Red Bull heeft goed nieuws voor 'uitzonderlijke' Verstappen

Max Verstappen en Red Bull hadden het lange tijd lastig tijdens het
Grand Prix-weekend van Brazilië. De 28-jarige wereldkampioen werd
in de reguliere kwalificatie zelfs in Q1 uitgeschakeld, waarna Red
Bull de setup wijzigde en een nieuwe motor installeerde. Verstappen
reed met die 'nieuwe' auto een fabelachtige inhaalrace en veroverde
de derde plaats. Dat eindresultaat is natuurlijk positief, maar Red
Bull kende verder niet zo'n sterk weekend. Helmut Marko legt uit
wat er gebeurde en heeft goed nieuws voor Verstappen, want Red Bull
heeft waardevolle lessen geleerd op Interlagos. "We hebben met Max
in Brazilië besloten om uit de pitstraat te starten, na veel
wijzigingen aan de auto en de installatie van een nieuwe motor",
stelt Marko in zijn column voor Speedweek . "Eerlijk gezegd had ik
gedacht dat Max misschien als vijfde of zevende zou eindigen. Maar
hij heeft opnieuw zijn uitzonderlijke talent laten zien, en
misschien had hij zelfs tweede kunnen worden." "Het werd extra
lastig omdat we een langzaam leeglopende band hadden. Daardoor
werkte onze strategie met de harde banden niet zoals gepland. We
wilden veel langer op de baan blijven. En – in tegenstelling tot
andere coureurs – had Verstappen met de harde banden een goed
tempo." Een andere strategie Red Bull hanteerde dus een andere
strategie. "Het plan was dus om posities goed te maken wanneer de
coureurs op zachte of mediumbanden allemaal naar de pits moesten.
We zouden letten op de slijtage om misschien zelfs met slechts één
stop door te rijden. Maar het liep anders." Marko legt uit hoe de
lekke band van Verstappen ontstond. "De lekke band kreeg Max door
een carbononderdeel van een botsende tegenstander, hetzij door
Lance Stroll tegen Gabriel Bortoleto of door Franco Colapinto tegen
Lewis Hamilton. Gelukkig merkte een van onze data-engineers dit op
en waarschuwde ons direct. Bij de noodzakelijke bandenwissel hadden
we wat geluk met de virtuele safety car-fase." Dan volgt het goede
nieuws van Marko. "De auto zat in de training dus niet in het
werkbare venster, maar tijdens de Grand Prix wel. Dit is ons dit
jaar helaas vaker overkomen, meestal op vrijdag. Wat kunnen we
leren voor de resterende races in Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi? We
weten nu in ieder geval welke vloer we verder gaan gebruiken, en we
weten ook welke vleugelafstelling het beste werkt." "Voor de
resterende races hebben we dus extra inzichten opgedaan; ook
doordat bij de auto van Yuki Tsunoda de oorspronkelijke
configuratie behouden bleef, om daaruit iets te leren over de
afstelling van de RB21", sluit Marko af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines