Red Bull-teambaas tast in het duister over effect nieuwe motor Verstappen
Het weekend in Brazilië leek dramatisch te verlopen voor Red Bull
Racing. In de sprintkwalificatie moest Max Verstappen het doen met
de zesde plaats, waarna hij zich tijdens de sprintrace nog op te
werken naar de vierde positie. In de uren tussen de sprintrace en
de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix werd de Red Bull RB21
flink aangepast. Het bleek echter al snel dat de auto niet vooruit
te branden was, want de viervoudig wereldkampioen strandde al in
het eerste deel van de kwalificatie. Hij zette de zestiende tijd
neer, terwijl Yuki Tsunoda niet verder kwam dan P19. Uiteindelijk
werd er besloten om flink wat aan te passen aan de setup en werden
er nieuwe motoronderdelen ingezet. Dat pakte goed uit voor de
28-jarige coureur, want hij wist, ondanks een lekke band in de
openingsfase van de race, snel naar voren te komen. Voor zijn
laatste pitstop lag hij zelfs aan de leiding van de race, maar hij
ging nog naar binnen voor verse banden. Hij viel terug tot de
vierde plaats, waarna hij uiteindelijk als derde eindigde, met nog
kans om de tweede positie van Kimi Antonelli af te pakken. Dat
lukte hem echter net niet. 'Alles belangrijk' Het is echter de
vraag in hoeverre de nieuwe motor heeft geholpen in de race in
Brazilië. Aan Red Bull-teambaas Laurent Mekies wordt gevraagd welk
percentage de motor heeft bijgedragen aan het succes. "Het is
moeilijk te zeggen. Het is altijd goed om een nieuwe motor in te
zetten. Het is eerlijk om te zeggen dat we in het laatste deel van
het seizoen op schema lagen om het jaar af te sluiten zonder de
verandering nodig te hebben." "We vonden gewoon dat we de kans
moesten grijpen, vooral omdat we de auto weer wilden veranderen.
Het is dus moeilijk om een getal te noemen, maar de verschillen
zijn klein genoeg om alles belangrijk te maken", zegt Mekies tot
besluit.
Racing. In de sprintkwalificatie moest Max Verstappen het doen met
de zesde plaats, waarna hij zich tijdens de sprintrace nog op te
werken naar de vierde positie. In de uren tussen de sprintrace en
de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix werd de Red Bull RB21
flink aangepast. Het bleek echter al snel dat de auto niet vooruit
te branden was, want de viervoudig wereldkampioen strandde al in
het eerste deel van de kwalificatie. Hij zette de zestiende tijd
neer, terwijl Yuki Tsunoda niet verder kwam dan P19. Uiteindelijk
werd er besloten om flink wat aan te passen aan de setup en werden
er nieuwe motoronderdelen ingezet. Dat pakte goed uit voor de
28-jarige coureur, want hij wist, ondanks een lekke band in de
openingsfase van de race, snel naar voren te komen. Voor zijn
laatste pitstop lag hij zelfs aan de leiding van de race, maar hij
ging nog naar binnen voor verse banden. Hij viel terug tot de
vierde plaats, waarna hij uiteindelijk als derde eindigde, met nog
kans om de tweede positie van Kimi Antonelli af te pakken. Dat
lukte hem echter net niet. 'Alles belangrijk' Het is echter de
vraag in hoeverre de nieuwe motor heeft geholpen in de race in
Brazilië. Aan Red Bull-teambaas Laurent Mekies wordt gevraagd welk
percentage de motor heeft bijgedragen aan het succes. "Het is
moeilijk te zeggen. Het is altijd goed om een nieuwe motor in te
zetten. Het is eerlijk om te zeggen dat we in het laatste deel van
het seizoen op schema lagen om het jaar af te sluiten zonder de
verandering nodig te hebben." "We vonden gewoon dat we de kans
moesten grijpen, vooral omdat we de auto weer wilden veranderen.
Het is dus moeilijk om een getal te noemen, maar de verschillen
zijn klein genoeg om alles belangrijk te maken", zegt Mekies tot
besluit.
