Voormalig F1-coureur lanceert nieuwe formuleracer: 11 seconden sneller dan F1!
Lucas di Grassi, voormalig F1-coureur en huidig Lola Yamaha ABT
Formula E-coureur heeft deze zomer gewerkt aan het ontwerp van de
conceptcar, die hij dinsdagmiddag aan de wereld heeft onthuld. Voor
het ontwerp van dit revolutionaire concept kreeg di Grassi
ondersteuning van Lola Cars. Het ontwerp kenmerkt zich door
variabele actieve aerodynamica, een extreem lage luchtweerstand,
een modulair batterijontwerp en open software-integratie. Het
uiteindelijke doel was om te bewijzen wat er mogelijk is met de
momenteel beschikbare materialen en technologie, en dat het
haalbaar is om sneller te gaan dan de F1. De auto, die de naam
DGR-Lola heeft gekregen, kan volgens simulaties op het Circuit de
Monaco gemakkelijk sneller rijden dan een F1-auto. Bij ultieme
prestaties zou de auto volgens de voormalige F1-coureur wel 11
seconden sneller kunnen zijn dan de koningsklasse van de autosport.
Hij is ook 10 keer efficiënter dan een huidige F1-auto in Monaco en
beschikt over dubbele turbinezuiging voor modulaire neerwaartse
druk, waardoor hij bij elke snelheid grote hoeveelheden kan
genereren. Bovendien profiteert hij ook van vierwielaandrijving,
met een vermogen van 600 kW (804 pk) uit twee motoren, aangedreven
door een volledig geïntegreerde modulaire batterij van 60 kWh.
Duizelingwekkende cijfers Di Grassi licht de topprestaties van de
DGR-Lola ten overstaan van onder andere RacingNews365 toe. "Als we
uitgaan van maximale downforce gaan we uit van 15 kilonewton, dus
1,5 ton. Dat is gezien de cijfers die de McMurtry (snelste
elektrische auto ter wereld, red.) laat zien nog bescheiden, die
data tonen namelijk aan dat de auto tot twee ton neerwaartse druk
kan genereren." "Dat is dus 2000 kilo", vervolgt Di Grassi, die de
vraag krijgt hoe zich de prestaties zich verhouden ten opzichte van
een F1-auto op het circuit van Monaco. "Uitgaande van 15 kilonewton
aan neerwaartse druk en door het verwijderen van de batterijmodules
aan de zijkant, waardoor de auto ongeveer 200 kilo lichter wordt,
kan de auto 11 seconden sneller rijden dan een Formule 1-auto."
Plaats je de batterijen aan weerszijden van de auto weer terug, dan
zou de auto nog steeds ruim vier seconden sneller zijn. De
batterijen gaan in dat tempo zo'n 12 ronden mee. Houden ze het
huidige tempo van F1-auto's aan, kunnen er 15 tot 20 ronden mee
gereden worden. "Dit project moet als inspiratiebron dienen voor de
toekomstige generaties elektrische raceauto's", aldus di Grassi:
"De vraag of dergelijke auto's sneller kunnen zijn dan Formule
1-auto's is beantwoord met gegevens en simulaties. Ik ben van plan
om deze auto in de komende twee jaar te bouwen."
Formula E-coureur heeft deze zomer gewerkt aan het ontwerp van de
conceptcar, die hij dinsdagmiddag aan de wereld heeft onthuld. Voor
het ontwerp van dit revolutionaire concept kreeg di Grassi
ondersteuning van Lola Cars. Het ontwerp kenmerkt zich door
variabele actieve aerodynamica, een extreem lage luchtweerstand,
een modulair batterijontwerp en open software-integratie. Het
uiteindelijke doel was om te bewijzen wat er mogelijk is met de
momenteel beschikbare materialen en technologie, en dat het
haalbaar is om sneller te gaan dan de F1. De auto, die de naam
DGR-Lola heeft gekregen, kan volgens simulaties op het Circuit de
Monaco gemakkelijk sneller rijden dan een F1-auto. Bij ultieme
prestaties zou de auto volgens de voormalige F1-coureur wel 11
seconden sneller kunnen zijn dan de koningsklasse van de autosport.
Hij is ook 10 keer efficiënter dan een huidige F1-auto in Monaco en
beschikt over dubbele turbinezuiging voor modulaire neerwaartse
druk, waardoor hij bij elke snelheid grote hoeveelheden kan
genereren. Bovendien profiteert hij ook van vierwielaandrijving,
met een vermogen van 600 kW (804 pk) uit twee motoren, aangedreven
door een volledig geïntegreerde modulaire batterij van 60 kWh.
Duizelingwekkende cijfers Di Grassi licht de topprestaties van de
DGR-Lola ten overstaan van onder andere RacingNews365 toe. "Als we
uitgaan van maximale downforce gaan we uit van 15 kilonewton, dus
1,5 ton. Dat is gezien de cijfers die de McMurtry (snelste
elektrische auto ter wereld, red.) laat zien nog bescheiden, die
data tonen namelijk aan dat de auto tot twee ton neerwaartse druk
kan genereren." "Dat is dus 2000 kilo", vervolgt Di Grassi, die de
vraag krijgt hoe zich de prestaties zich verhouden ten opzichte van
een F1-auto op het circuit van Monaco. "Uitgaande van 15 kilonewton
aan neerwaartse druk en door het verwijderen van de batterijmodules
aan de zijkant, waardoor de auto ongeveer 200 kilo lichter wordt,
kan de auto 11 seconden sneller rijden dan een Formule 1-auto."
Plaats je de batterijen aan weerszijden van de auto weer terug, dan
zou de auto nog steeds ruim vier seconden sneller zijn. De
batterijen gaan in dat tempo zo'n 12 ronden mee. Houden ze het
huidige tempo van F1-auto's aan, kunnen er 15 tot 20 ronden mee
gereden worden. "Dit project moet als inspiratiebron dienen voor de
toekomstige generaties elektrische raceauto's", aldus di Grassi:
"De vraag of dergelijke auto's sneller kunnen zijn dan Formule
1-auto's is beantwoord met gegevens en simulaties. Ik ben van plan
om deze auto in de komende twee jaar te bouwen."
