Nordschleife versoepelt regels na spraakmakend optreden Verstappen

Max Verstappen maakt ook dit jaar weer indruk binnen de
autosportwereld. De laatste weken doet hij dat met name in de
Formule 1, maar enkele maanden geleden zagen we hem ook terug in
een andere raceklasse. Zijn GT3-avonturen zijn immers nog vers in
het geheugen, zo ook bij de Duitse autosportbond. Verstappen nam
recent deel aan zijn eerste GT3-race op de Nordschleife en wist
daar samen met teamgenoot Chris Lulham meteen te winnen. Een
prestatie van formaat, vooral omdat de Nederlander kort daarvoor
zijn licentie nog niet eens in handen had.  Het Duitse circuit
heeft de eis dat coureurs een A-licentie nodig hebben om deel te
nemen aan races in GT3-bolides, in verband met de veiligheid. Ook
Verstappen moest dat proces doorlopen via een verplichte cursus, en
heeft die uiteindelijk succesvol afgerond. Toch werd het behalen
van de licentie door Verstappen na afloop nog veelvuldig besproken.
Niet alleen omdat het een goede prestatie was, maar ook omdat velen
zich afvroegen in hoeverre het nodig was om een viervoudig Formule
1-kampioen zo'n proces af te laten leggen. Met de vereiste
A-licentie voor Verstappen werd geen onderscheid gemaakt tussen hem
en andere coureurs, al vonden sommigen dat juist opmerkelijk.
Verstappen is met zijn waslijst aan successen namelijk geen
'gemiddelde' coureur meer, zo klonk het.  Nieuwe eisen De Duitse
autosportbond lijkt nu iets met die kritische noten te doen, want
er worden veranderingen doorgevoerd aan het licentieproces. Daarin
wordt vooral meer aandacht besteed aan simracen. Voor het behalen
van de B-licentie wordt deelname aan simraces in de officiële
NLS-competitie nu ook meegerekend. Daarmee worden de eisen wat
versoepeld. Iets soorgelijks geldt ook voor de A-licentie, waarmee
coureurs in snellere auto's (waaronder GT3-bolides) kunnen rijden.
Waar het voorheen nog een vereiste was om twee resultaten én
veertien raceronden af te werken, is één resultaat en acht ronden
in een auto op B-niveau voldoende met de nieuwe regels. Het
minimale vereiste voor driving time , dat voorheen nog op twintig
procent stond, wordt nu volledig geschrapt. De simrace-regels
gelden niet voor de A-licentie, maar het opwerken naar dat niveau
is zo wel makkelijker geworden. Verstappen speelde een grote rol in
deze veranderingen, met name wat de nieuwe simrace-regel betreft.
De Nederlander wist zijn eerste NLS-race meteen te winnen, zonder
echte ervaring te hebben in races waarin verschillende raceklassen
tegelijk rijden. Toch liet hij zien daar op de juiste wijze mee om
te kunnen gaan, met dank aan zijn ervaring in soortgelijke
simraces. Christian Vormann, een van de leden van race control in
zowel de NLS als de DNLS (Digital Nurburgring Langstrecken-Serie),
vatte het samen: "Recent heeft Verstappens deelname in een NLS-race
aangetoond hoe waardevol virtuele voorbereiding kan zijn, met name
op de veeleisende Nordschleife. Zijn geheim? Simracen. Verstappen
heeft in iRacing ontelbaar veel ronden afgewerkt op de Groene Hel,
waaronder ook in de DNLS. Het was dan ook geen verrassing dat hij
zich meteen comfortabel voelde."

Top Headlines

Oudere Top Headlines