Piastri laat licht schijnen op vormdip: "Voel me nu comfortabeler"
Na de GP van Nederland stond Oscar Piastri er uitstekend voor. Na
een aantal sterke optredens had hij de leiding in het
rijderskampioenschap in handen, met een comfortabele voorsprong ten
opzichte van zijn voornaamste concurrent en teamgenoot Lando
Norris. Max Verstappen kwam op dat punt niet eens in de buurt. Toch
ziet die situatie er voorafgaand aan de Grand Prix van Las Vegas
heel anders uit. Norris heeft de leiding overgenomen en Verstappen
is bezig met een indrukwekkende opmars, terwijl Piastri flink moest
inleveren na een aantal teleurstellende weekenden. Die vormdip leek
lastig te verklaren, maar tegenover onder meer RacingNews365 komt
hij toch met tekst en uitleg. "Ik begrijp het grotendeels. Austin
en Mexico waren gewoon heel anders dan de races die voor mij niet
zo succesvol uitpakten. Er was een duidelijk verschil in pace en
iets fundamenteels leek gewoon niet te werken. In de andere races
was het een combinatie van verschillende zaken die misgingen."
"Baku was wat het was, Singapore was wat performance betreft best
oké, maar de race pakte niet uit als gepland. In Brazilië was de
pace op bepaalde punten goed, maar had de crash in de sprintrace
geen goede impact op de rest van het weekend. Daar kwamen wat
dingen uit voort die de rest van het weekend wat minder optimaal
maakten. Maar wat performance en pace betreft, was Brazilië best
goed." Volgens de Australiër ligt het allemaal dus iets
genuanceerder dan het van buitenaf lijkt. "Ja, dit waren een aantal
races die voor mij niet zo goed gingen. Maar ik denk niet dat het
allemaal op dezelfde lijn zat." "Austin en Mexico wel, maar in de
andere races lag het niet zozeer aan de performance. Dan was er
iets anders aan de hand, zoals een fout, een crash of een straf.
Dat waren gewoon zaken die de resultaten in de weg zaten, dus ik
scheer het niet allemaal over een kam." Reden tot paniek? Met deze
verklaring in het achterhoofd is de eerste stap voor een stijgende
lijn gezet, maar maakt Piastri zich geen zorgen dat de problemen
zich in Las Vegas weer voor zullen doen? De McLaren-coureur houdt
met alle scenario's rekening, maar van echte zorgen lijkt verder
geen sprake te zijn. "Dat kan mogelijk, ja. Maar aan het einde van
het weekend in Mexico had ik wel het idee dat ik de dingen die ik
moest leren, ook echt had geleerd. In plaats van naar de cijfers en
data te kijken en daaruit op te maken wat ik moest doen, was dit
meer gebaseerd op mijn gevoel en de dingen die ik moest voelen."
"Het was lastig om dat te moeten leren, maar ik voel me daardoor nu
wel comfortabeler. Zelfs in Brazilië kwam ik bochten tegen die een
soortgelijke aanpak vereisten, en we waren daar ook competitief,
dus ik maak me daar niet echt druk om." "Las Vegas is altijd heel
erg specifiek. Het is dan wel een low grip circuit, maar wel een
heel ander type low grip circuit dan wat we gewend zijn. We moeten
nog zien of het hetzelfde gaat zijn, maar ik maak me er niet druk
om."
een aantal sterke optredens had hij de leiding in het
rijderskampioenschap in handen, met een comfortabele voorsprong ten
opzichte van zijn voornaamste concurrent en teamgenoot Lando
Norris. Max Verstappen kwam op dat punt niet eens in de buurt. Toch
ziet die situatie er voorafgaand aan de Grand Prix van Las Vegas
heel anders uit. Norris heeft de leiding overgenomen en Verstappen
is bezig met een indrukwekkende opmars, terwijl Piastri flink moest
inleveren na een aantal teleurstellende weekenden. Die vormdip leek
lastig te verklaren, maar tegenover onder meer RacingNews365 komt
hij toch met tekst en uitleg. "Ik begrijp het grotendeels. Austin
en Mexico waren gewoon heel anders dan de races die voor mij niet
zo succesvol uitpakten. Er was een duidelijk verschil in pace en
iets fundamenteels leek gewoon niet te werken. In de andere races
was het een combinatie van verschillende zaken die misgingen."
"Baku was wat het was, Singapore was wat performance betreft best
oké, maar de race pakte niet uit als gepland. In Brazilië was de
pace op bepaalde punten goed, maar had de crash in de sprintrace
geen goede impact op de rest van het weekend. Daar kwamen wat
dingen uit voort die de rest van het weekend wat minder optimaal
maakten. Maar wat performance en pace betreft, was Brazilië best
goed." Volgens de Australiër ligt het allemaal dus iets
genuanceerder dan het van buitenaf lijkt. "Ja, dit waren een aantal
races die voor mij niet zo goed gingen. Maar ik denk niet dat het
allemaal op dezelfde lijn zat." "Austin en Mexico wel, maar in de
andere races lag het niet zozeer aan de performance. Dan was er
iets anders aan de hand, zoals een fout, een crash of een straf.
Dat waren gewoon zaken die de resultaten in de weg zaten, dus ik
scheer het niet allemaal over een kam." Reden tot paniek? Met deze
verklaring in het achterhoofd is de eerste stap voor een stijgende
lijn gezet, maar maakt Piastri zich geen zorgen dat de problemen
zich in Las Vegas weer voor zullen doen? De McLaren-coureur houdt
met alle scenario's rekening, maar van echte zorgen lijkt verder
geen sprake te zijn. "Dat kan mogelijk, ja. Maar aan het einde van
het weekend in Mexico had ik wel het idee dat ik de dingen die ik
moest leren, ook echt had geleerd. In plaats van naar de cijfers en
data te kijken en daaruit op te maken wat ik moest doen, was dit
meer gebaseerd op mijn gevoel en de dingen die ik moest voelen."
"Het was lastig om dat te moeten leren, maar ik voel me daardoor nu
wel comfortabeler. Zelfs in Brazilië kwam ik bochten tegen die een
soortgelijke aanpak vereisten, en we waren daar ook competitief,
dus ik maak me daar niet echt druk om." "Las Vegas is altijd heel
erg specifiek. Het is dan wel een low grip circuit, maar wel een
heel ander type low grip circuit dan wat we gewend zijn. We moeten
nog zien of het hetzelfde gaat zijn, maar ik maak me er niet druk
om."
