelli als Charles Leclerc aan de binnenkant in te halen en een
belangrijke tweede plaats te veroveren. Hij moest het gewoon
proberen, en ik weet zeker dat als hij nog twintig keer dezelfde
kans zou krijgen, hij het elke keer weer zou doen." 'Dat zou
marginaal zijn' De voormalig F1-coureur vervolgt zijn verhaal:
"Antonelli had Leclerc aan zijn rechterkant, maar met ruimte, en
hij moet geweten hebben dat Piastri aan zijn binnenkant zat, toen
hij naar de apex reed. Piastri blokkeerde en er was contact. Als
hij meer zelfvertrouwen had gehad, had hij misschien de remmen
losgelaten en de apex van de bocht geclaimd, en werd het vanaf daar
opgelost. Maar hij kwam in een benarde situatie terecht en remde
instinctief." "Het probleem voor Oscar is dat het er in eerste
instantie helemaal niet goed uitzag, omdat hij blokkeerde, met zijn
voorkant tegen de achteras van Antonelli botste, twee auto's van de
baan raakte, waarvan er één meteen uitviel, en twee plaatsen won.
De stewards besloten dat hij 100 procent schuldig was en legden hem
een straf van tien seconden en twee punten op zijn licentie op,
waardoor hij nog zes van de toegestane twaalf punten over heeft
voordat hij een raceverbod krijgt." "Dat was erg hard, want er was
een duidelijke verzachtende omstandigheid: hij werd ingesloten door
de Mercedes, wat bijdroeg aan het blokkeren en het contact. Het zou
gemakkelijk te rechtvaardigen zijn geweest om de straf te
verminderen tot vijf seconden, want zoals Oscar zei: 'Ik kan niet
zomaar verdwijnen'. Om het te beschouwen als een typisch
race-incident, zou marginaal zijn. Geen straf opleggen en daarmee
Antonelli volledig de schuld geven, is niet realistisch", zegt
Brundle tot besluit.

Top Headlines

Oudere Top Headlines