Schumacher fileert 'bevoorrechte' Ferrari-coureurs: "Het zijn geen kinderen meer"
De GP van Brazilië liep uit tot een drama voor de Scuderia. Lewis
Hamilton kwam al vroeg in contact met Franco Colapinto, waardoor
hij flinke schade aan de vloer opliep en uiteindelijk zijn auto in
de garage parkeerde. Charles Leclerc werd op zijn beurt uit de race
gekegeld nadat Oscar Piastri en Kimi Antonelli contact met elkaar
maakten. Hamilton liep na afloop weten dat hij 'al een tijdje in
een nachtmerrie leeft'. Stevige woorden van de zevenvoudig
wereldkampioen. En die uitspraak leek ook niet helemaal goed te
vallen bij het bestuur, want een dag later klapte
Ferrari-voorzitter John Elkann uit de school. Hij liet weten dat de
coureurs 'minder moeten praten en meer moeten focussen op
presteren'. Al snel volgden er reacties op de uitspraak van
Elkann. Veel fans en experts vonden het bizar dat de voorzitter
zulke dingen over zijn coureurs zegt, terwijl het team al jaren
niet succesvol is geweest. Ralf Schumacher kijkt op zijn beurt net
iets anders naar de situatie. Volgens de Duitser heeft Elkann wel
een punt, zo laat hij weten in de Backstage Boxengasse -podcast.
"Nou ja, we hebben dit onderwerp al een paar keer aangehaald wat
betreft Ferrari, en ook met Lewis dit jaar. Soms komt wat de
coureurs zeggen wel heel agressief over. Dan is er een emotioneel
moment, bijvoorbeeld een straf en dan denkt een coureur: 'Waarom
krijg ik nu een straf? Wat is dit voor onzin?'" "We hebben ook wel
eens coureurs horen schelden over de boordradio enzovoorts. In
zeker mate kan je dat als team toestaan, maar naar mijn mening ging
het deze keer echt te ver." Meer respect voor de mensen die hard
werken Schumacher vergelijkt vervolgens de hogere heren van Ferrari
met kopstukken van andere teams uit het verleden: "Types als Eddie
Jordan en Frank Williams hadden dit nooit door de vingers gezien.
Patrick Head zou tijdens de race nog op de boordradio zijn gekomen
om terug te schreeuwen, en terecht ook." Volgens de voormalig
racewinnaar moeten Hamilton en Leclerc sowieso opletten met wat ze
zeggen, zeker vanwege hun bevoorrechte posities: "Jongens, hou je
in. Ze hebben een verantwoordelijkheid tegenover het team. Het zijn
geen kinderen meer, Hamilton zeker niet, en Leclerc kan hopelijk
ook al voor zichzelf denken. Neem even de tijd en denk erover na.
Je moet als team samen achter elkaar staan." "Dus als ik als
coureurs kritiek heb op wat John Elkann doet, dan moet ik eerst
naar mezelf kijken en denken: 'Mensen, ik had op de boordradio
misschien mijn mond moeten houden'. Dit soort dingen vind ik altijd
erg belangrijk. Je mag best wel een keer wat zeggen, maar bedenk je
wel dat iedereen kan meeluisteren." "En dat geldt vooral ook voor
de mensen die écht hard werken, zoals de engineers. Die hebben
bijna geen rustmomenten en moeten na ieder raceweekend weer direct
naar kantoor toe, terwijl de coureurs een dag of drie ergens op een
eiland zitten om bij te komen van hun jetlag. Dat mag je niet
vergeten. Daarom is discipline op de radio, en wat meer respect en
dankbaarheid naar het team, enorm belangrijk."
Hamilton kwam al vroeg in contact met Franco Colapinto, waardoor
hij flinke schade aan de vloer opliep en uiteindelijk zijn auto in
de garage parkeerde. Charles Leclerc werd op zijn beurt uit de race
gekegeld nadat Oscar Piastri en Kimi Antonelli contact met elkaar
maakten. Hamilton liep na afloop weten dat hij 'al een tijdje in
een nachtmerrie leeft'. Stevige woorden van de zevenvoudig
wereldkampioen. En die uitspraak leek ook niet helemaal goed te
vallen bij het bestuur, want een dag later klapte
Ferrari-voorzitter John Elkann uit de school. Hij liet weten dat de
coureurs 'minder moeten praten en meer moeten focussen op
presteren'. Al snel volgden er reacties op de uitspraak van
Elkann. Veel fans en experts vonden het bizar dat de voorzitter
zulke dingen over zijn coureurs zegt, terwijl het team al jaren
niet succesvol is geweest. Ralf Schumacher kijkt op zijn beurt net
iets anders naar de situatie. Volgens de Duitser heeft Elkann wel
een punt, zo laat hij weten in de Backstage Boxengasse -podcast.
"Nou ja, we hebben dit onderwerp al een paar keer aangehaald wat
betreft Ferrari, en ook met Lewis dit jaar. Soms komt wat de
coureurs zeggen wel heel agressief over. Dan is er een emotioneel
moment, bijvoorbeeld een straf en dan denkt een coureur: 'Waarom
krijg ik nu een straf? Wat is dit voor onzin?'" "We hebben ook wel
eens coureurs horen schelden over de boordradio enzovoorts. In
zeker mate kan je dat als team toestaan, maar naar mijn mening ging
het deze keer echt te ver." Meer respect voor de mensen die hard
werken Schumacher vergelijkt vervolgens de hogere heren van Ferrari
met kopstukken van andere teams uit het verleden: "Types als Eddie
Jordan en Frank Williams hadden dit nooit door de vingers gezien.
Patrick Head zou tijdens de race nog op de boordradio zijn gekomen
om terug te schreeuwen, en terecht ook." Volgens de voormalig
racewinnaar moeten Hamilton en Leclerc sowieso opletten met wat ze
zeggen, zeker vanwege hun bevoorrechte posities: "Jongens, hou je
in. Ze hebben een verantwoordelijkheid tegenover het team. Het zijn
geen kinderen meer, Hamilton zeker niet, en Leclerc kan hopelijk
ook al voor zichzelf denken. Neem even de tijd en denk erover na.
Je moet als team samen achter elkaar staan." "Dus als ik als
coureurs kritiek heb op wat John Elkann doet, dan moet ik eerst
naar mezelf kijken en denken: 'Mensen, ik had op de boordradio
misschien mijn mond moeten houden'. Dit soort dingen vind ik altijd
erg belangrijk. Je mag best wel een keer wat zeggen, maar bedenk je
wel dat iedereen kan meeluisteren." "En dat geldt vooral ook voor
de mensen die écht hard werken, zoals de engineers. Die hebben
bijna geen rustmomenten en moeten na ieder raceweekend weer direct
naar kantoor toe, terwijl de coureurs een dag of drie ergens op een
eiland zitten om bij te komen van hun jetlag. Dat mag je niet
vergeten. Daarom is discipline op de radio, en wat meer respect en
dankbaarheid naar het team, enorm belangrijk."
