FIA verklaart diskwalificatie Norris en Piastri

Voor McLaren is de Grand Prix van Las Vegas op een megadrama
uitgelopen. Lando Norris en Oscar Piastri kwamen als tweede en
vierde over de streep, maar werden na afloop uit de uitslag
geschrapt. De vloerplank van de McLarens was te veel afgesleten,
met diskwalificaties tot gevolg. De FIA legt in het officiële
document uit wat er precies is gebeurd. Onderstaande uitleg is van
de auto van Norris, maar geldt ook voor Piastri.  "De achterste
skids van Norris werden gemeten en bleken onder de minimumdikte van
9 mm te liggen", zo begint het statement. "De relevante metingen
waren rechtsvoor 8,88 mm en rechtsachter 8,93 mm. Het
meetinstrument was een Mitutoyo-micrometer, aangeschaft in mei
2025, en volgens de specificaties van de fabrikant nauwkeurig tot
0,001 mm." "De achterste skids werden opnieuw gemeten met de
aanwezigheid van de stewards en de drie McLaren-vertegenwoordigers,
en die metingen bevestigden dat de skids niet voldeden aan de
reglementen. De relevante metingen waren zelfs lager dan die
oorspronkelijk door de technisch afgevaardigde waren vastgesteld.
Dienovereenkomstig bepalen de stewards dat er een overtreding van
het Technisch Reglement heeft plaatsgevonden." Argumenten McLaren
McLaren mocht nog wel uitleg komen geven. "De stewards hoorden
daarna de argumenten over de strafmaat. Het team voerde aan dat er
verzachtende omstandigheden waren, namelijk extra en onverwachte
porpoising tijdens de race, beperkte testmogelijkheden door het
weer op dag 1 en verkorte trainingen. Verder stelde het team dat de
mate van overtreding kleiner was dan eerdere overtredingen van dit
reglement in 2025." "De FIA voerde aan dat er in de reglementen of
in precedenten helaas geen bepaling bestaat voor een andere straf
dan de gebruikelijke straf (dat wil zeggen diskwalificatie). De FIA
merkte op dat zij van mening was dat de overtreding onbedoeld was
en dat er geen sprake was van een opzettelijke poging om de
reglementen te omzeilen." "De stewards merken echter ook de
verschillende beslissingen van het FIA International Court of
Appeal op, die de mogelijkheid beperken om diskwalificatie te
vermijden bij technische overtredingen. Ondanks de stelling van het
team dat er mogelijk accidentele schade was waardoor de vloer kon
bewegen en extra slijtage kon veroorzaken, achten de stewards dit
niet voldoende om de straf te verzachten."

Top Headlines

Oudere Top Headlines