Onderzoek levert McLaren nieuwe inzichten voor Las Vegas op
Het F1-circus keert dit weekend terug naar Las Vegas voor het begin
van de seizoensafsluitende triple header . Voor McLaren wordt het
een belangrijk weekend, want het team kan met Lando Norris en/of
Oscar Piastri een grote stap zetten richting de WK-titel bij de
coureurs. Toch kan de renstal uit Woking niet spreken van een al te
beste staat van dienst op het Las Vegas Strip Circuit . In 2023
wist het team namelijk maar twee punten te pakken, dankzij Piastri,
die tiende werd en de snelste ronde reed. Norris crashte hard in de
openingsfase. Daarbij kwam ook nog dat beide coureurs werden
uitgeschakeld in Q1. 2024 bracht verbetering, maar door een magere
zesde en zevende plaats, kwam de constructeurstitel dat jaar nog in
gevaar. Het team wist dat overigens in Abu Dhabi wel recht te
trekken. Dit jaar strijden Norris en Piastri met Max Verstappen om
de wereldtitel bij de coureurs. Norris heeft na de GP van Brazilië
een voorsprong van 24 punten op Piastri. Verstappen volgt op 49
punten van de WK-leider. Met nog maar 3 GP-weekenden te gaan, lijkt
de titel voor Norris of Piastri bijna een zekerheidje, maar een
fikse uitglijder in Nevada zou de verhoudingen weer op de schop
kunnen gooien. En dus zoekt McLaren naar verbeteringen, zodat
Norris en Piastri 'gewoon' competitief zullen zijn dit weekend.
Daarbij is het belangrijk om de oorzaak van het gebrek aan snelheid
te weten. Teambaas Andrea Stella gaat daar in gesprek met diverse
media, waaronder RacingNews365, op in: "Vegas was vorig jaar een
van de moeilijkste races. We hadden problemen met de banden. Ze
waren niet snel genoeg in de kwalificatie, en in de race hadden we
veel last van graining ." "We hadden ook wat aerodynamische
problemen. Toen we probeerden de achtervleugel minder te belasten,
merkten we dat we te veel efficiëntie verloren. Daarnaast kregen we
ook wat problemen met de afstelling van de auto, omdat we
probeerden te compenseren voor de graining en een deel van het
onderstuur." Om de problemen in de kiem te smoren, voerde McLaren
een aantal onderzoeken uit. Volgens Stella heeft dat het team een
aantal waardevolle inzichten gegeven: "Zowel qua banden,
aerodynamica, efficiëntie en de afstelling. We weten in welke
richting we moeten bewegen vergeleken met vorig jaar." Het team
heeft dan ook een aantal doelgerichte aanpassingen doorgevoerd:
"Dat is een kwestie van actie-reactie, want de prestaties vorig
jaar waren gewoon niet goed genoeg."
van de seizoensafsluitende triple header . Voor McLaren wordt het
een belangrijk weekend, want het team kan met Lando Norris en/of
Oscar Piastri een grote stap zetten richting de WK-titel bij de
coureurs. Toch kan de renstal uit Woking niet spreken van een al te
beste staat van dienst op het Las Vegas Strip Circuit . In 2023
wist het team namelijk maar twee punten te pakken, dankzij Piastri,
die tiende werd en de snelste ronde reed. Norris crashte hard in de
openingsfase. Daarbij kwam ook nog dat beide coureurs werden
uitgeschakeld in Q1. 2024 bracht verbetering, maar door een magere
zesde en zevende plaats, kwam de constructeurstitel dat jaar nog in
gevaar. Het team wist dat overigens in Abu Dhabi wel recht te
trekken. Dit jaar strijden Norris en Piastri met Max Verstappen om
de wereldtitel bij de coureurs. Norris heeft na de GP van Brazilië
een voorsprong van 24 punten op Piastri. Verstappen volgt op 49
punten van de WK-leider. Met nog maar 3 GP-weekenden te gaan, lijkt
de titel voor Norris of Piastri bijna een zekerheidje, maar een
fikse uitglijder in Nevada zou de verhoudingen weer op de schop
kunnen gooien. En dus zoekt McLaren naar verbeteringen, zodat
Norris en Piastri 'gewoon' competitief zullen zijn dit weekend.
Daarbij is het belangrijk om de oorzaak van het gebrek aan snelheid
te weten. Teambaas Andrea Stella gaat daar in gesprek met diverse
media, waaronder RacingNews365, op in: "Vegas was vorig jaar een
van de moeilijkste races. We hadden problemen met de banden. Ze
waren niet snel genoeg in de kwalificatie, en in de race hadden we
veel last van graining ." "We hadden ook wat aerodynamische
problemen. Toen we probeerden de achtervleugel minder te belasten,
merkten we dat we te veel efficiëntie verloren. Daarnaast kregen we
ook wat problemen met de afstelling van de auto, omdat we
probeerden te compenseren voor de graining en een deel van het
onderstuur." Om de problemen in de kiem te smoren, voerde McLaren
een aantal onderzoeken uit. Volgens Stella heeft dat het team een
aantal waardevolle inzichten gegeven: "Zowel qua banden,
aerodynamica, efficiëntie en de afstelling. We weten in welke
richting we moeten bewegen vergeleken met vorig jaar." Het team
heeft dan ook een aantal doelgerichte aanpassingen doorgevoerd:
"Dat is een kwestie van actie-reactie, want de prestaties vorig
jaar waren gewoon niet goed genoeg."
