Verstappen zet F1-auto met liefde bij grofvuil: "Mijn hele rug valt uit elkaar"

Nog drie races en dan zit het Formule 1-seizoen 2025 er alweer op.
Er wordt nog om voldoende gestreden, maar de blik gaat ook al
langzaam op volgend jaar. Dan komen er nieuwe auto's en motoren en
wordt de pikorde ongetwijfeld door elkaar geschud.  Maar dat
betekent ook dat de koningsklasse van de autosport afscheid neemt
van de huidige generatie auto's. Fernando Alonso liet tijdens de
persconferentie doorschemeren dat hij er niet zo rouwig om is, en
Max Verstappen sluit zich bij zijn mening aan. "Ik sta er wel een
beetje hetzelfde in als Fernando", vertelt Verstappen tegenover
onder meer RacingNews365. "Ik ga het niet missen." Een kloteauto,
dus? "Wel een snelle kloteauto dan, maar ik vond het niet het
allerleukste om mee te rijden, om eerlijk te zijn. Het is totaal
niet comfortabel geweest al die jaren. Mijn hele rug valt uit
elkaar en mijn voeten doen altijd pijn. Het is fysiek niet het
fijnste geweest. Als je scans doet, dan ziet het er niet goed uit.
Aan de andere kant: als je naar motorcrossers kijkt, hebben wij
niks te klagen." Auto uit 2015 Toch zou Verstappen het liever
anders zien. "Als je weet wat het was of is, dan ga ik liever voor
wat we in 2015 of 2016 hadden." Verstappen beaamt wel dat 2026 een
stap in de goede richting moet worden. "De rijhoogtes veranderen
natuurlijk best wel wat. De filosofie is niet zoals nu, zo op de
grond. Dat zal denk ik wel al helpen, maar de auto's zijn nog
altijd te groot en te zwaar. Ik hoop dat het qua fysieke ongemakken
in ieder geval wat fijner is. Het wordt elk seizoen alleen maar
extremer met hoe stijf alles is. Dat is niet fijn." "Als je het mij
vraagt, wat de leukste auto is waar ik in heb gereden, dan zou ik
zeker teruggaan naar 2020 of 2021. Maar als je dan teruggaat naar
de emotionele waarde met een auto, zou ik 2022 of 2023 zeggen. Dat
is meer gewoon puur resultaat." Maar vindt Verstappen dan wel dat
de reglementen hebben gewerkt? Het moest immers makkelijker worden
om elkaar te volgen in de vuile lucht. "Ik denk dat het in het
begin wel even goed was, maar het probleem is ook dat de slipstream
niet zo efficiënt was als weleer. Je kan denk ik wel iets beter en
gecontroleerder volgen." "Met die oude auto's had je echt extreem
overstuur of extreem onderstuur op bepaalde plekken. Dat heb je nu
niet. Het is gewoon echt minder downforce, dus dat is wel fijner.
Maar ja, op sommige rechte stukken en banen is het niet genoeg."

Top Headlines

Oudere Top Headlines