Red Bull deelt voorzichtige update: "Maximale stress!"
Red Bull Racing en Ford gingen in 2023 een samenwerking aan met als
doel om in 2026 een volledig eigen krachtbron te introduceren. Het
is bijzonder zeldzaam dat Formule 1-teams hun eigen motor
ontwikkelen en bouwen (automerken en motorbouwers daargelaten). De
laatste keer dat dit gebeurde, was in 1998 en 1999, toen Arrows F1
een basisontwerp van Yamaha verder ontwikkelde en assembleerde.
Kijk je naar voorbeelden waarbij een motor echt vanaf de grond af
aan werd ontwikkeld, dan kom je uit bij de desastreuze Life
W12-motor uit 1990 en de Zakspeed 1500/4 Turbo van 1985-1988. Red
Bull Racing rijdt natuurlijk al sinds 2022 met de Red Bull
Powertrains-motoren, maar dit zijn, simpel gezegd, de 'bevroren'
Honda-motoren. De Formule 1-wereld is benieuwd hoe de volledig door
Red Bull ontwikkelde krachtbron zal presteren ten opzichte van de
rest van het veld. Daarover kan teambaas Laurent Mekies voorlopig
nog niets zeggen. In de eigen podcast Talking Bull gaat hij echter
wel dieper in op hoe hij het ambitieuze motorproject momenteel
ervaart. "Als je het symbolisch bekijkt, is er geen gekkere
uitdaging dan wat Red Bull Racing en Ford nu aan het doen zijn. Er
is simpelweg niets wat zo bizar is geweest in de recente
geschiedenis van de Formule 1. Het is typisch Red Bull om dit soort
uitdagingen aan te gaan." "De motor ligt al een tijdje op de
testbank. Alleen al het horen van dat geluid is bizar. Er zijn nog
een paar maanden te gaan, en dan moeten we er daadwerkelijk een
klaar hebben. We zitten nu echt in de periode van maximale stress
en druk, allemaal met het doel om de motor over een paar maanden op
de baan te krijgen."
doel om in 2026 een volledig eigen krachtbron te introduceren. Het
is bijzonder zeldzaam dat Formule 1-teams hun eigen motor
ontwikkelen en bouwen (automerken en motorbouwers daargelaten). De
laatste keer dat dit gebeurde, was in 1998 en 1999, toen Arrows F1
een basisontwerp van Yamaha verder ontwikkelde en assembleerde.
Kijk je naar voorbeelden waarbij een motor echt vanaf de grond af
aan werd ontwikkeld, dan kom je uit bij de desastreuze Life
W12-motor uit 1990 en de Zakspeed 1500/4 Turbo van 1985-1988. Red
Bull Racing rijdt natuurlijk al sinds 2022 met de Red Bull
Powertrains-motoren, maar dit zijn, simpel gezegd, de 'bevroren'
Honda-motoren. De Formule 1-wereld is benieuwd hoe de volledig door
Red Bull ontwikkelde krachtbron zal presteren ten opzichte van de
rest van het veld. Daarover kan teambaas Laurent Mekies voorlopig
nog niets zeggen. In de eigen podcast Talking Bull gaat hij echter
wel dieper in op hoe hij het ambitieuze motorproject momenteel
ervaart. "Als je het symbolisch bekijkt, is er geen gekkere
uitdaging dan wat Red Bull Racing en Ford nu aan het doen zijn. Er
is simpelweg niets wat zo bizar is geweest in de recente
geschiedenis van de Formule 1. Het is typisch Red Bull om dit soort
uitdagingen aan te gaan." "De motor ligt al een tijdje op de
testbank. Alleen al het horen van dat geluid is bizar. Er zijn nog
een paar maanden te gaan, en dan moeten we er daadwerkelijk een
klaar hebben. We zitten nu echt in de periode van maximale stress
en druk, allemaal met het doel om de motor over een paar maanden op
de baan te krijgen."
