Hezemans kritisch op McLaren na diskwalificaties: "Dit risico moet je niet nemen"

Lando Norris en McLaren leken in Las Vegas weer een stap dichter in
de buurt van de rijderstitel te komen. Max Verstappen schreef
weliswaar de race op zijn naam, maar door de tweede plaats van
Norris liep de Nederlander maar zeven punten in. Zo bleef zijn
achterstand steken op 42 punten. Enkele uren na de race kwam de FIA
echter met slecht nieuws voor de Britse renstal. De vloerplank van
de bolides van Norris én teamgenoot Oscar Piastri waren te ver
gesleten, en zodoende werden de beide heren gediskwalificeerd. 0
punten voor Norris en Piastri, en zo staat Verstappen nog maar 24
punten achter de WK-leider.  McLaren heeft met de nodige
tegenargumenten nog een poging gewaagd de stewards ervan te
overtuigen dat de diskwalificaties wel een erg strenge maatregel
waren, maar daar ging men niet in mee. Zodoende was dit een zware
domper om te verwerken voor het team dat er juist zo goed voor
staat in het rijderskampioenschap. Mike Hezemans snapt er in
gesprek met RacingNews365 dan ook helemaal niets van. "Niet
normaal... Daar snap ik echt helemaal niets van. En dan nog niet
zo'n beetje ook. Bij Piastri was het 8,74 millimeter en bij Norris
8,88 millimeter, geloof ik. Daar snap ik echt helemaal niks van."
"Ik heb ook geen idee waarom, ze zeggen dat het door porpoising
komt. Ja, dat kan. Maar er rijden natuurlijk ook achttien andere
auto's rond die het niet hebben. Nu weet ik niet of ze iedereen
gecontroleerd hebben, maar dit is wel raar."  Het doet ook denken
aan dat probleem van Norris in de slotfase van de race, benadrukt
Hezemans. "En wat natuurlijk ook opviel, is dat Lando zo langzaam
ging rijden. Iedereen dacht dat het de brandstof was, maar dat
geeft natuurlijk ook wel aan dat er iets aan de hand was. Dan gaat
de FIA natuurlijk ook wel zoeken." "Risico moet je niet nemen"
Hezemans is dan ook kritisch op de Britse renstal, want als
kanshebber in de titelstrijd mag een team dit toch eigenlijk niet
overkomen. "Heel stom. Het zal ook wel te maken hebben met het feit
dat ze weinig gereden hebben en dat het nat was in de kwalificatie.
De tweede vrije training zaten ze ook nog met die putdeksel, dus
dat werd hem ook niet. En de derde vrije training was ook eigenlijk
half nat, met aan het einde pas weer droog." Genoeg oorzaken om aan
te wijzen dus, maar volgens Hezemans maakt dat allemaal niets uit.
"Ik denk dus dat ze gewoon niet genoeg data hadden, maar toch is
dat wel een fout. Want het hoeft natuurlijk niet. Als je zo ver
voor staat, moet je dit risico natuurlijk niet nemen. Vooral omdat
die auto al heel goed gaat." 

Top Headlines

Oudere Top Headlines