Verstappen eigenhandig miljoenen waard in spannende F1-strijd
Met nog drie races en een sprintrace te gaan nadert het Formule
1-seizoen van 2025 langzaam maar zeker zijn einde. De meeste
onderlinge gevechten zijn inmiddels ook wel uitgevochten, want de
constructeurstitel is al in handen van McLaren en ook in het
rijderskampioenschap beginnen de puzzelstukjes op hun plek te
vallen. Toch is de strijd lang niet op alle vlakken gestreden. De
constructeurstitel is bijvoorbeeld al binnen voor McLaren, maar
achter de Britse renstal zijn de andere topteams nog druk in
gevecht om de tweede plek. Na de Grand Prix van Brazilië vinden we
daar Mercedes met 398 punten, gevolgd door Red Bull op de derde
plek met 366 punten. Ferrari zit daar nog vlak achter met 362
punten, maar verloor na een dramatisch weekend op Interlagos veel
terrein. Mercedes klom na een uitstekend weekend in Brazilië juist
naar P2, en heeft nu een kleine voorsprong op de voornaamste
concurrentie. Heel vreemd is dat niet, vooral in vergelijking met
van Red Bull. Waar de beide coureurs bij Mercedes namelijk in staat
zijn om punten te scoren, moet het bij Red Bull vooral van Max
Verstappen komen. Teamgenoot Yuki Tsunoda eindigt, tot grote
teleurstelling bij de Oostenrijkse renstal, steevast buiten de top
tien. Verstappen de sleutel tot succes? Zo is Verstappen in zijn
eentje de sleutel tot een mogelijk miljoenensucces voor Red Bull.
De strijd in het constructeurskampioenschap gaat namelijk niet
alleen om de eer, maar ook om de grote bedragen die ermee gemoeid
gaan. Eén positie klimmen, van P3 naar P2, kan Red Bull miljoenen
dollars aan extra prijzengeld opleveren . Als Verstappen dat
eigenhandig voor elkaar weet te boksen, doet de Nederlander toch
uitstekende zaken. Daarvoor moet hij alleen nog wel even
doorzetten, want Mercedes heeft op dit moment het voordeel nog in
handen. Zij hebben immers nog een voorsprong van 32 punten, en
Verstappen zal alles op alles moeten zetten om dat gat nog te
overbruggen. Misschien kan Tsunoda daarin nog een rol gaan spelen
in de laatste drie raceweekenden, maar de kans lijkt klein dat Red
Bull daar op kan rekenen. En mocht dat nog niet voldoende
onderlinge strijd zijn, zien we niet ver achter het gevecht om P2
een nog spannender gevecht ontstaan. Racing Bulls, Aston Martin,
Haas én Stake F1 maken namelijk nog kans in de strijd om de zesde
plek. Ook in dat geval geldt: hoe beter de positie in het
kampioenschap, hoe meer prijzengeld het team krijgt. Met name voor
die kleinere teams is een hogere positie van groot belang. Voor
Williams en Alpine lijkt de strijd daarentegen wel gestreden te
zijn. Met 111 punten staat Williams comfortabel op P5. De vierde
plek is daarmee te ver weg, maar de teams achter hen zullen dat gat
waarschijnlijk niet meer dicht gaan rijden. Alpine staat met 22
punten stijf achteraan op de tiende plaats en lijkt het seizoen zo
ook te gaan eindigen.
1-seizoen van 2025 langzaam maar zeker zijn einde. De meeste
onderlinge gevechten zijn inmiddels ook wel uitgevochten, want de
constructeurstitel is al in handen van McLaren en ook in het
rijderskampioenschap beginnen de puzzelstukjes op hun plek te
vallen. Toch is de strijd lang niet op alle vlakken gestreden. De
constructeurstitel is bijvoorbeeld al binnen voor McLaren, maar
achter de Britse renstal zijn de andere topteams nog druk in
gevecht om de tweede plek. Na de Grand Prix van Brazilië vinden we
daar Mercedes met 398 punten, gevolgd door Red Bull op de derde
plek met 366 punten. Ferrari zit daar nog vlak achter met 362
punten, maar verloor na een dramatisch weekend op Interlagos veel
terrein. Mercedes klom na een uitstekend weekend in Brazilië juist
naar P2, en heeft nu een kleine voorsprong op de voornaamste
concurrentie. Heel vreemd is dat niet, vooral in vergelijking met
van Red Bull. Waar de beide coureurs bij Mercedes namelijk in staat
zijn om punten te scoren, moet het bij Red Bull vooral van Max
Verstappen komen. Teamgenoot Yuki Tsunoda eindigt, tot grote
teleurstelling bij de Oostenrijkse renstal, steevast buiten de top
tien. Verstappen de sleutel tot succes? Zo is Verstappen in zijn
eentje de sleutel tot een mogelijk miljoenensucces voor Red Bull.
De strijd in het constructeurskampioenschap gaat namelijk niet
alleen om de eer, maar ook om de grote bedragen die ermee gemoeid
gaan. Eén positie klimmen, van P3 naar P2, kan Red Bull miljoenen
dollars aan extra prijzengeld opleveren . Als Verstappen dat
eigenhandig voor elkaar weet te boksen, doet de Nederlander toch
uitstekende zaken. Daarvoor moet hij alleen nog wel even
doorzetten, want Mercedes heeft op dit moment het voordeel nog in
handen. Zij hebben immers nog een voorsprong van 32 punten, en
Verstappen zal alles op alles moeten zetten om dat gat nog te
overbruggen. Misschien kan Tsunoda daarin nog een rol gaan spelen
in de laatste drie raceweekenden, maar de kans lijkt klein dat Red
Bull daar op kan rekenen. En mocht dat nog niet voldoende
onderlinge strijd zijn, zien we niet ver achter het gevecht om P2
een nog spannender gevecht ontstaan. Racing Bulls, Aston Martin,
Haas én Stake F1 maken namelijk nog kans in de strijd om de zesde
plek. Ook in dat geval geldt: hoe beter de positie in het
kampioenschap, hoe meer prijzengeld het team krijgt. Met name voor
die kleinere teams is een hogere positie van groot belang. Voor
Williams en Alpine lijkt de strijd daarentegen wel gestreden te
zijn. Met 111 punten staat Williams comfortabel op P5. De vierde
plek is daarmee te ver weg, maar de teams achter hen zullen dat gat
waarschijnlijk niet meer dicht gaan rijden. Alpine staat met 22
punten stijf achteraan op de tiende plaats en lijkt het seizoen zo
ook te gaan eindigen.
