Waarom de nieuwe Red Bull-auto van Verstappen veel te snel wordt afgeschreven
De uitdaging voor Red Bull had niet groter kunnen zijn richting
2026. Een energiedrankjesfabrikant die haar eigen motor gaat
ontwikkelen, het leek een paar jaar geleden een onmogelijke opgave.
Nu staat er echter een hypermoderne faciliteit in Milton Keynes en
ligt er al lange tijd een eigen Red Bull-motor op de testbank. De
krachtbron voor 2026 wordt ontwikkeld in een nieuwe samenwerking
met Ford. Toch hoor je allerlei indianenverhalen over de nieuwe
reglementen van 2026 én de kansen van Red Bull. Het team neemt het
immers op tegen grote fabrikanten als Mercedes, Ferrari en Audi,
maar het kan toch niet zo zijn dat Red Bull gelijk een vuist kan
maken? Het ontbreekt aan alle kanten aan genoeg kennis en ervaring,
luidde het veelgehoorde geluid. Red Bull wordt alleen wel heel snel
en vroeg afgeschreven. Natuurlijk heeft het team geen eigen kennis
in huis, maar ter compensatie werden honderden werknemers
overgenomen van Honda en Mercedes. En laat dat laatstgenoemde merk
nu als favoriet worden bestempeld voor 2026 door de bijzonder
sterke start met de V6-motor in 2014. Mercedes won zeven keer op
rij het constructeurskampioenschap. Met kennis zit het wel goed Met
de kennis zit het dus wel goed, zeker ook omdat Ford informatie
over de elektrische componenten heeft aangeleverd en Red Bull het
project jarenlang heeft voorbereid. Vergeet ook niet dat de
wijziging aan het motorreglement in het verlengde ligt van de
huidige V6-motor. De invloed van de batterij wordt groter, terwijl
er in 2014 voor het eerst met complexe elektrische systemen werd
gereden. En mocht de start van Red Bull alsnog tegenvallen, zal een
nieuwe regel van de FIA uitkomst bieden. Simpel gezegd krijgen
leveranciers en teams met een achterstand de kans om extra
motorupdates uit te voeren. Zo hoopt de FIA dat het veld sneller in
elkaar schuift, wat na 2014 juist niet gebeurde. Ferrari en Honda
hadden jaren nodig om de achterstand op Mercedes goed te maken.
Nikolas Tombazis, de technische man van de FIA, zei daar recent het
volgende over: "We hebben een programma geïntroduceerd dat we
'extra ontwikkelingsmogelijkheden voor prestatieverschillen'
noemen. Het stond vanaf het begin in de regels. De afgelopen
maanden hebben we verfijnd hoe we ermee willen omgaan." "In
principe meten we de gemiddelde prestaties van elke leverancier om
de zes races. Voor degenen die onder een bepaald niveau zitten, is
er een upgrade-optie, afhankelijk van hoe ver ze achter liggen. Die
upgrade kan op drie verschillende manieren worden bewerkstelligd:
meer geld voor ontwikkeling, meer testbank-uren of meer tijd voor
specificatiehomologatie. Dus degenen die achterlopen, krijgen de
kans om een inhaalslag te maken." Al met al is de kans reëel dat
Red Bull in 2026 aardig meekomt, ook als er in het begin wat
kinderziektes optreden. Het team uit Milton Keynes heeft in haar
geschiedenis vaak verbaasd met unieke prestaties en hoopt dat in
2026 natuurlijk te herhalen. Eén ding is zeker: het is nog veel te
vroeg om Red Bull af te schrijven.
2026. Een energiedrankjesfabrikant die haar eigen motor gaat
ontwikkelen, het leek een paar jaar geleden een onmogelijke opgave.
Nu staat er echter een hypermoderne faciliteit in Milton Keynes en
ligt er al lange tijd een eigen Red Bull-motor op de testbank. De
krachtbron voor 2026 wordt ontwikkeld in een nieuwe samenwerking
met Ford. Toch hoor je allerlei indianenverhalen over de nieuwe
reglementen van 2026 én de kansen van Red Bull. Het team neemt het
immers op tegen grote fabrikanten als Mercedes, Ferrari en Audi,
maar het kan toch niet zo zijn dat Red Bull gelijk een vuist kan
maken? Het ontbreekt aan alle kanten aan genoeg kennis en ervaring,
luidde het veelgehoorde geluid. Red Bull wordt alleen wel heel snel
en vroeg afgeschreven. Natuurlijk heeft het team geen eigen kennis
in huis, maar ter compensatie werden honderden werknemers
overgenomen van Honda en Mercedes. En laat dat laatstgenoemde merk
nu als favoriet worden bestempeld voor 2026 door de bijzonder
sterke start met de V6-motor in 2014. Mercedes won zeven keer op
rij het constructeurskampioenschap. Met kennis zit het wel goed Met
de kennis zit het dus wel goed, zeker ook omdat Ford informatie
over de elektrische componenten heeft aangeleverd en Red Bull het
project jarenlang heeft voorbereid. Vergeet ook niet dat de
wijziging aan het motorreglement in het verlengde ligt van de
huidige V6-motor. De invloed van de batterij wordt groter, terwijl
er in 2014 voor het eerst met complexe elektrische systemen werd
gereden. En mocht de start van Red Bull alsnog tegenvallen, zal een
nieuwe regel van de FIA uitkomst bieden. Simpel gezegd krijgen
leveranciers en teams met een achterstand de kans om extra
motorupdates uit te voeren. Zo hoopt de FIA dat het veld sneller in
elkaar schuift, wat na 2014 juist niet gebeurde. Ferrari en Honda
hadden jaren nodig om de achterstand op Mercedes goed te maken.
Nikolas Tombazis, de technische man van de FIA, zei daar recent het
volgende over: "We hebben een programma geïntroduceerd dat we
'extra ontwikkelingsmogelijkheden voor prestatieverschillen'
noemen. Het stond vanaf het begin in de regels. De afgelopen
maanden hebben we verfijnd hoe we ermee willen omgaan." "In
principe meten we de gemiddelde prestaties van elke leverancier om
de zes races. Voor degenen die onder een bepaald niveau zitten, is
er een upgrade-optie, afhankelijk van hoe ver ze achter liggen. Die
upgrade kan op drie verschillende manieren worden bewerkstelligd:
meer geld voor ontwikkeling, meer testbank-uren of meer tijd voor
specificatiehomologatie. Dus degenen die achterlopen, krijgen de
kans om een inhaalslag te maken." Al met al is de kans reëel dat
Red Bull in 2026 aardig meekomt, ook als er in het begin wat
kinderziektes optreden. Het team uit Milton Keynes heeft in haar
geschiedenis vaak verbaasd met unieke prestaties en hoopt dat in
2026 natuurlijk te herhalen. Eén ding is zeker: het is nog veel te
vroeg om Red Bull af te schrijven.
