Schumacher neemt het op voor McLaren: "Dit is een menselijke fout"
McLaren had uitstekende zaken kunnen doen in Las Vegas. Lando
Norris kwam dan wel niet verder dan de tweede plaats en moest zijn
meerdere erkennen in winnaar Max Verstappen, maar zijn voorsprong
in het rijderskampioenschap bleef op die manier groot genoeg om de
titel nog voor de Grand Prix van Abu Dhabi binnen te slepen. Toch
liep dat plan in de soep, want zowel Norris als teamgenoot Oscar
Piastri werd gediskwalificeerd na afloop van de race. De skidblocks
onder de auto waren te ver doorgesleten en in dat soort situaties
kennen de stewards geen genade. Zo staat Verstappen nu nog maar 24
punten achter Norris, en hetzelfde geldt voor Piastri. De
titelstrijd ligt dus nog altijd open. Velen waren kritisch op
McLaren en bestempelden het fiasco als een eigen fout, maar Ralf
Schumacher is in de Backstage Boxengasse-podcast iets milder. "Nou,
dit mag eigenlijk gewoon niet gebeuren. Maar ja, door de rode vlag
met die putdeksel en het feit dat het ook nog ging regenen... Dat
betekent dat het team geen longruns heeft kunnen doen en ze
daardoor geen gegevens konden verzamelen. Dan kan je natuurlijk
stellen dat ze uit voorzorg qua rijhoogte wat hoger hadden moeten
gaan zitten." "Dat hebben ze denk ik ook wel gedaan, maar volgens
mij hebben ze de snelheid gewoon onderschat. Datzelfde geldt voor
het circuit, want dit is natuurlijk geen vast circuit. Dat zorgt
ook voor een paar oneffenheden, waar de auto soms met de onderkant
overheen schuurt. Ja, het is stom gelopen. Dat kan je inderdaad
zeggen. In deze fase van het seizoen is het bijna tragisch, als er
zoveel op het spel staat." Volgens de Duitser zitten fouten als
deze in een klein hoekje. "Zo zie je maar weer dat zelfs de beste
mensen, de beste engineers, en de beste mogelijkheden ook fout
kunnen lopen. Dit heet een menselijke fout. Er is gewoon iets
misgegaan, iemand heeft een verkeerde beslissing genomen. Dat
merkten ze tijdens de race, daar ben ik zeker van. Dat is ook de
reden dat iedereen langzamer ging rijden, omdat ze toen wel zagen
wat er aan de hand was." "Het ging echt om honderdsten en dat is
jammer, maar zo werken de regels nu eenmaal. Die regels zijn er ook
niet voor niets, want hoe langer je met de huidige auto's rijdt,
hoe groter het voordeel is. Of het voordeel nou echt enorm is, is
niet duidelijk, maar toch." Geen probleem in Qatar Toch betwijfelt
Schumacher of McLaren in Qatar opnieuw met hetzelfde probleem te
maken krijgt. De omstandigheden in Lusail zijn immers totaal anders
dan in Las Vegas, en de Duitser verwacht dat het team inmiddels
zijn les heeft geleerd. "Mocht dit in Qatar opnieuw een thema
worden, dan kan ik me voorstellen dat ze daar voorzichtiger zullen
zijn. Ook daar is er maar één uur vrije training. Maar als alles
normaal verloopt, hoort dit geen probleem te zijn. Het gaat slechts
om een halve millimeter; ik betwijfel of dat in prestaties veel
verschil maakt. Het was gewoon een fout, geen opzet. Dat weet je,
omdat het anders niet bij beide auto's was gebeurd." Wel uit
Schumacher kritiek op CEO Zak Brown, die vlak na de race zichtbaar
gespannen oogde in zijn interviews. "Dat was zo'n moment waarop hij
nog niet bij de stewards was geweest en er dus nog van alles
mogelijk was. Dan moet je gewoon je mond houden en afwachten. Eerst
zien wat er gebeurt, en niet alvast je argumenten verpesten met
allerlei uitspraken."
Norris kwam dan wel niet verder dan de tweede plaats en moest zijn
meerdere erkennen in winnaar Max Verstappen, maar zijn voorsprong
in het rijderskampioenschap bleef op die manier groot genoeg om de
titel nog voor de Grand Prix van Abu Dhabi binnen te slepen. Toch
liep dat plan in de soep, want zowel Norris als teamgenoot Oscar
Piastri werd gediskwalificeerd na afloop van de race. De skidblocks
onder de auto waren te ver doorgesleten en in dat soort situaties
kennen de stewards geen genade. Zo staat Verstappen nu nog maar 24
punten achter Norris, en hetzelfde geldt voor Piastri. De
titelstrijd ligt dus nog altijd open. Velen waren kritisch op
McLaren en bestempelden het fiasco als een eigen fout, maar Ralf
Schumacher is in de Backstage Boxengasse-podcast iets milder. "Nou,
dit mag eigenlijk gewoon niet gebeuren. Maar ja, door de rode vlag
met die putdeksel en het feit dat het ook nog ging regenen... Dat
betekent dat het team geen longruns heeft kunnen doen en ze
daardoor geen gegevens konden verzamelen. Dan kan je natuurlijk
stellen dat ze uit voorzorg qua rijhoogte wat hoger hadden moeten
gaan zitten." "Dat hebben ze denk ik ook wel gedaan, maar volgens
mij hebben ze de snelheid gewoon onderschat. Datzelfde geldt voor
het circuit, want dit is natuurlijk geen vast circuit. Dat zorgt
ook voor een paar oneffenheden, waar de auto soms met de onderkant
overheen schuurt. Ja, het is stom gelopen. Dat kan je inderdaad
zeggen. In deze fase van het seizoen is het bijna tragisch, als er
zoveel op het spel staat." Volgens de Duitser zitten fouten als
deze in een klein hoekje. "Zo zie je maar weer dat zelfs de beste
mensen, de beste engineers, en de beste mogelijkheden ook fout
kunnen lopen. Dit heet een menselijke fout. Er is gewoon iets
misgegaan, iemand heeft een verkeerde beslissing genomen. Dat
merkten ze tijdens de race, daar ben ik zeker van. Dat is ook de
reden dat iedereen langzamer ging rijden, omdat ze toen wel zagen
wat er aan de hand was." "Het ging echt om honderdsten en dat is
jammer, maar zo werken de regels nu eenmaal. Die regels zijn er ook
niet voor niets, want hoe langer je met de huidige auto's rijdt,
hoe groter het voordeel is. Of het voordeel nou echt enorm is, is
niet duidelijk, maar toch." Geen probleem in Qatar Toch betwijfelt
Schumacher of McLaren in Qatar opnieuw met hetzelfde probleem te
maken krijgt. De omstandigheden in Lusail zijn immers totaal anders
dan in Las Vegas, en de Duitser verwacht dat het team inmiddels
zijn les heeft geleerd. "Mocht dit in Qatar opnieuw een thema
worden, dan kan ik me voorstellen dat ze daar voorzichtiger zullen
zijn. Ook daar is er maar één uur vrije training. Maar als alles
normaal verloopt, hoort dit geen probleem te zijn. Het gaat slechts
om een halve millimeter; ik betwijfel of dat in prestaties veel
verschil maakt. Het was gewoon een fout, geen opzet. Dat weet je,
omdat het anders niet bij beide auto's was gebeurd." Wel uit
Schumacher kritiek op CEO Zak Brown, die vlak na de race zichtbaar
gespannen oogde in zijn interviews. "Dat was zo'n moment waarop hij
nog niet bij de stewards was geweest en er dus nog van alles
mogelijk was. Dan moet je gewoon je mond houden en afwachten. Eerst
zien wat er gebeurt, en niet alvast je argumenten verpesten met
allerlei uitspraken."
