Red Bull verdedigt motorwissel Verstappen na 'handgranaat' McLaren
Red Bull Racing voerde een motorwissel door bij Max Verstappen voor
de Grand Prix van Brazilië. Na een dramatische kwalificatie werd
niet alleen de afstelling aangepast, maar dus ook de krachtbron.
McLaren plaatste vraagtekens bij de gang van zaken en keek vooral
naar de cost cap. In Las Vegas laat de hoofdengineer van Red Bull,
Paul Monaghan, nu van zich horen. "Het verbaast me niet dat iemand
een soort handgranaat in de situatie heeft gegooid. Prima. Als de
situatie omgekeerd was, zouden we hetzelfde kunnen doen. Wat we
hebben gedaan is verdedigbaar. Het is legitiem, en als je
terugkijkt, zelfs bij deze generatie auto's van bijvoorbeeld 2022
tot dit jaar, hebben mensen veranderingen aan de motor doorgevoerd.
Daar is niets ongewoons aan." "Ik zou meer teleurgesteld zijn over
het feit dat we in Q1 werden uitgeschakeld, terwijl we een kans
hadden om het te doen. Uiteindelijk was de schade al aangericht
voor zondag. Max reed een van de beste races die ik hem ooit heb
zien rijden. Maar de trieste waarheid is dat we verder vooraan
hadden moeten starten, dan hadden we misschien een ander resultaat
behaald op zondag. Maar 'als' en 'misschien' leveren geen
race-uitslag op, en we waren derde. Dat is het." 'Ik ga die vraag
niet beantwoorden' Daarna gaat Monaghan verder over de motorwissel
bij Verstappen. "Persoonlijk vind ik het geen grijs gebied. Wat mij
betreft hebben we onszelf gerechtvaardigd in wat we gingen doen, en
als we daar vragen over krijgen, prima. We zullen het
rechtvaardigen." Op de vraag of de wissel van de krachtbron binnen
de cost cap valt, zegt hij het volgende. "Ik ga die vraag niet
beantwoorden, want ik ben geen expert op het gebied van financiële
regelgeving. Ik weet ongeveer wat we moeten doen, en wat er wel en
niet onder valt. Maar ik ben ervan overtuigd dat we onze acties
kunnen verdedigen en dat we aan het eind van het jaar geen straf
zullen krijgen." "Dat zou een antwoord zijn op basis van mijn
kennis. Ik wil niet speculeren over hoe we dit binnen de financiële
regelgeving behandelen, omdat ik het misschien verkeerd heb en dan
nog meer voor gek sta dan normaal. Dus ik laat het hierbij, als dat
mag."
de Grand Prix van Brazilië. Na een dramatische kwalificatie werd
niet alleen de afstelling aangepast, maar dus ook de krachtbron.
McLaren plaatste vraagtekens bij de gang van zaken en keek vooral
naar de cost cap. In Las Vegas laat de hoofdengineer van Red Bull,
Paul Monaghan, nu van zich horen. "Het verbaast me niet dat iemand
een soort handgranaat in de situatie heeft gegooid. Prima. Als de
situatie omgekeerd was, zouden we hetzelfde kunnen doen. Wat we
hebben gedaan is verdedigbaar. Het is legitiem, en als je
terugkijkt, zelfs bij deze generatie auto's van bijvoorbeeld 2022
tot dit jaar, hebben mensen veranderingen aan de motor doorgevoerd.
Daar is niets ongewoons aan." "Ik zou meer teleurgesteld zijn over
het feit dat we in Q1 werden uitgeschakeld, terwijl we een kans
hadden om het te doen. Uiteindelijk was de schade al aangericht
voor zondag. Max reed een van de beste races die ik hem ooit heb
zien rijden. Maar de trieste waarheid is dat we verder vooraan
hadden moeten starten, dan hadden we misschien een ander resultaat
behaald op zondag. Maar 'als' en 'misschien' leveren geen
race-uitslag op, en we waren derde. Dat is het." 'Ik ga die vraag
niet beantwoorden' Daarna gaat Monaghan verder over de motorwissel
bij Verstappen. "Persoonlijk vind ik het geen grijs gebied. Wat mij
betreft hebben we onszelf gerechtvaardigd in wat we gingen doen, en
als we daar vragen over krijgen, prima. We zullen het
rechtvaardigen." Op de vraag of de wissel van de krachtbron binnen
de cost cap valt, zegt hij het volgende. "Ik ga die vraag niet
beantwoorden, want ik ben geen expert op het gebied van financiële
regelgeving. Ik weet ongeveer wat we moeten doen, en wat er wel en
niet onder valt. Maar ik ben ervan overtuigd dat we onze acties
kunnen verdedigen en dat we aan het eind van het jaar geen straf
zullen krijgen." "Dat zou een antwoord zijn op basis van mijn
kennis. Ik wil niet speculeren over hoe we dit binnen de financiële
regelgeving behandelen, omdat ik het misschien verkeerd heb en dan
nog meer voor gek sta dan normaal. Dus ik laat het hierbij, als dat
mag."
