Verstappen kan volgend jaar van racenummer wisselen
Tijdens de F1 Commission werd er geen overeenstemming bereikt over
het verplicht stellen van twee pitstops. Om F1-races
aantrekkelijker te maken, was het idee geopperd om voor iedere
coureur een verplichte tweestopsstrategie in te voeren, als manier
om de groeiende trend van eenvoudige éénstoppers tegen te gaan. Het
onderwerp zou een belangrijk onderdeel vormen van een vergadering
van de F1 Commission in Londen, waar alle tien teams, Pirelli,
F1-CEO en president Stefano Domenicali en FIA-single-seaterdirector
Nikolas Tombazis aanwezig waren. De discussies tijdens de
vergadering richtten zich op feedback, analyses en simulaties van
Pirelli en de teams, maar volgens een verklaring werden er
'momenteel geen wijzigingen overeengekomen.' De besproken opties
richtten zich op aanpassingen aan de bandspecificaties, limieten
voor de levensduur van de banden en het gebruik van alle drie de
compounds die Pirelli naar elke race meebrengt. De gesprekken
worden voortgezet in 2026, waardoor het onwaarschijnlijk is dat de
regel er volgend jaar gaat komen. Alleen in Monaco geldt weer de
regel van minimaal twee pitstops. Racenummer wisselen Er kwamen nog
meer onderwerpen aan bod, waaronder de Aerodynamic Testing
Restrictions (ATR), de kleurstellingen van de auto's en de nummers
van de coureurs. Voor de ATR 'worden wijzigingen ontwikkeld om de
Formule 1 in lijn te brengen met hedendaagse simulatie- en
verwerkingssystemen, met oog voor kostenoverwegingen.' Wat betreft
de coureursnummers werden wijzigingen besproken aan het permanente
nummersysteem dat in 2014 werd ingevoerd. Momenteel kiezen coureurs
hun racenummer tussen #2 en #99, met uitzondering van #17.
Bovendien is #1 voorbehouden aan de wereldkampioen, waarbij het
gebruikelijke racenummer, zoals #33 voor Max Verstappen, wordt
'bevroren' zolang ze met #1 rijden. Er werd een voorstel
goedgekeurd waarmee coureurs hun permanente nummer gedurende hun
carrière mogen wijzigen. Verstappen zou dus in theorie kunnen gaan
wisselen, indien hij dat wenst. Startnummer #3 kwam weleens ter
sprake, maar op dat moment reed Daniel Ricciardo nog in de Formule
1. Alle wijzigingen zijn wel nog onderhevig aan een formele
goedkeuring door de World Motor Sport Council (WMSC), waarvan de
volgende vergadering gepland staat op 10 december. Dat lijkt een
formaliteit. Tot slot ging het ook over het koelsysteem voor
coureurs dat momenteel wordt ontwikkeld en verplicht wordt vanaf
2026. Het systeem werd gebruikt in Singapore en de Verenigde
Staten. Voorstellen voor een herontwerp van het huidige koelsysteem
werden gedaan, samen met een verhoging van het totale autogewicht
om het gebruik van het systeem te compenseren. Verdere gesprekken
zijn gepland met de Grand Prix Drivers' Association (GPDA).
het verplicht stellen van twee pitstops. Om F1-races
aantrekkelijker te maken, was het idee geopperd om voor iedere
coureur een verplichte tweestopsstrategie in te voeren, als manier
om de groeiende trend van eenvoudige éénstoppers tegen te gaan. Het
onderwerp zou een belangrijk onderdeel vormen van een vergadering
van de F1 Commission in Londen, waar alle tien teams, Pirelli,
F1-CEO en president Stefano Domenicali en FIA-single-seaterdirector
Nikolas Tombazis aanwezig waren. De discussies tijdens de
vergadering richtten zich op feedback, analyses en simulaties van
Pirelli en de teams, maar volgens een verklaring werden er
'momenteel geen wijzigingen overeengekomen.' De besproken opties
richtten zich op aanpassingen aan de bandspecificaties, limieten
voor de levensduur van de banden en het gebruik van alle drie de
compounds die Pirelli naar elke race meebrengt. De gesprekken
worden voortgezet in 2026, waardoor het onwaarschijnlijk is dat de
regel er volgend jaar gaat komen. Alleen in Monaco geldt weer de
regel van minimaal twee pitstops. Racenummer wisselen Er kwamen nog
meer onderwerpen aan bod, waaronder de Aerodynamic Testing
Restrictions (ATR), de kleurstellingen van de auto's en de nummers
van de coureurs. Voor de ATR 'worden wijzigingen ontwikkeld om de
Formule 1 in lijn te brengen met hedendaagse simulatie- en
verwerkingssystemen, met oog voor kostenoverwegingen.' Wat betreft
de coureursnummers werden wijzigingen besproken aan het permanente
nummersysteem dat in 2014 werd ingevoerd. Momenteel kiezen coureurs
hun racenummer tussen #2 en #99, met uitzondering van #17.
Bovendien is #1 voorbehouden aan de wereldkampioen, waarbij het
gebruikelijke racenummer, zoals #33 voor Max Verstappen, wordt
'bevroren' zolang ze met #1 rijden. Er werd een voorstel
goedgekeurd waarmee coureurs hun permanente nummer gedurende hun
carrière mogen wijzigen. Verstappen zou dus in theorie kunnen gaan
wisselen, indien hij dat wenst. Startnummer #3 kwam weleens ter
sprake, maar op dat moment reed Daniel Ricciardo nog in de Formule
1. Alle wijzigingen zijn wel nog onderhevig aan een formele
goedkeuring door de World Motor Sport Council (WMSC), waarvan de
volgende vergadering gepland staat op 10 december. Dat lijkt een
formaliteit. Tot slot ging het ook over het koelsysteem voor
coureurs dat momenteel wordt ontwikkeld en verplicht wordt vanaf
2026. Het systeem werd gebruikt in Singapore en de Verenigde
Staten. Voorstellen voor een herontwerp van het huidige koelsysteem
werden gedaan, samen met een verhoging van het totale autogewicht
om het gebruik van het systeem te compenseren. Verdere gesprekken
zijn gepland met de Grand Prix Drivers' Association (GPDA).
