Verstappen op achterstand in door rode vlaggen verstoorde training

De kleine regenbui vlak voor de sessie, in combinatie met de lage
temperaturen en het stof op de baan, zorgde ervoor dat fans en
kijkers even moesten wachten voordat er weer actie op het circuit
te zien was. Gelukkig duurde het maar vijf minuten voordat de
Alpine-coureurs en George Russell het als eersten aandurfden om de
baan te verkennen. De tijden waren in de eerste minuten nog
duidelijk langzamer dan tijdens de eerste vrije training, maar met
nog veertig minuten te gaan zette George Russell alweer een tijd
neer die een stuk sneller was dan de snelste ronde van Charles
Leclerc eerder op de dag. Het aantal fouten aan het begin van VT2
viel ook reuze mee. Alleen Gabriel Bortoleto ging één keer
rechtdoor. Toch was het wederom Leclerc die halverwege de sessie de
snelste tijd wist neer te zetten. Max Verstappen was op zijn beurt
op geen enkel moment de snelste tijdens de sessie, maar wist wel
continu competitieve tijden te rijden. Wie daar meer moeite mee
leek te hebben, was Oscar Piastri. De Australiër was halverwege de
sessie een halve seconde langzamer dan zijn teamgenoot Lando
Norris. In de tweede helft van de sessie was het tijd voor de
kwalificatiesimulaties. De zachte banden gingen onder de wagens en
de rondetijden gingen opnieuw sneller, totdat de sessie met nog
twintig minuten te gaan werd onderbroken. De reden was een
vermoedelijk losgekomen putdeksel in bocht 17. Op dat moment had
Norris de snelste tijd geklokt en was de WK-leider een fractie
sneller dan Kimi Antonelli. De grote vraag was of er na de rode
vlag nog gereden zou worden. Het antwoord daarop was 'ja'. Op het
moment dat de baan werd vrijgegeven, stond er nog zes minuten op de
klok. En dus werd het dringen op de baan om nog een snelle
rondetijd te klokken. Behalve voor Leclerc, want zijn
versnellingsbak gaf vrijwel direct de geest na het uitrijden van de
pitstraat.  Maar voordat iemand een volledige vliegende ronde kon
rijden, werd er opnieuw een rode vlag gezwaaid. En zo is het Norris
die de sessie eindigt als tijdsnelste, gevolgd door Antonelli en
Leclerc. Verstappen moet het doen met een negende tijd, op een
halve seconde van de WK-leider. Daarbij moet wel gezegd worden dat
de Nederlander geen enkele snelle ronde op de zachte band kon
neerzetten vanwege de rode vlagsituaties tijdens de sessie. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines