Red Bull en FIA weerspreken fabels over nieuwe F1-reglementen
De nieuwe reglementen van 2026 gaan veel invloed hebben op de
pikorde in de Formule 1. Er komen volledig nieuwe auto's en
motoren, en niemand weet of ze er goed of slecht voor staan. Toch
verschenen er wel veel indianenverhalen over de energie vanuit de
batterij en de invloed op de rondetijden. Want zakt de Formule 1
helemaal terug naar de snelheid van de Formule 2? Nikolas Tombazis,
het technische brein van de FIA, weerspreekt dat met klem. "De
opmerkingen over het Formule 2-tempo zitten er volledig naast",
vertelt Tombazis tegenover onder meer RacingNews365. "We hebben het
over rondetijden die ongeveer één à twee seconden achterlopen ten
opzichte van nu, afhankelijk van het circuit en de omstandigheden."
"En natuurlijk, aan het begin van een cyclus zou het dom zijn om
sneller te zijn dan in de vorige cyclus. Het zou ons vanuit
reglementair oogpunt niets kosten, het zou heel makkelijk zijn om
de auto’s sneller te maken. Maar je moet geleidelijk terugwinnen
wat door natuurlijke ontwikkeling is verkregen. Je kunt dus niet
aan het begin van een cyclus sneller zijn dan in de vorige."
Tombazis wijst op de ontwikkeling in de Formule 1. "Over twintig
jaar kun je je voorstellen wat er dan zou gebeuren. Ik denk dus dat
het normaal is dat de auto's iets langzamer zijn, maar ik denk niet
dat we op enige manier in de discussie zitten van 'het is geen
Formule 1 meer'." Energierijke circuits Red Bull-hoofdengineer Paul
Monaghan sluit zich bij de woorden van Tombazis aan. "Voor mij is
het een beetje afhankelijk van het circuit. We hebben zogenaamde
energierijke circuits en energiearme circuits. Op sommige circuits
is het dus makkelijker om de energiereserve te vullen, en dan is de
rondetijd een beetje langzamer." "Op enkele van de minder gunstige
circuits hebben we momenteel wat moeite. We zitten daar iets verder
vanaf. Maar een van de grote uitdagingen op dit moment is eigenlijk
vaststellen hoeveel grip we gaan hebben. We kunnen een aeromap
opstellen die aangeeft dat we een bepaald niveau van downforce
creëren, maar is dat ook echt zo in de praktijk?" Pirelli speelt
ook een hoofdrol volgens Monaghan. "Zodra we de uiteindelijke
banden van Pirelli hebben, zijn ze misschien iets beter, misschien
iets slechter. En dat heeft behoorlijk wat invloed op je totale
rondetijd. Dus ja, de auto’s zullen iets langzamer zijn. Ik denk
niet dat we op het Formule 2-tempo zullen zitten. Ik hoop van
niet."
pikorde in de Formule 1. Er komen volledig nieuwe auto's en
motoren, en niemand weet of ze er goed of slecht voor staan. Toch
verschenen er wel veel indianenverhalen over de energie vanuit de
batterij en de invloed op de rondetijden. Want zakt de Formule 1
helemaal terug naar de snelheid van de Formule 2? Nikolas Tombazis,
het technische brein van de FIA, weerspreekt dat met klem. "De
opmerkingen over het Formule 2-tempo zitten er volledig naast",
vertelt Tombazis tegenover onder meer RacingNews365. "We hebben het
over rondetijden die ongeveer één à twee seconden achterlopen ten
opzichte van nu, afhankelijk van het circuit en de omstandigheden."
"En natuurlijk, aan het begin van een cyclus zou het dom zijn om
sneller te zijn dan in de vorige cyclus. Het zou ons vanuit
reglementair oogpunt niets kosten, het zou heel makkelijk zijn om
de auto’s sneller te maken. Maar je moet geleidelijk terugwinnen
wat door natuurlijke ontwikkeling is verkregen. Je kunt dus niet
aan het begin van een cyclus sneller zijn dan in de vorige."
Tombazis wijst op de ontwikkeling in de Formule 1. "Over twintig
jaar kun je je voorstellen wat er dan zou gebeuren. Ik denk dus dat
het normaal is dat de auto's iets langzamer zijn, maar ik denk niet
dat we op enige manier in de discussie zitten van 'het is geen
Formule 1 meer'." Energierijke circuits Red Bull-hoofdengineer Paul
Monaghan sluit zich bij de woorden van Tombazis aan. "Voor mij is
het een beetje afhankelijk van het circuit. We hebben zogenaamde
energierijke circuits en energiearme circuits. Op sommige circuits
is het dus makkelijker om de energiereserve te vullen, en dan is de
rondetijd een beetje langzamer." "Op enkele van de minder gunstige
circuits hebben we momenteel wat moeite. We zitten daar iets verder
vanaf. Maar een van de grote uitdagingen op dit moment is eigenlijk
vaststellen hoeveel grip we gaan hebben. We kunnen een aeromap
opstellen die aangeeft dat we een bepaald niveau van downforce
creëren, maar is dat ook echt zo in de praktijk?" Pirelli speelt
ook een hoofdrol volgens Monaghan. "Zodra we de uiteindelijke
banden van Pirelli hebben, zijn ze misschien iets beter, misschien
iets slechter. En dat heeft behoorlijk wat invloed op je totale
rondetijd. Dus ja, de auto’s zullen iets langzamer zijn. Ik denk
niet dat we op het Formule 2-tempo zullen zitten. Ik hoop van
niet."
