Wolff verklaart strategische spagaat Russell in duel met Verstappen
George Russell startte de race in Las Vegas vanaf de vierde plaats
en schoof na een sterke openingsronde op naar P2. Vervolgens wist
hij enkele ronden binnen DRS-afstand van Max Verstappen te blijven.
Hij kwam zelfs tot op drie tienden van een seconde van de
Nederlander, maar moest later toch passen. Achteraf bleek die
agressieve aanpak hem duur te komen staan: in de rest van de race
verloor hij veel tijd op Verstappen. Russell kwam uiteindelijk als
derde over de finish, ruim twintig seconden achter de winnaar.
Lando Norris ging hem nog voorbij en zelfs teamgenoot Kimi
Antonelli was veel sneller, ondanks veel oudere banden. Dankzij de
diskwalificatie van beide McLaren-coureurs eindigde Russell alsnog
op P2, een prima resultaat. Toto Wolff blikte na afloop terug op de
agressieve openingsfase van zijn coureur. Volgens de Oostenrijker
was het een moeilijke, maar weloverwogen keuze om Verstappen direct
onder druk te zetten: "Het kon twee kanten opgaan. Je kan de banden
teveel belasten tijdens de openingsfase, maar je kan ze hier ook te
weinig belasten", begint Wolff tegenover Sky Deutschland .
Bandenmanagement of pushen Wolff vervolgt: "Soms rijd je tijdens de
race met te veel bandenmanagement, puur om het podium veilig te
stellen, maar dan kan er graining ontstaan. Aan de andere kant kan
die graining later ook weer verdwijnen. Ik weet het niet; we moeten
naar de banden kijken." "Ik zou niet verbaasd zijn als blijkt dat
de banden tegen het einde van de race een stuk beter werden. En dat
heeft Kimi dan weer heel goed gedaan. Toen hij voelde dat de auto
onderstuurde, belastte hij bewust de achterbanden wat zwaarder om
de balans te herstellen. Daardoor kreeg hij de auto weer in
evenwicht." Voor Antonelli bleek dat managen uiteindelijk veel
waard te zijn. Hij wist een gat van vijf seconden te slaan naar
Charles Leclerc. Dat leverde hem, ondanks zijn tijdstraf, een
vijfde plaats op. Na de diskwalificatie van beide McLaren-coureurs
werd het nóg beter, want dankzij die straf schoof de Italiaanse
rookie op naar de derde plaats: zijn tweede podium op rij en zijn
derde in zijn nog jonge carrière.
en schoof na een sterke openingsronde op naar P2. Vervolgens wist
hij enkele ronden binnen DRS-afstand van Max Verstappen te blijven.
Hij kwam zelfs tot op drie tienden van een seconde van de
Nederlander, maar moest later toch passen. Achteraf bleek die
agressieve aanpak hem duur te komen staan: in de rest van de race
verloor hij veel tijd op Verstappen. Russell kwam uiteindelijk als
derde over de finish, ruim twintig seconden achter de winnaar.
Lando Norris ging hem nog voorbij en zelfs teamgenoot Kimi
Antonelli was veel sneller, ondanks veel oudere banden. Dankzij de
diskwalificatie van beide McLaren-coureurs eindigde Russell alsnog
op P2, een prima resultaat. Toto Wolff blikte na afloop terug op de
agressieve openingsfase van zijn coureur. Volgens de Oostenrijker
was het een moeilijke, maar weloverwogen keuze om Verstappen direct
onder druk te zetten: "Het kon twee kanten opgaan. Je kan de banden
teveel belasten tijdens de openingsfase, maar je kan ze hier ook te
weinig belasten", begint Wolff tegenover Sky Deutschland .
Bandenmanagement of pushen Wolff vervolgt: "Soms rijd je tijdens de
race met te veel bandenmanagement, puur om het podium veilig te
stellen, maar dan kan er graining ontstaan. Aan de andere kant kan
die graining later ook weer verdwijnen. Ik weet het niet; we moeten
naar de banden kijken." "Ik zou niet verbaasd zijn als blijkt dat
de banden tegen het einde van de race een stuk beter werden. En dat
heeft Kimi dan weer heel goed gedaan. Toen hij voelde dat de auto
onderstuurde, belastte hij bewust de achterbanden wat zwaarder om
de balans te herstellen. Daardoor kreeg hij de auto weer in
evenwicht." Voor Antonelli bleek dat managen uiteindelijk veel
waard te zijn. Hij wist een gat van vijf seconden te slaan naar
Charles Leclerc. Dat leverde hem, ondanks zijn tijdstraf, een
vijfde plaats op. Na de diskwalificatie van beide McLaren-coureurs
werd het nóg beter, want dankzij die straf schoof de Italiaanse
rookie op naar de derde plaats: zijn tweede podium op rij en zijn
derde in zijn nog jonge carrière.
