Reden voor dubbele diskwalificatie McLaren onthuld

De diskwalificatie van beide McLarens na de GP van Las Vegas is een
ijskoude douche voor het team uit Woking. Max Verstappen is Lando
Norris tot op 24 punten genaderd na zijn overwinning en staat nu
gevaarlijk dichtbij. McLaren had vanaf de kwalificatie gekozen voor
een afstelling met meer aerodynamica dan ideaal zou zijn op dit
circuit. Het team kopieerde in feite de keuze die Mercedes in 2024
had gemaakt. De keuze viel op een vleugelconfiguratie a la België,
die dus in staat was om meer downforce te genereren. Dat is nuttig
om de opwarming van de banden te versnellen, wat door de lage
temperaturen in Las Vegas bemoeilijkt werd. De overmatige slijtage
van de vloerplank werd veroorzaakt door het ontstaan van
porpoising, een fenomeen dat zich noch tijdens de vrije trainingen,
noch in de kwalificatie had gemanifesteerd. Het is echter wel
bekend dat het verergert bij bijzonder lage rijhoogtes. Bovendien
werd de race op droog asfalt verreden, in tegenstelling tot de
vrije trainingen en kwalificatie. Dat heeft de technici van het
team uit Woking misleid. Kettingreactie In de race zorgde meer grip
ervoor dat hogere snelheden werden bereikt, wat dus meer verticale
belasting genereerde. De gebruikte rijhoogtes, of beter gezegd, de
stijfheid van de torsiestangen van de MCL39, bleek uiteindelijk
onvoldoende om het veelvuldige stuiteren van de MCL39 te beperken. 
Doordat er geen enkele longrun met slicks is uitgevoerd tijdens de
vrije trainingen, ontstond de fout. Het werd ook ingegeven door de
wens om de MCL39 competitiever te maken op een circuit dat niet
goed bij deze auto leek te passen. De poleposition van Norris kan
in dat opzicht een sterk teken zijn. McLaren kwam naar Nevada niet
met het doel om alleen de schade te beperken, maar ook met de
bedoeling het technische verwachtingspatroon te doorbreken. Pushen
op setup-niveau om de performance te verhogen betekent rijden met
lage rijhoogtes. Het feit dat de long run met slicks niet werd
uitgevoerd, zorgde ervoor dat de simulatorvoorspellingen ook wat
porpoising betreft een verwoestend effect hadden. Je zou kunnen
zeggen dat het team conservatiever had kunnen zijn vanwege de ruime
voorsprong in het kampioenschap, maar dat zou hooguit een vijfde of
zesde plaats hebben opgeleverd, juist omdat de performance dan niet
op niveau zou zijn geweest. In dat geval zouden het 15 of 17 punten
verlies geweest zijn ten opzichte van Verstappen, en geen 25.

Top Headlines

Oudere Top Headlines