Pirelli neemt afscheid van controversiële F1-band
Pirelli koos er aan het begin van het seizoen voor om een nieuwe,
zachtere compound te introduceren: de C6-compound. Deze band zou
vooral gebruikt moeten worden tijdens raceweekenden op
stratencircuits en circuits met weinig bandenslijtage. Na tests in
Mexico-Stad en Abu Dhabi in 2024 koos Pirelli ervoor om deze band
te introduceren voor het seizoen 2025. Maar na dit seizoen zal de
compound alweer verdwijnen. De band werd voor het eerst gebruikt op
Imola tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Daarna werd de C6
nog drie keer meegenomen: in Monaco, Canada en Azerbeidzjan. Al
snel kwam er veel kritiek op de compound. Veel coureurs vonden hem
nutteloos: de band sleet veel sneller dan de C5, terwijl de grip er
ook niet veel beter op werd. De band werd in de race dan ook bijna
nooit gebruikt en zelfs in kwalificaties verkozen coureurs soms de
hardere compounds boven de C6. Uit tests van Pirelli is gebleken
dat de C6-compound niet het gewenste effect kan leveren met de
nieuwe auto's van 2026. Dat is dan ook de voornaamste reden dat we
deze band volgend jaar niet meer terug gaan zien, zo blijkt uit een
persbericht van de Italiaanse bandenleverancier. "De reden dat we
de zesde en zachtste compound niet behouden, is genomen omdat het
onmogelijk was om de benodigde delta te realiseren. Het
tijdsverschil tussen de C5 en C6 was te klein vergeleken met de
andere compounds en bracht geen aanzienlijk verschil in
prestaties", valt te lezen. Redenering Pirelli legt uit hoe het tot
deze conclusie is gekomen. "Wat de bandenconstructie betreft: die
is op 1 september afgerond, na een zorgvuldige evaluatie van de
balans tussen de assen, waarbij rekening werd gehouden met de
actieve aerodynamica die volgend jaar wordt ingevoerd." "De
ontwikkeling van de banden werd uitgevoerd op basis van
voorspellingen van de teams. Zij hebben data verzameld met
simulaties die uitgingen van de belasting en snelheden die aan het
einde van het 2026-seizoen worden verwacht." "Deze 'modellen'
werden bevestigd op basis van de resultaten van verschillende
TPC-tests met mule cars die zijn aangepast om de karakteristieken
van de auto's van volgend jaar na te bootsen. Dat was dan ook een
bemoeilijkende factor tijdens het testen, want de banden konden
niet getest worden op de auto's die in 2026 daadwerkelijk op de
baan verschijnen." "Voor de laatste officiële goedkeuring zullen de
C2- tot en met C5-banden, en de intermediates, getest worden. Dit
gebeurt op 9 december tijdens een eendaagse test in Abu Dhabi. De
C1-compound en de Full Wets worden niet meegenomen, ondanks dat ze
tijdens het komende seizoen wel gebruikt kunnen worden. De test
wordt uitgevoerd door de huidige coureurs in mule cars, terwijl de
jonge coureurs later op de dag de 2025-auto's gaan testen op de
banden van dit jaar."
zachtere compound te introduceren: de C6-compound. Deze band zou
vooral gebruikt moeten worden tijdens raceweekenden op
stratencircuits en circuits met weinig bandenslijtage. Na tests in
Mexico-Stad en Abu Dhabi in 2024 koos Pirelli ervoor om deze band
te introduceren voor het seizoen 2025. Maar na dit seizoen zal de
compound alweer verdwijnen. De band werd voor het eerst gebruikt op
Imola tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Daarna werd de C6
nog drie keer meegenomen: in Monaco, Canada en Azerbeidzjan. Al
snel kwam er veel kritiek op de compound. Veel coureurs vonden hem
nutteloos: de band sleet veel sneller dan de C5, terwijl de grip er
ook niet veel beter op werd. De band werd in de race dan ook bijna
nooit gebruikt en zelfs in kwalificaties verkozen coureurs soms de
hardere compounds boven de C6. Uit tests van Pirelli is gebleken
dat de C6-compound niet het gewenste effect kan leveren met de
nieuwe auto's van 2026. Dat is dan ook de voornaamste reden dat we
deze band volgend jaar niet meer terug gaan zien, zo blijkt uit een
persbericht van de Italiaanse bandenleverancier. "De reden dat we
de zesde en zachtste compound niet behouden, is genomen omdat het
onmogelijk was om de benodigde delta te realiseren. Het
tijdsverschil tussen de C5 en C6 was te klein vergeleken met de
andere compounds en bracht geen aanzienlijk verschil in
prestaties", valt te lezen. Redenering Pirelli legt uit hoe het tot
deze conclusie is gekomen. "Wat de bandenconstructie betreft: die
is op 1 september afgerond, na een zorgvuldige evaluatie van de
balans tussen de assen, waarbij rekening werd gehouden met de
actieve aerodynamica die volgend jaar wordt ingevoerd." "De
ontwikkeling van de banden werd uitgevoerd op basis van
voorspellingen van de teams. Zij hebben data verzameld met
simulaties die uitgingen van de belasting en snelheden die aan het
einde van het 2026-seizoen worden verwacht." "Deze 'modellen'
werden bevestigd op basis van de resultaten van verschillende
TPC-tests met mule cars die zijn aangepast om de karakteristieken
van de auto's van volgend jaar na te bootsen. Dat was dan ook een
bemoeilijkende factor tijdens het testen, want de banden konden
niet getest worden op de auto's die in 2026 daadwerkelijk op de
baan verschijnen." "Voor de laatste officiële goedkeuring zullen de
C2- tot en met C5-banden, en de intermediates, getest worden. Dit
gebeurt op 9 december tijdens een eendaagse test in Abu Dhabi. De
C1-compound en de Full Wets worden niet meegenomen, ondanks dat ze
tijdens het komende seizoen wel gebruikt kunnen worden. De test
wordt uitgevoerd door de huidige coureurs in mule cars, terwijl de
jonge coureurs later op de dag de 2025-auto's gaan testen op de
banden van dit jaar."
