F1-analisten komen woorden tekort voor Verstappen en Red Bull: "Buitengewoon!"
Het is al vaak benoemd, de indrukwekkende comeback van Max
Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië. De Nederlander kende
een moeilijk weekend, startte de race na een dramakwalificatie
vanuit de pitstraat, maar werkte zich na 71 ronden op naar de derde
plaats. Daarmee werd hij de achtste coureur in de geschiedenis van
de koningsklasse van de autosport die dit voor elkaar bokste. En
dat is natuurlijk niemand ontgaan, ook de analisten van Sky Sports
F1 niet. Karun Chandhok en Jamie Chadwick hebben met verbazing
gekeken naar het strijdlustige optreden van de Nederlanders en
komen na afloop van de race bijna woorden tekort om de prestatie
van Verstappen te omschrijven. "Het was buitengewoon", begint
Chandhok, "Hij kreeg natuurlijk die vroege lekke band, wat
misschien ook wel een gelukje was voor hem, aangezien die band
gewoon niet goed was tijdens de race. Toen, aan het einde van de
race, koos het team voor een late stop naar de zachte banden,
waarschijnlijk omdat ze wisten dat de medium compound enorm zou
gaan afbouwen." "Het team is niet bang om een risico te nemen. Ze
denken buiten de gewaande paden. Ik weet niet of er andere teams
zijn die eenzelfde agressieve keuze hadden durven maken." Op
gelijke hoogte met Norris Chadwick kijkt vooral naar de
inhaalacties van de Nederlander: "Dat was van een andere wereld. Er
zijn maar heel heel heel weinig coureurs die dat kunnen. Het is
iets waar je niet snel over nadenkt, maar het inhalen van al die
auto's in het middenveld was misschien wel het lastigste onderdeel
van zijn race. Het is zo eenvoudig om achter iemand vast te zitten
en vervolgens je banden over de klif te helpen. Maar voordat ik het
wist, reed hij ineens in de top drie." Chandhok gelooft daarnaast
dat de problemen aan het begin van het weekend, Verstappen een
mogelijke zege hebben gekost: "Als je kijkt naar het verschil aan
de finish, dat is maar tien seconden. Verstappen verloor twintig
seconden met de extra pitstop, minus tien seconden door de virtual
safety car. Netto gezien zou hij ongeveer op gelijke hoogte met
Norris zijn geëindigd." "Ze waren uiteindelijk net zo snel als de
McLaren. En ik denk dat ze dat meenemen uit dit weekend. Ze
begonnen met een enorme achterstand, terwijl ze in Austin nog zo
snel waren. Die snelheid hebben ze ergens in Mexico verloren en dat
hebben ze weer meegenomen naar de vrijdag in Brazilië."
Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië. De Nederlander kende
een moeilijk weekend, startte de race na een dramakwalificatie
vanuit de pitstraat, maar werkte zich na 71 ronden op naar de derde
plaats. Daarmee werd hij de achtste coureur in de geschiedenis van
de koningsklasse van de autosport die dit voor elkaar bokste. En
dat is natuurlijk niemand ontgaan, ook de analisten van Sky Sports
F1 niet. Karun Chandhok en Jamie Chadwick hebben met verbazing
gekeken naar het strijdlustige optreden van de Nederlanders en
komen na afloop van de race bijna woorden tekort om de prestatie
van Verstappen te omschrijven. "Het was buitengewoon", begint
Chandhok, "Hij kreeg natuurlijk die vroege lekke band, wat
misschien ook wel een gelukje was voor hem, aangezien die band
gewoon niet goed was tijdens de race. Toen, aan het einde van de
race, koos het team voor een late stop naar de zachte banden,
waarschijnlijk omdat ze wisten dat de medium compound enorm zou
gaan afbouwen." "Het team is niet bang om een risico te nemen. Ze
denken buiten de gewaande paden. Ik weet niet of er andere teams
zijn die eenzelfde agressieve keuze hadden durven maken." Op
gelijke hoogte met Norris Chadwick kijkt vooral naar de
inhaalacties van de Nederlander: "Dat was van een andere wereld. Er
zijn maar heel heel heel weinig coureurs die dat kunnen. Het is
iets waar je niet snel over nadenkt, maar het inhalen van al die
auto's in het middenveld was misschien wel het lastigste onderdeel
van zijn race. Het is zo eenvoudig om achter iemand vast te zitten
en vervolgens je banden over de klif te helpen. Maar voordat ik het
wist, reed hij ineens in de top drie." Chandhok gelooft daarnaast
dat de problemen aan het begin van het weekend, Verstappen een
mogelijke zege hebben gekost: "Als je kijkt naar het verschil aan
de finish, dat is maar tien seconden. Verstappen verloor twintig
seconden met de extra pitstop, minus tien seconden door de virtual
safety car. Netto gezien zou hij ongeveer op gelijke hoogte met
Norris zijn geëindigd." "Ze waren uiteindelijk net zo snel als de
McLaren. En ik denk dat ze dat meenemen uit dit weekend. Ze
begonnen met een enorme achterstand, terwijl ze in Austin nog zo
snel waren. Die snelheid hebben ze ergens in Mexico verloren en dat
hebben ze weer meegenomen naar de vrijdag in Brazilië."
