F1-team tempert verwachtingen rond nieuwe krachtbron Mercedes
Het nieuwe tijdperk van de Formule 1 komt steeds dichterbij, want
over ongeveer twee maanden rijden de gloednieuwe auto's hun eerste
rondjes op het circuit van Barcelona. Die wintertest zal een eerste
indicatie geven over welke leverancier de betrouwbaarheid op orde
heeft. Vaak wordt Mercedes qua snelheid als favoriet aangeduid,
maar Steve Nielsen, managing director van klantenteam Alpine,
tempert de verwachtingen. "Mercedes heeft een lange historie in de
Formule 1 en de laatste keer dat er een ingrijpende
reglementswijziging was, sprongen ze daar ontzettend goed op in",
vertelt Nielsen tegenover Motorsport.com . "Maar dat betekent niet
dat het nu automatisch weer zo is." Nielsen wijst op de
wijzigingen. "Destijds gingen we van atmosferische motoren naar
hybride turbomotoren met MGU-K en MGU-H. Dat was een gigantische
verandering. Dit keer is de verandering veel minder groot."
Uitdagingen met nieuwe motor Er zijn ook genoeg uitdagingen met de
nieuwe motoren, ziet Nielsen. "De batterij wordt veel groter, wat
natuurlijk een uitdaging voor ze zal zijn. We zijn er echter van
overtuigd dat we de juiste partner hebben gekozen. Maar of ze een
betere motor hebben gebouwd dan de rest? Dat weten we niet."
Nielsen weet dat er geen garanties zijn. "Er is nooit een tekort
aan geruchten over wie de beste dit of dat heeft, maar de realiteit
is: niemand weet het. Niemand. Dat is voor ons niet anders. We
hebben de auto voor 2026 sinds januari al in de windtunnel staan.
We denken dat we er goed voor staan, maar uiteindelijk draait het
om waar je staat in vergelijking met de anderen." "Je kan dan wel
denken dat je goed bezig bent, maar je weet het pas zeker als je de
auto op de baan brengt en de stopwatch erbij pakt, en het
vervolgens gaat vergelijken met de tijden die alle anderen rijden.
Tot het zover is, kun je alleen maar zo hard mogelijk werken en een
zo goed mogelijke auto produceren die zoveel mogelijk vermogen en
downforce heeft en betrouwbaar is. Daarna is het afwachten." De
integratie van de krachtbron wordt in ieder geval geen probleem
voor Alpine. "Koelsystemen en aansluitingen verschillen, maar het
is niet alsof je ineens met iets volledig onbekends te maken
krijgt. Bovendien hebben onze engineers al bijna een jaar de
basisinformatie van Mercedes. We werken al maanden samen. Het is
niet dat we al die dingen vorige week pas te horen kregen." "Het is
complex, maar het gebeurt over een lange periode en er zijn heel
veel mensen bij betrokken. Fysiek zou het zonder grote problemen in
de auto moeten passen", sluit Nielsen af.
over ongeveer twee maanden rijden de gloednieuwe auto's hun eerste
rondjes op het circuit van Barcelona. Die wintertest zal een eerste
indicatie geven over welke leverancier de betrouwbaarheid op orde
heeft. Vaak wordt Mercedes qua snelheid als favoriet aangeduid,
maar Steve Nielsen, managing director van klantenteam Alpine,
tempert de verwachtingen. "Mercedes heeft een lange historie in de
Formule 1 en de laatste keer dat er een ingrijpende
reglementswijziging was, sprongen ze daar ontzettend goed op in",
vertelt Nielsen tegenover Motorsport.com . "Maar dat betekent niet
dat het nu automatisch weer zo is." Nielsen wijst op de
wijzigingen. "Destijds gingen we van atmosferische motoren naar
hybride turbomotoren met MGU-K en MGU-H. Dat was een gigantische
verandering. Dit keer is de verandering veel minder groot."
Uitdagingen met nieuwe motor Er zijn ook genoeg uitdagingen met de
nieuwe motoren, ziet Nielsen. "De batterij wordt veel groter, wat
natuurlijk een uitdaging voor ze zal zijn. We zijn er echter van
overtuigd dat we de juiste partner hebben gekozen. Maar of ze een
betere motor hebben gebouwd dan de rest? Dat weten we niet."
Nielsen weet dat er geen garanties zijn. "Er is nooit een tekort
aan geruchten over wie de beste dit of dat heeft, maar de realiteit
is: niemand weet het. Niemand. Dat is voor ons niet anders. We
hebben de auto voor 2026 sinds januari al in de windtunnel staan.
We denken dat we er goed voor staan, maar uiteindelijk draait het
om waar je staat in vergelijking met de anderen." "Je kan dan wel
denken dat je goed bezig bent, maar je weet het pas zeker als je de
auto op de baan brengt en de stopwatch erbij pakt, en het
vervolgens gaat vergelijken met de tijden die alle anderen rijden.
Tot het zover is, kun je alleen maar zo hard mogelijk werken en een
zo goed mogelijke auto produceren die zoveel mogelijk vermogen en
downforce heeft en betrouwbaar is. Daarna is het afwachten." De
integratie van de krachtbron wordt in ieder geval geen probleem
voor Alpine. "Koelsystemen en aansluitingen verschillen, maar het
is niet alsof je ineens met iets volledig onbekends te maken
krijgt. Bovendien hebben onze engineers al bijna een jaar de
basisinformatie van Mercedes. We werken al maanden samen. Het is
niet dat we al die dingen vorige week pas te horen kregen." "Het is
complex, maar het gebeurt over een lange periode en er zijn heel
veel mensen bij betrokken. Fysiek zou het zonder grote problemen in
de auto moeten passen", sluit Nielsen af.
