Sky-analist voorziet problemen voor Red Bull door kostbare belemmering
Max Verstappen en Yuki Tsunoda kwakkelden in Brazilië het hele
weekend met de balans van hun auto. Uiteindelijk wist Verstappen,
na een start vanuit de pitstraat, het maximale eruit te halen met
een derde plaats, terwijl Tsunoda vanaf de zeventiende positie niet
veel verder wist te komen. Het is niet de eerste keer dat de
renstal problemen heeft met de afstelling van beide auto's, iets
wat mogelijk ook gevolgen kan hebben voor 2026. Tenminste, dat is
de vrees van Sky Sports -analist en voormalig Formule 1-coureur
Karun Chandhok. Volgens hem wijst de enorme kloof in prestaties
tussen Verstappen en Tsunoda op een structureel probleem binnen het
team: "Ik heb het idee dat het team belemmerd wordt, omdat het
praktisch gezien een team is met maar één auto." "Kijk naar een
weekend zoals in Brazilië. Daar had je maar één trainingssessie en
een paar opties qua afstellingen en updates om te proberen. Met
twee gelijkwaardige coureurs, zoals bij McLaren, kun je de ene
optie op de ene auto zetten en de andere op de andere auto, en de
data vervolgens vergelijken." "Het probleem is dat het team de
informatie eigenlijk niet kan vertrouwen, wanneer er zo’n groot
verschil is tussen de twee coureurs, zoals Red Bull dat nu heeft.
Ligt het probleem aan de auto, of aan de coureur? Daar kan het team
gewoon niet achter komen." Toekomstige ontwikkeling in gevaar? Het
probleem gaat volgens Chandhok verder dan alleen de afstelling
tijdens een raceweekend. Hij waarschuwt dat Red Bull op structurele
basis hinder kan ondervinden door het verschil in klasse tussen
Verstappen en Tsunoda: "Dit is dus waar het echt een probleem voor
hen creëert, en ik denk dat het iets is om in de toekomst over na
te denken." "Volgend jaar, met de nieuwe regels, zullen ze constant
updates moeten doorvoeren. Daar hebben ze twee coureurs voor nodig,
anders zal hun ontwikkeling achterblijven", concludeert Chandhok.
Red Bull Racing zal dus een manier moeten vinden om bruikbare
feedback uit Tsunoda te halen, of een coureur naast Verstappen te
zetten die qua snelheid en feedback veel dichter bij de viervoudig
wereldkampioen ligt. Of Isack Hadjar die rol kan vervullen, zal
moeten blijken, mits hij het tweede stoeltje bij Red Bull Racing
voor 2026 krijgt.
weekend met de balans van hun auto. Uiteindelijk wist Verstappen,
na een start vanuit de pitstraat, het maximale eruit te halen met
een derde plaats, terwijl Tsunoda vanaf de zeventiende positie niet
veel verder wist te komen. Het is niet de eerste keer dat de
renstal problemen heeft met de afstelling van beide auto's, iets
wat mogelijk ook gevolgen kan hebben voor 2026. Tenminste, dat is
de vrees van Sky Sports -analist en voormalig Formule 1-coureur
Karun Chandhok. Volgens hem wijst de enorme kloof in prestaties
tussen Verstappen en Tsunoda op een structureel probleem binnen het
team: "Ik heb het idee dat het team belemmerd wordt, omdat het
praktisch gezien een team is met maar één auto." "Kijk naar een
weekend zoals in Brazilië. Daar had je maar één trainingssessie en
een paar opties qua afstellingen en updates om te proberen. Met
twee gelijkwaardige coureurs, zoals bij McLaren, kun je de ene
optie op de ene auto zetten en de andere op de andere auto, en de
data vervolgens vergelijken." "Het probleem is dat het team de
informatie eigenlijk niet kan vertrouwen, wanneer er zo’n groot
verschil is tussen de twee coureurs, zoals Red Bull dat nu heeft.
Ligt het probleem aan de auto, of aan de coureur? Daar kan het team
gewoon niet achter komen." Toekomstige ontwikkeling in gevaar? Het
probleem gaat volgens Chandhok verder dan alleen de afstelling
tijdens een raceweekend. Hij waarschuwt dat Red Bull op structurele
basis hinder kan ondervinden door het verschil in klasse tussen
Verstappen en Tsunoda: "Dit is dus waar het echt een probleem voor
hen creëert, en ik denk dat het iets is om in de toekomst over na
te denken." "Volgend jaar, met de nieuwe regels, zullen ze constant
updates moeten doorvoeren. Daar hebben ze twee coureurs voor nodig,
anders zal hun ontwikkeling achterblijven", concludeert Chandhok.
Red Bull Racing zal dus een manier moeten vinden om bruikbare
feedback uit Tsunoda te halen, of een coureur naast Verstappen te
zetten die qua snelheid en feedback veel dichter bij de viervoudig
wereldkampioen ligt. Of Isack Hadjar die rol kan vervullen, zal
moeten blijken, mits hij het tweede stoeltje bij Red Bull Racing
voor 2026 krijgt.
