FIA heldert McLaren-vragen over motorwissel Verstappen op
Nadat Max Verstappen en Red Bull kopje onder gingen in de
kwalificatie voor de Formule Grand Prix van Brazilië besloot men
een compleet nieuwe aandrijflijn te installeren in de RB21. Een
tactische wissel, zoveel was wel duidelijk, maar McLaren plaatste
daar vraagtekens bij. Want strikt genomen was een motorwissel niet
nodig, dus moest dit dan niet onder de budgetcap vallen? McLaren
richtte zich tot de FIA en het is dan ook het hoofd Single Seaters
van de FIA, Nikolas Tombazis, die die vraag opheldert in de
persconferentie op donderdag. "Wat we als de FIA hebben willen
voorkomen is dat we in het geval van een motorwissel met een team
in discussie gaan over de vraag of een wissel is ingegeven door
betrouwbaarheidsproblemen of niet. We hebben niet het idee dat we
over de juiste expertise beschikken om die discussie aan te gaan
met de teams", aldus Tombazis tegenover onder andere RacingNews365.
"Natuurlijk, soms is het heel duidelijk tot welke categorie een
motorwissel behoort, maar als je in dat overgangsgebied komt, wordt
het lastig. Dat is een zwakte in het reglement geweest. Maar daarin
hebben we het standpunt aangenomen dat we elke wissel accepteren,
zonder dat dat ontaardt in een discussie over het budgetplafond."
Sowieso einde discussie in 2026 Een zwakte in de reglementen dus,
maar hoe zit dat volgend jaar? "Volgend jaar geldt er ook een
budgetlimiet voor de motorafdelingen van de teams, dus dan is dit
probleem opgelost. Dan is elke strategische wissel minder
vanzelfsprekend, omdat je zo al een miljoen kwijt bent aan alleen
de verbrandingsmotor." "Met het nieuwe systeem zal dit geen
onderwerp van gesprek meer zijn. Dan wordt zoiets op natuurlijke
wijze opgelost."
kwalificatie voor de Formule Grand Prix van Brazilië besloot men
een compleet nieuwe aandrijflijn te installeren in de RB21. Een
tactische wissel, zoveel was wel duidelijk, maar McLaren plaatste
daar vraagtekens bij. Want strikt genomen was een motorwissel niet
nodig, dus moest dit dan niet onder de budgetcap vallen? McLaren
richtte zich tot de FIA en het is dan ook het hoofd Single Seaters
van de FIA, Nikolas Tombazis, die die vraag opheldert in de
persconferentie op donderdag. "Wat we als de FIA hebben willen
voorkomen is dat we in het geval van een motorwissel met een team
in discussie gaan over de vraag of een wissel is ingegeven door
betrouwbaarheidsproblemen of niet. We hebben niet het idee dat we
over de juiste expertise beschikken om die discussie aan te gaan
met de teams", aldus Tombazis tegenover onder andere RacingNews365.
"Natuurlijk, soms is het heel duidelijk tot welke categorie een
motorwissel behoort, maar als je in dat overgangsgebied komt, wordt
het lastig. Dat is een zwakte in het reglement geweest. Maar daarin
hebben we het standpunt aangenomen dat we elke wissel accepteren,
zonder dat dat ontaardt in een discussie over het budgetplafond."
Sowieso einde discussie in 2026 Een zwakte in de reglementen dus,
maar hoe zit dat volgend jaar? "Volgend jaar geldt er ook een
budgetlimiet voor de motorafdelingen van de teams, dus dan is dit
probleem opgelost. Dan is elke strategische wissel minder
vanzelfsprekend, omdat je zo al een miljoen kwijt bent aan alleen
de verbrandingsmotor." "Met het nieuwe systeem zal dit geen
onderwerp van gesprek meer zijn. Dan wordt zoiets op natuurlijke
wijze opgelost."
