Montoya ziet gemiste kans voor Verstappen in Brazilië: "Hij deed geweldig werk"
Max Verstappen kende een problematische kwalificatie in Brazilië,
waarin hij niet verder kwam dan de zestiende plaats. Na het
aanpassen van de afstelling van zijn wagen en het vervangen van de
krachtbron, trakteerde Verstappen de fans echter op een
fabelachtige inhaalrace vanuit de pitstraat. Uiteindelijk eindigde
hij als derde, achter Lando Norris en Kimi Antonelli. Juan Pablo
Montoya is van mening dat Verstappen het maximale uit de situatie
wist te halen, al had hij daar ook een beetje geluk voor nodig:
"Hij kreeg een lekke band, maar dat was eigenlijk het beste wat hem
kon overkomen. Met de harde banden was het waarschijnlijk
verschrikkelijk gegaan," vertelt de Colombiaan in de
MontoyAS-podcast . "Hij stapte over op de mediumbanden en toen kwam
de auto echt los. Hij deed geweldig werk. Met de safety car en alle
omstandigheden viel alles precies op zijn plek. Wat hij verloor bij
die pitstop, haalde hij direct weer in, en dat maakte het
verschil." Wel ziet Montoya een gemiste kans voor Verstappen.
Volgens hem had het team de Nederlander buiten moeten laten aan het
einde van de race: "Lando won na zijn pitstop erg veel tijd, bijna
een seconde per ronde. Het was geen gemakkelijke beslissing, al
hadden ze het risico misschien moeten nemen. Als er aan het einde
van de race een safety car was gekomen, had hij met gloednieuwe
zachte banden echt kunnen aanvallen." Montoya richt pijlen op team
rond Tsunoda Toch kijkt Montoya ook naar de vrijdag en zaterdag in
Brazilië, toen Red Bull en Verstappen met de nodige problemen te
maken hadden. "Het was interessant om te zien. In de sprint ontbrak
er nog iets. Hij had niet genoeg om te winnen, maar hij was
competitief. Ze namen een risico door de setup van Yuki op zijn
auto te zetten, en kijk waar hij zich kwalificeerde: gewoon naast
Yuki." Montoya heeft ook kritiek op de manier waarop Verstappens
teamgenoot wordt ondersteund: "Misschien kan Yuki de auto niet op
dezelfde manier rijden als Max, maar de mensen om hem heen moeten
begrijpen wat Max vertrouwen geeft om de auto anders te laten
werken. Dat is hun taak." Uiteindelijk vond Verstappen de snelheid
en balans wel tijdens de race. Volgens Montoya betekent dat echter
niet dat hij met die afstelling om poleposition had kunnen
strijden: "Bij Max was het zo dat de auto volledig op de race was
ingesteld. Dat betekent dat hij op één snelle ronde misschien zesde
of zevende had kunnen worden, of misschien zelfs niet eens in de
top tien." "Maar met een volle tank en in race-simulatie was het
een zeer efficiënte auto. Het team heeft fantastisch werk geleverd,
maar dat moet je wel in je beoordeling meenemen."
waarin hij niet verder kwam dan de zestiende plaats. Na het
aanpassen van de afstelling van zijn wagen en het vervangen van de
krachtbron, trakteerde Verstappen de fans echter op een
fabelachtige inhaalrace vanuit de pitstraat. Uiteindelijk eindigde
hij als derde, achter Lando Norris en Kimi Antonelli. Juan Pablo
Montoya is van mening dat Verstappen het maximale uit de situatie
wist te halen, al had hij daar ook een beetje geluk voor nodig:
"Hij kreeg een lekke band, maar dat was eigenlijk het beste wat hem
kon overkomen. Met de harde banden was het waarschijnlijk
verschrikkelijk gegaan," vertelt de Colombiaan in de
MontoyAS-podcast . "Hij stapte over op de mediumbanden en toen kwam
de auto echt los. Hij deed geweldig werk. Met de safety car en alle
omstandigheden viel alles precies op zijn plek. Wat hij verloor bij
die pitstop, haalde hij direct weer in, en dat maakte het
verschil." Wel ziet Montoya een gemiste kans voor Verstappen.
Volgens hem had het team de Nederlander buiten moeten laten aan het
einde van de race: "Lando won na zijn pitstop erg veel tijd, bijna
een seconde per ronde. Het was geen gemakkelijke beslissing, al
hadden ze het risico misschien moeten nemen. Als er aan het einde
van de race een safety car was gekomen, had hij met gloednieuwe
zachte banden echt kunnen aanvallen." Montoya richt pijlen op team
rond Tsunoda Toch kijkt Montoya ook naar de vrijdag en zaterdag in
Brazilië, toen Red Bull en Verstappen met de nodige problemen te
maken hadden. "Het was interessant om te zien. In de sprint ontbrak
er nog iets. Hij had niet genoeg om te winnen, maar hij was
competitief. Ze namen een risico door de setup van Yuki op zijn
auto te zetten, en kijk waar hij zich kwalificeerde: gewoon naast
Yuki." Montoya heeft ook kritiek op de manier waarop Verstappens
teamgenoot wordt ondersteund: "Misschien kan Yuki de auto niet op
dezelfde manier rijden als Max, maar de mensen om hem heen moeten
begrijpen wat Max vertrouwen geeft om de auto anders te laten
werken. Dat is hun taak." Uiteindelijk vond Verstappen de snelheid
en balans wel tijdens de race. Volgens Montoya betekent dat echter
niet dat hij met die afstelling om poleposition had kunnen
strijden: "Bij Max was het zo dat de auto volledig op de race was
ingesteld. Dat betekent dat hij op één snelle ronde misschien zesde
of zevende had kunnen worden, of misschien zelfs niet eens in de
top tien." "Maar met een volle tank en in race-simulatie was het
een zeer efficiënte auto. Het team heeft fantastisch werk geleverd,
maar dat moet je wel in je beoordeling meenemen."
