FIA reageert op Verstappen: "Dat was niet de verwachting"
Nog drie races en dan is het huidige tijdperk van de Formule 1
voorbij. In 2022 verschenen de welbekende groundeffect-auto’s op
het circuit, en volgend jaar gaan we verder met nieuwe reglementen.
De batterij zal een grotere rol spelen en de MGU-H verdwijnt.
Verschillende coureurs, waaronder Max Verstappen, zullen de huidige
auto’s echter niet missen. Dat heeft onder meer te maken met de
eigenschappen van de bolides, die zo stijf en laag worden afgesteld
dat fysieke problemen ontstaan. Verstappen zei er het volgende over
in Las Vegas: "Ik vond het niet het allerleukste om mee te rijden,
om eerlijk te zijn. Het is totaal niet comfortabel geweest al die
jaren. Mijn hele rug valt uit elkaar en mijn voeten doen altijd
pijn. Het is fysiek niet het fijnste geweest. Als je scans doet,
dan ziet het er niet goed uit. Aan de andere kant: als je naar
motorcrossers kijkt, hebben wij niks te klagen." Reactie van de FIA
Hoe kijkt Nikolas Tombazis, het technische brein van de FIA, naar
de uitspraken van onder meer Verstappen? Hij reageert tegenover
onder andere RacingNews365: "Ik denk dat het belangrijkste probleem
waar je op doelt het feit is dat de auto’s tot nu toe erg laag en
erg stijf zijn afgesteld. Dat was niet de verwachting bij de
ontwikkeling van deze generatie auto’s." In 2026 zou het probleem
wel kleiner moeten zijn, beaamt Tombazis: "De natuurlijke
ontwikkelingsrichting van de aerodynamica voor volgend jaar blijft
lage auto’s meer bevoordelen dan hoge auto’s, maar niet in dezelfde
mate. De relatie tussen aerodynamica en rijhoogte is verminderd,
wat betekent dat het optimale punt iets hoger zal liggen. De auto’s
zullen naar verwachting iets minder stijf worden afgesteld om
mechanische grip te hebben." "Uiteraard is dat wat we
veronderstellen. We bepalen niet daadwerkelijk onder welke
omstandigheden de auto’s rijden, maar alle aanwijzingen die we
hebben wijzen erop dat het op dat vlak iets beter zal zijn. We
zullen het echter pas zeker weten zodra we de auto’s daadwerkelijk
zien rijden."
voorbij. In 2022 verschenen de welbekende groundeffect-auto’s op
het circuit, en volgend jaar gaan we verder met nieuwe reglementen.
De batterij zal een grotere rol spelen en de MGU-H verdwijnt.
Verschillende coureurs, waaronder Max Verstappen, zullen de huidige
auto’s echter niet missen. Dat heeft onder meer te maken met de
eigenschappen van de bolides, die zo stijf en laag worden afgesteld
dat fysieke problemen ontstaan. Verstappen zei er het volgende over
in Las Vegas: "Ik vond het niet het allerleukste om mee te rijden,
om eerlijk te zijn. Het is totaal niet comfortabel geweest al die
jaren. Mijn hele rug valt uit elkaar en mijn voeten doen altijd
pijn. Het is fysiek niet het fijnste geweest. Als je scans doet,
dan ziet het er niet goed uit. Aan de andere kant: als je naar
motorcrossers kijkt, hebben wij niks te klagen." Reactie van de FIA
Hoe kijkt Nikolas Tombazis, het technische brein van de FIA, naar
de uitspraken van onder meer Verstappen? Hij reageert tegenover
onder andere RacingNews365: "Ik denk dat het belangrijkste probleem
waar je op doelt het feit is dat de auto’s tot nu toe erg laag en
erg stijf zijn afgesteld. Dat was niet de verwachting bij de
ontwikkeling van deze generatie auto’s." In 2026 zou het probleem
wel kleiner moeten zijn, beaamt Tombazis: "De natuurlijke
ontwikkelingsrichting van de aerodynamica voor volgend jaar blijft
lage auto’s meer bevoordelen dan hoge auto’s, maar niet in dezelfde
mate. De relatie tussen aerodynamica en rijhoogte is verminderd,
wat betekent dat het optimale punt iets hoger zal liggen. De auto’s
zullen naar verwachting iets minder stijf worden afgesteld om
mechanische grip te hebben." "Uiteraard is dat wat we
veronderstellen. We bepalen niet daadwerkelijk onder welke
omstandigheden de auto’s rijden, maar alle aanwijzingen die we
hebben wijzen erop dat het op dat vlak iets beter zal zijn. We
zullen het echter pas zeker weten zodra we de auto’s daadwerkelijk
zien rijden."
