Waarom Verstappen werd verslagen door Norris en McLaren
Wie zijn wekker had gezet en rond 04:45 uur Nederlandse tijd de
televisie aanzette, zal toch met genoegen naar de
weersomstandigheden hebben gekeken. Vlak voor de kwalificatie in
Las Vegas kwam het bakken uit de hemel, waardoor de Strip soms meer
op een ijsbaan dan een stratencircuit leek. Wonderwel volgde er
geen enkele rode vlag en maar één crash, van Alex Albon in dit
geval. Maar wie zou het natte circuit het beste tackelen?
Uiteindelijk kwam Lando Norris als winnaar uit de bus door Max
Verstappen af te troeven. De WK-leider was drie tienden sneller dan
Verstappen en verbaasde zo teambaas Andrea Stella, die niet had
verwacht dat McLaren op poleposition zou staan. Het team uit Woking
verwachtte juist een zeer moeilijk weekend door de karakteristieken
van het circuit. Vanaf de eerste ronde in de vrije trainingen werd
echter al duidelijk dat McLaren een factor was om rekening mee te
houden. In de regen bleek dat nog meer, want Norris was soeverein
en kwam niet echt in de problemen. Hij domineerde op intermediates,
en dat was uiteindelijk ook de crux van de kwalificatie. Op
temperatuur brengen Dat zit zo: McLaren beschikt al het hele
seizoen over een voordeel in de regen. Het team krijgt de
intermediates makkelijk op temperatuur en houdt het rubber ook
onder controle als de banden te warm dreigen te worden. En waar
andere coureurs nu rondenlang moesten pushen om enige temperatuur
op te bouwen in de kou, konden Norris en Oscar Piastri tussendoor
zelfs koelen. Dat zat de snelheid niet in de weg. Verstappen had
ook moeite met de kou en stelde na afloop simpelweg vast dat Red
Bull het op dat vlak minder goed voor elkaar heeft dan McLaren. Hij
zei het volgende: "De auto gaat gewoon niet zo goed in de regen.
Vooral niet op die intermediates. Dat hebben we gewoon niet goed
voor elkaar ten opzichte van McLaren. De laatste ronde voelde op de
limiet wel goed, maar niet goed genoeg." "Ik weet het ook niet. Als
ik het wist, dan had ik het wel uitgelegd. Het loopt al het hele
seizoen niet lekker op de intermediates, vooral met onze auto als
er weinig grip is. Misschien dat je ook een beetje op die
mechanische grip moet leunen. Dat gaat wel redelijk goed, maar ik
ben hier om te winnen. Niets anders." Al met al heeft Norris het
voordeel van McLaren dus optimaal benut. De Brit stevent af op zijn
eerste wereldtitel, maar staat wel nog voor een raadsel wat betreft
de race. Niemand heeft een goede longrun afgewerkt in de vrije
trainingen, waardoor niemand weet hoe de droogweerbanden reageren
op de kou van Las Vegas. Dat is ook meteen een kans voor
Verstappen, die ongetwijfeld vol de aanval zal inzetten op Norris.
Hij moet eigenlijk winnen om nog enigszins uitzicht te houden op de
wereldtitel. Maar ook zonder die factor zou een zege heel zoet
smaken bij Red Bull. Gokken kan zeker lonen. Las Vegas is er
uitermate voor geschikt.
televisie aanzette, zal toch met genoegen naar de
weersomstandigheden hebben gekeken. Vlak voor de kwalificatie in
Las Vegas kwam het bakken uit de hemel, waardoor de Strip soms meer
op een ijsbaan dan een stratencircuit leek. Wonderwel volgde er
geen enkele rode vlag en maar één crash, van Alex Albon in dit
geval. Maar wie zou het natte circuit het beste tackelen?
Uiteindelijk kwam Lando Norris als winnaar uit de bus door Max
Verstappen af te troeven. De WK-leider was drie tienden sneller dan
Verstappen en verbaasde zo teambaas Andrea Stella, die niet had
verwacht dat McLaren op poleposition zou staan. Het team uit Woking
verwachtte juist een zeer moeilijk weekend door de karakteristieken
van het circuit. Vanaf de eerste ronde in de vrije trainingen werd
echter al duidelijk dat McLaren een factor was om rekening mee te
houden. In de regen bleek dat nog meer, want Norris was soeverein
en kwam niet echt in de problemen. Hij domineerde op intermediates,
en dat was uiteindelijk ook de crux van de kwalificatie. Op
temperatuur brengen Dat zit zo: McLaren beschikt al het hele
seizoen over een voordeel in de regen. Het team krijgt de
intermediates makkelijk op temperatuur en houdt het rubber ook
onder controle als de banden te warm dreigen te worden. En waar
andere coureurs nu rondenlang moesten pushen om enige temperatuur
op te bouwen in de kou, konden Norris en Oscar Piastri tussendoor
zelfs koelen. Dat zat de snelheid niet in de weg. Verstappen had
ook moeite met de kou en stelde na afloop simpelweg vast dat Red
Bull het op dat vlak minder goed voor elkaar heeft dan McLaren. Hij
zei het volgende: "De auto gaat gewoon niet zo goed in de regen.
Vooral niet op die intermediates. Dat hebben we gewoon niet goed
voor elkaar ten opzichte van McLaren. De laatste ronde voelde op de
limiet wel goed, maar niet goed genoeg." "Ik weet het ook niet. Als
ik het wist, dan had ik het wel uitgelegd. Het loopt al het hele
seizoen niet lekker op de intermediates, vooral met onze auto als
er weinig grip is. Misschien dat je ook een beetje op die
mechanische grip moet leunen. Dat gaat wel redelijk goed, maar ik
ben hier om te winnen. Niets anders." Al met al heeft Norris het
voordeel van McLaren dus optimaal benut. De Brit stevent af op zijn
eerste wereldtitel, maar staat wel nog voor een raadsel wat betreft
de race. Niemand heeft een goede longrun afgewerkt in de vrije
trainingen, waardoor niemand weet hoe de droogweerbanden reageren
op de kou van Las Vegas. Dat is ook meteen een kans voor
Verstappen, die ongetwijfeld vol de aanval zal inzetten op Norris.
Hij moet eigenlijk winnen om nog enigszins uitzicht te houden op de
wereldtitel. Maar ook zonder die factor zou een zege heel zoet
smaken bij Red Bull. Gokken kan zeker lonen. Las Vegas is er
uitermate voor geschikt.
