Italiaanse media kritisch op Ferrari-president: "Er is een aardbeving gaande"
John Elkann vertelde op de maandag na de GP van Brazilië dat Lewis
Hamilton en Charles Leclerc minder moeten praten en meer moeten
presteren. Het is een nogal aparte uitspraak, zeker uit de mond van
de voorzitter van Ferrari. Het lijkt een reactie te zijn op de
woorden van Hamilton na de race in Brazilië, waarin de Brit sprak
over een nachtmerrie. Toch had Elkann het in zijn statement over
coureurs, waarmee hij dus ook Leclerc aanpakt. Het komt de in
Amerika geboren Italiaan op veel kritiek te staan. De Italiaanse
media bijvoorbeeld, is niet mals in een reactie op Elkann. Corriere
della Sera opent het bal: "Elkann probeerde met zijn woorden
eenheid te creëren, maar zorgt juist voor verdeeldheid." "De
president heeft geen rekening gehouden met de zwakte van het
technische team, noch met de leiding van Vasseur. Coureurs zoals
Piastri en Norris maken ook fouten, maar strijden toch mee om de
titel." "Coureurs zijn helden die enorm veel moeten doen buiten het
racen om. Daarna stappen ze vol stress in de cockpit en moeten ze
na de race meteen de media te woord staan. Zeker in een seizoen
zoals dit, is het moeilijk voor de Ferrari-coureurs om de juiste
woorden te kiezen tegenover de pers, in plaats van alleen het
benoemen van de problemen." "Ook de monteurs verdienen lof, maar
het is lastig om de technici achter deze bolide te verdedigen. De
wagen al vanaf het begin van het seizoen slecht en wordt bovendien
nauwelijks verbeterd. Vasseur draagt hierin de meeste
verantwoordelijkheid. Coureurs die fouten maken? Dat deden Norris
en Piastri dit jaar ook, maar zij strijden nog steeds om de titel."
Een oneindige crisis Ook Gazetta dello Sport begint met een
vlammend beginwoord, al is het voor de rest wat meer beschouwend:
"Een nachtmerrie van een seizoen, zonder vooruitgang en een
oneindige crisis. De coureurs doen er alles aan, maar de bolide
heeft cruciale en fundamentele gebreken." "Het is duidelijk dat de
woorden van Elkann deze week veel stof hebben doen opwaaien. Hij
gaf vooral de coureurs de schuld, maar is dat terecht? De bolide
had om de titel moeten kunnen vechten, maar het blijkt lastig om de
wagen in het juiste werkvenster te krijgen. Dat zagen we al terug
in China, waar het tijdens de sprintrace goed ging, maar het team
vervolgens te maken kreeg met een diskwalificatie toen men de auto
zo goed mogelijk voor de race probeerde voor te bereiden." "Elkann
sprak over een grote teleurstelling in Brazilië, maar de
teleurstelling in China was eigenlijk groter. Vanaf dat moment werd
iedere race een soort rebus voor het team, en daar heeft ook de
wijziging van de achterwielophanging door Loic Serra in België geen
verandering in gebracht." "De harde woorden van Elkann richting de
coureurs zijn daarom moeilijk te verklaren, aangezien Ferrari al
sinds 2007 geen coureurskampioenschap meer heeft gewonnen. Daarna
is er veel veranderd binnen het team, met talloze aanpassingen,
maar de resultaten bleven uit. Als Elkann met zijn opmerkingen
vooral het team wilde aansporen, zullen we pas de komende races, en
bovenal in 2026, zien of dat effect heeft gehad." "Er is in ieder
geval veel spanning ontstaan na de kritiek op de coureurs, wat ook
zorgen oproept voor de toekomst. Het is duidelijk dat er binnen de
sportieve afdeling in Maranello een aardbeving gaande is, op een
moment dat het team al druk genoeg is met de voorbereidingen voor
2026, met mensen die vertrekken en nieuwe mensen die worden
aangetrokken. In 2026 zal het team in ieder geval geen fouten meer
mogen maken. Het lijkt erop dat de woorden van Elkann daar precies
op zijn gericht."
Hamilton en Charles Leclerc minder moeten praten en meer moeten
presteren. Het is een nogal aparte uitspraak, zeker uit de mond van
de voorzitter van Ferrari. Het lijkt een reactie te zijn op de
woorden van Hamilton na de race in Brazilië, waarin de Brit sprak
over een nachtmerrie. Toch had Elkann het in zijn statement over
coureurs, waarmee hij dus ook Leclerc aanpakt. Het komt de in
Amerika geboren Italiaan op veel kritiek te staan. De Italiaanse
media bijvoorbeeld, is niet mals in een reactie op Elkann. Corriere
della Sera opent het bal: "Elkann probeerde met zijn woorden
eenheid te creëren, maar zorgt juist voor verdeeldheid." "De
president heeft geen rekening gehouden met de zwakte van het
technische team, noch met de leiding van Vasseur. Coureurs zoals
Piastri en Norris maken ook fouten, maar strijden toch mee om de
titel." "Coureurs zijn helden die enorm veel moeten doen buiten het
racen om. Daarna stappen ze vol stress in de cockpit en moeten ze
na de race meteen de media te woord staan. Zeker in een seizoen
zoals dit, is het moeilijk voor de Ferrari-coureurs om de juiste
woorden te kiezen tegenover de pers, in plaats van alleen het
benoemen van de problemen." "Ook de monteurs verdienen lof, maar
het is lastig om de technici achter deze bolide te verdedigen. De
wagen al vanaf het begin van het seizoen slecht en wordt bovendien
nauwelijks verbeterd. Vasseur draagt hierin de meeste
verantwoordelijkheid. Coureurs die fouten maken? Dat deden Norris
en Piastri dit jaar ook, maar zij strijden nog steeds om de titel."
Een oneindige crisis Ook Gazetta dello Sport begint met een
vlammend beginwoord, al is het voor de rest wat meer beschouwend:
"Een nachtmerrie van een seizoen, zonder vooruitgang en een
oneindige crisis. De coureurs doen er alles aan, maar de bolide
heeft cruciale en fundamentele gebreken." "Het is duidelijk dat de
woorden van Elkann deze week veel stof hebben doen opwaaien. Hij
gaf vooral de coureurs de schuld, maar is dat terecht? De bolide
had om de titel moeten kunnen vechten, maar het blijkt lastig om de
wagen in het juiste werkvenster te krijgen. Dat zagen we al terug
in China, waar het tijdens de sprintrace goed ging, maar het team
vervolgens te maken kreeg met een diskwalificatie toen men de auto
zo goed mogelijk voor de race probeerde voor te bereiden." "Elkann
sprak over een grote teleurstelling in Brazilië, maar de
teleurstelling in China was eigenlijk groter. Vanaf dat moment werd
iedere race een soort rebus voor het team, en daar heeft ook de
wijziging van de achterwielophanging door Loic Serra in België geen
verandering in gebracht." "De harde woorden van Elkann richting de
coureurs zijn daarom moeilijk te verklaren, aangezien Ferrari al
sinds 2007 geen coureurskampioenschap meer heeft gewonnen. Daarna
is er veel veranderd binnen het team, met talloze aanpassingen,
maar de resultaten bleven uit. Als Elkann met zijn opmerkingen
vooral het team wilde aansporen, zullen we pas de komende races, en
bovenal in 2026, zien of dat effect heeft gehad." "Er is in ieder
geval veel spanning ontstaan na de kritiek op de coureurs, wat ook
zorgen oproept voor de toekomst. Het is duidelijk dat er binnen de
sportieve afdeling in Maranello een aardbeving gaande is, op een
moment dat het team al druk genoeg is met de voorbereidingen voor
2026, met mensen die vertrekken en nieuwe mensen die worden
aangetrokken. In 2026 zal het team in ieder geval geen fouten meer
mogen maken. Het lijkt erop dat de woorden van Elkann daar precies
op zijn gericht."
