McLaren erkent nadeel ten opzichte van Red Bull na motorwissel Verstappen
De motorwissel van Max Verstappen in Brazilië hield de gemoederen
flink bezig. McLaren plaatste openlijk vraagtekens bij de wissel en
vroeg zich hardop af wat dat voor de budget cap betekent. Het team
stapte zelfs naar de FIA om navraag te doen tijdens een recente
vergadering van de F1 Commission. Daar werd verder niets over
bekendgemaakt. Maar waarom hield het McLaren zo bezig? Technisch
directeur Neil Houldey legt het haarfijn uit in Las Vegas. Hij
erkent tegenover onder meer RacingNews365 dat McLaren over een
vervelend nadeel beschikt ten opzichte van Red Bull. "Wij zitten in
een iets andere positie", vertelt Houldey. "We kunnen niet puur
voor performance een motorwissel doen, omdat we geen fabrieksteam
zijn met een motorleverancier die bereid is de motoren gratis te
leveren." "Het is absoluut iets waar een fabrieksteam gebruik van
kan maken. Wij zijn volledig onafhankelijk en halen er geen
voordeel uit." Toch weet Houldey ook dat het volgend jaar lastiger
wordt voor Red Bull. "2026 is natuurlijk heel anders, omdat de
budgetcap voor power units dan wordt ingevoerd. Maar je ziet dit
eigenlijk al het hele jaar door en ook in eerdere jaren:
fabrieksteams hebben een voordeel ten opzichte van klantenteams
door het gebrek aan regelgeving."
flink bezig. McLaren plaatste openlijk vraagtekens bij de wissel en
vroeg zich hardop af wat dat voor de budget cap betekent. Het team
stapte zelfs naar de FIA om navraag te doen tijdens een recente
vergadering van de F1 Commission. Daar werd verder niets over
bekendgemaakt. Maar waarom hield het McLaren zo bezig? Technisch
directeur Neil Houldey legt het haarfijn uit in Las Vegas. Hij
erkent tegenover onder meer RacingNews365 dat McLaren over een
vervelend nadeel beschikt ten opzichte van Red Bull. "Wij zitten in
een iets andere positie", vertelt Houldey. "We kunnen niet puur
voor performance een motorwissel doen, omdat we geen fabrieksteam
zijn met een motorleverancier die bereid is de motoren gratis te
leveren." "Het is absoluut iets waar een fabrieksteam gebruik van
kan maken. Wij zijn volledig onafhankelijk en halen er geen
voordeel uit." Toch weet Houldey ook dat het volgend jaar lastiger
wordt voor Red Bull. "2026 is natuurlijk heel anders, omdat de
budgetcap voor power units dan wordt ingevoerd. Maar je ziet dit
eigenlijk al het hele jaar door en ook in eerdere jaren:
fabrieksteams hebben een voordeel ten opzichte van klantenteams
door het gebrek aan regelgeving."
