Verstappen kan zeldzame comebacks Vettel en Raikkonen uit de boeken rijden
Wie had er na de Grand Prix van Nederland gedacht dat Max
Verstappen nog een serieuze kans zou maken op de wereldtitel? De
Nederlander stond 104 punten achter Oscar Piastri, die fluitend
naar zijn eerste titel leek te koersen. Inmiddels staat Verstappen
op gelijk hoogte met hem, maar staat Lando Norris nog 24 punten
voor beide heren. Met nog twee Grands Prix en een sprintrace te
gaan, en dus 58 punten te verdelen, is Norris nog altijd de grote
favoriet om de wereldkampioen van 2025 te worden. De wonderen zijn
echter de wereld nog niet uit, en Max Verstappen is Max Verstappen,
dus er lijkt nog van alles mogelijk te zijn. Mocht Verstappen
alsnog voor de vijfde keer wereldkampioen worden, dan zal zijn
comeback de geschiedenisboeken ingaan als misschien wel de meest
indrukwekkende comeback aller tijden. Maar om de grootte van zijn
mogelijke comeback gestalte te geven, is het belangrijk om te
kijken naar eerdere voorbeelden. 2012: Vettel laat Alonso
verbouwereerd achter in Brazilië Sebastian Vettel was in 2010 al op
een bijzondere manier wereldkampioen geworden en wist daar in 2012
nog een schepje bovenop te doen. De Duitser kende een matig begin
van het seizoen, waardoor hij geruime tijd niet meedeed om de
wereldtitel. Hij had echter het geluk dat 2012 een van de meest
spannende seizoenen ooit zou worden. Het begon allemaal met zeven
verschillende winnaars in de eerste zeven races. Niemand was
dominant, waardoor de mindere resultaten van Vettel er niet voor
zorgden dat hij op voorhand kansloos was. Na de GP van Hongarije
stond hij 42 punten achter zijn Spaanse rivaal, Fernando Alonso, en
dat met nog negen races te gaan. Alonso deed in die races weinig
verkeerd. Hij had de pech dat hij bij de start van de GP van
België, waar Romain Grosjean een schorsing kreeg, werd meegenomen
in de mêlée. Vettel viel op zijn beurt stil in Italië. Alonso wist
vervolgens geen race meer te winnen, maar werd wel drie keer tweede
en vier keer derde. Vettel wist echter vier races op rij te winnen:
in Singapore, Japan, Korea en India. En zo was het ineens Vettel
die voor de laatste race in Brazilië een voorsprong van dertien
punten had op Alonso. De Duitser zag zijn hoop op een derde titel
alleen in rook opgaan toen hij in de openingsronde werd getikt door
Bruno Senna. Wonder boven wonder kon hij alsnog doorgaan, zij het
met een gat in zijn sidepod. De Duitser werkte zich in een door
regen beïnvloedde race op naar P6. Omdat Alonso tweede werd, werd
Vettel wereldkampioen. Het verschil: drie punten. 2007: Kimi
Räikkönen doet het onmogelijke na ineenstorting McLaren De
titelstrijd in 2007 leek, net als in 2025, een intern duel tussen
de twee coureurs van McLaren: Fernando Alonso en rookie Lewis
Hamilton. Vooral Hamilton maakte indruk door in de eerste negen
races van het seizoen op het podium te eindigen, inclusief twee
overwinningen. Na de negende race van het seizoen, de GP van
Groot-Brittannië, had Hamilton al 70 punten. Alonso volgde met 58
punten, Kimi Räikkönen had er 52. Dit in een tijd waarin een
overwinning nog tien punten opleverde. Alonso sloeg terug in
Duitsland, in een race die vooral bekend staat om de leidende
positie van Marcus Winkelhock tijdens zijn debuut in een Spyker. En
op dat moment begon het intern te rommelen bij McLaren. Het
incident tijdens de kwalificatie in Hongarije, waarbij Alonso
expres bleef wachten in de pitstraat zodat Hamilton geen vliegende
ronde meer kon rijden, was de belichaming van de rivaliteit tussen
beiden. Wie daar weer van profiteerde, was Räikkönen. De Fin bleef
in het kielzog van de McLaren-kemphanen. Toch leek Hamilton ondanks
alles de wereldtitel te veroveren. Met nog twee races te gaan, had
hij een voorsprong van twaalf punten op Alonso. Räikkönen had
zeventien punten minder dan de rookie. Hamilton leek de titel in
China te veroveren, maar reed zijn auto bij het naderen van de
pitstraat in een kleine grindbak. Räikkönen won de race, Alonso
werd tweede. Toch had Hamilton nog altijd een voorsprong van vier
punten op Alonso en zeven op Räikkönen. Hamilton startte het verst
naar voren van de drie. Een slechte start bracht hem echter in de
problemen. Dat hij vervolgens een versnellingsbakprobleem kreeg,
maakte zijn taak nog onmogelijker. Räikkönen reed ondertussen
soeverein naar de overwinning. Alonso werd derde, Hamilton zevende.
Zo was het volledig onverwacht de Fin die alsnog zijn eerste en
enige wereldtitel binnenhaalde. Hij eindigde op 110 punten, terwijl
Hamilton en Alonso op 109 bleven steken. De wereldtitel van
Räikkönen wordt nog altijd gezien als een van de meest opmerkelijke
aller tijden, al waren veel mensen van mening dat hij een
wereldtitel won die hij al veel eerder had verdiend. Grootste
comeback ooit? Kijk je puur naar het puntenverschil met de
WK-leider, dan zou Verstappens comeback met een enorm verschil de
grootste aller tijden worden. Zelfs als je de puntenverdeling van
bijvoorbeeld Räikkönens titel aanpast, komt niemand in de buurt van
de 104 punten die Verstappen moest goedmaken. Je zou dus kunnen
zeggen dat zijn comeback die van Vettel en Räikkönen overtreft, al
zit daar wel nuance in. Wat vooral telt, is dat zulke comebacks
zelden gebeuren. Mocht Verstappen erin slagen zijn vijfde
wereldtitel te pakken, dan hebben Formule 1-fans iets unieks
meegemaakt: een achtervolging van ongekende omvang, misschien iets
wat in de komende jaren nooit meer voorkomt. En zelfs als het hem
niet lukt, heeft hij al menig racehart sneller laten kloppen, en
ook dat is zeker wat waard.
Verstappen nog een serieuze kans zou maken op de wereldtitel? De
Nederlander stond 104 punten achter Oscar Piastri, die fluitend
naar zijn eerste titel leek te koersen. Inmiddels staat Verstappen
op gelijk hoogte met hem, maar staat Lando Norris nog 24 punten
voor beide heren. Met nog twee Grands Prix en een sprintrace te
gaan, en dus 58 punten te verdelen, is Norris nog altijd de grote
favoriet om de wereldkampioen van 2025 te worden. De wonderen zijn
echter de wereld nog niet uit, en Max Verstappen is Max Verstappen,
dus er lijkt nog van alles mogelijk te zijn. Mocht Verstappen
alsnog voor de vijfde keer wereldkampioen worden, dan zal zijn
comeback de geschiedenisboeken ingaan als misschien wel de meest
indrukwekkende comeback aller tijden. Maar om de grootte van zijn
mogelijke comeback gestalte te geven, is het belangrijk om te
kijken naar eerdere voorbeelden. 2012: Vettel laat Alonso
verbouwereerd achter in Brazilië Sebastian Vettel was in 2010 al op
een bijzondere manier wereldkampioen geworden en wist daar in 2012
nog een schepje bovenop te doen. De Duitser kende een matig begin
van het seizoen, waardoor hij geruime tijd niet meedeed om de
wereldtitel. Hij had echter het geluk dat 2012 een van de meest
spannende seizoenen ooit zou worden. Het begon allemaal met zeven
verschillende winnaars in de eerste zeven races. Niemand was
dominant, waardoor de mindere resultaten van Vettel er niet voor
zorgden dat hij op voorhand kansloos was. Na de GP van Hongarije
stond hij 42 punten achter zijn Spaanse rivaal, Fernando Alonso, en
dat met nog negen races te gaan. Alonso deed in die races weinig
verkeerd. Hij had de pech dat hij bij de start van de GP van
België, waar Romain Grosjean een schorsing kreeg, werd meegenomen
in de mêlée. Vettel viel op zijn beurt stil in Italië. Alonso wist
vervolgens geen race meer te winnen, maar werd wel drie keer tweede
en vier keer derde. Vettel wist echter vier races op rij te winnen:
in Singapore, Japan, Korea en India. En zo was het ineens Vettel
die voor de laatste race in Brazilië een voorsprong van dertien
punten had op Alonso. De Duitser zag zijn hoop op een derde titel
alleen in rook opgaan toen hij in de openingsronde werd getikt door
Bruno Senna. Wonder boven wonder kon hij alsnog doorgaan, zij het
met een gat in zijn sidepod. De Duitser werkte zich in een door
regen beïnvloedde race op naar P6. Omdat Alonso tweede werd, werd
Vettel wereldkampioen. Het verschil: drie punten. 2007: Kimi
Räikkönen doet het onmogelijke na ineenstorting McLaren De
titelstrijd in 2007 leek, net als in 2025, een intern duel tussen
de twee coureurs van McLaren: Fernando Alonso en rookie Lewis
Hamilton. Vooral Hamilton maakte indruk door in de eerste negen
races van het seizoen op het podium te eindigen, inclusief twee
overwinningen. Na de negende race van het seizoen, de GP van
Groot-Brittannië, had Hamilton al 70 punten. Alonso volgde met 58
punten, Kimi Räikkönen had er 52. Dit in een tijd waarin een
overwinning nog tien punten opleverde. Alonso sloeg terug in
Duitsland, in een race die vooral bekend staat om de leidende
positie van Marcus Winkelhock tijdens zijn debuut in een Spyker. En
op dat moment begon het intern te rommelen bij McLaren. Het
incident tijdens de kwalificatie in Hongarije, waarbij Alonso
expres bleef wachten in de pitstraat zodat Hamilton geen vliegende
ronde meer kon rijden, was de belichaming van de rivaliteit tussen
beiden. Wie daar weer van profiteerde, was Räikkönen. De Fin bleef
in het kielzog van de McLaren-kemphanen. Toch leek Hamilton ondanks
alles de wereldtitel te veroveren. Met nog twee races te gaan, had
hij een voorsprong van twaalf punten op Alonso. Räikkönen had
zeventien punten minder dan de rookie. Hamilton leek de titel in
China te veroveren, maar reed zijn auto bij het naderen van de
pitstraat in een kleine grindbak. Räikkönen won de race, Alonso
werd tweede. Toch had Hamilton nog altijd een voorsprong van vier
punten op Alonso en zeven op Räikkönen. Hamilton startte het verst
naar voren van de drie. Een slechte start bracht hem echter in de
problemen. Dat hij vervolgens een versnellingsbakprobleem kreeg,
maakte zijn taak nog onmogelijker. Räikkönen reed ondertussen
soeverein naar de overwinning. Alonso werd derde, Hamilton zevende.
Zo was het volledig onverwacht de Fin die alsnog zijn eerste en
enige wereldtitel binnenhaalde. Hij eindigde op 110 punten, terwijl
Hamilton en Alonso op 109 bleven steken. De wereldtitel van
Räikkönen wordt nog altijd gezien als een van de meest opmerkelijke
aller tijden, al waren veel mensen van mening dat hij een
wereldtitel won die hij al veel eerder had verdiend. Grootste
comeback ooit? Kijk je puur naar het puntenverschil met de
WK-leider, dan zou Verstappens comeback met een enorm verschil de
grootste aller tijden worden. Zelfs als je de puntenverdeling van
bijvoorbeeld Räikkönens titel aanpast, komt niemand in de buurt van
de 104 punten die Verstappen moest goedmaken. Je zou dus kunnen
zeggen dat zijn comeback die van Vettel en Räikkönen overtreft, al
zit daar wel nuance in. Wat vooral telt, is dat zulke comebacks
zelden gebeuren. Mocht Verstappen erin slagen zijn vijfde
wereldtitel te pakken, dan hebben Formule 1-fans iets unieks
meegemaakt: een achtervolging van ongekende omvang, misschien iets
wat in de komende jaren nooit meer voorkomt. En zelfs als het hem
niet lukt, heeft hij al menig racehart sneller laten kloppen, en
ook dat is zeker wat waard.
