McLaren vindt oorzaak voor diskwalificatie Norris en Piastri
Voor McLaren verliep de Grand Prix van Las Vegas ontzettend
pijnlijk. Lando Norris en Oscar Piastri sleepten cruciale punten
met de tweede en vierde plaats, maar werden later uit de uitslag
geschrapt. De vloerplank was bij beide McLaren te veel afgesleten,
waardoor een diskwalificatie onvermijdelijk werd. Het directe
gevolg was ook dat Max Verstappen 25 punten inliep. Maar wat was nu
de precieze oorzaak van de diskwalificatie? Teambaas Andrea Stella
legt het haarfijn uit in een Q&A van McLaren voor het
raceweekend in Qatar. "De specifieke oorzaak van de situatie was
het onverwacht optreden van aanzienlijke porpoising, waardoor de
auto grote verticale bewegingen maakte", vertelt Stella. "Het
niveau van porpoising werd verergerd door de omstandigheden waarin
de auto tijdens de race reed, en dit was niet voorzien op basis van
wat we in de trainingen hadden gezien en op basis van de
voorspellingen voor het operationele venster van de auto tijdens de
race." "Op basis van de gegevens die we in de trainingen hadden
verzameld, denken we niet dat we buitensporige risico's hebben
genomen met betrekking tot de rijhoogte. We hadden bovendien voor
de kwalificatie en de race een extra veiligheidsmarge toegevoegd
ten opzichte van de trainingen, wat betreft de bodemvrijheid. Die
veiligheidsmarge werd echter tenietgedaan door het onverwachte
optreden van de grote verticale bewegingen, waardoor de auto de
grond raakte." Stella denkt dat McLaren weinig had kunnen doen. "De
porpoising die tijdens de race ontstond, was bovendien moeilijk te
in te dammen, omdat zelfs een snelheidsverlaging – een actie die in
theorie de bodemvrijheid zou moeten vergroten – slechts op sommige
delen van het circuit effectief was, maar op andere juist averechts
werkte." Niet in de haak McLaren had al snel door dat ze in de
problemen zaten. "Vanaf de eerste ronden werd uit de data duidelijk
dat het onverwacht hoge niveau van porpoising een probleem zou
vormen. Op Lando’s auto konden we de situatie beter volgen dankzij
de telemetrie, maar op Oscars auto werd dat bemoeilijkt doordat we
een van de sensoren verloren die we gebruiken om het niveau van
contact met de grond vast te stellen." "We realiseerden ons al vrij
snel dat dit niveau van porpoising een hoge mate van slijtage op de
skid veroorzaakte en daarom begonnen beide coureurs op
verschillende delen van het circuit corrigerende maatregelen te
nemen. Helaas zagen we ook dat deze acties, vanwege het
operationele venster van de auto en de eigenschappen van het
circuit, niet effectief genoeg waren in het verminderen van
porpoising." En dus kon Stella niet anders doen dan het besluit van
de stewards accepteren. "We hebben samen met de technisch
afgevaardigde bevestigd dat de meting van de skid-dikte correct
was. Hoewel de overmatige slijtage relatief gering was en slechts
op één plek voorkwam (0,12 mm bij Lando en 0,26 mm bij Oscar), is
de regelgeving heel duidelijk: de achterste skids moeten aan het
einde van de race op elke plek minimaal 9 mm zijn." "Anders dan bij
sportieve of financiële regels bestaat er geen proportionaliteit
bij het toepassen van straffen voor overtredingen van de technische
reglementen. De FIA heeft zelf erkend dat dit gebrek aan
proportionaliteit in de toekomst moet worden aangepakt, zodat
kleine en accidentele technische overtredingen, met minimale of
geen prestatiewinst, niet tot buitensporige gevolgen leiden."
Stella wil tot slot nog één ding kwijt. "Daarnaast moet worden
benadrukt dat de FIA zelf heeft onderstreept dat de overtreding
niet opzettelijk was, er geen poging was om de regels te omzeilen,
en dat er verzachtende omstandigheden waren, zoals wij aan de
stewards hebben uitgelegd."
pijnlijk. Lando Norris en Oscar Piastri sleepten cruciale punten
met de tweede en vierde plaats, maar werden later uit de uitslag
geschrapt. De vloerplank was bij beide McLaren te veel afgesleten,
waardoor een diskwalificatie onvermijdelijk werd. Het directe
gevolg was ook dat Max Verstappen 25 punten inliep. Maar wat was nu
de precieze oorzaak van de diskwalificatie? Teambaas Andrea Stella
legt het haarfijn uit in een Q&A van McLaren voor het
raceweekend in Qatar. "De specifieke oorzaak van de situatie was
het onverwacht optreden van aanzienlijke porpoising, waardoor de
auto grote verticale bewegingen maakte", vertelt Stella. "Het
niveau van porpoising werd verergerd door de omstandigheden waarin
de auto tijdens de race reed, en dit was niet voorzien op basis van
wat we in de trainingen hadden gezien en op basis van de
voorspellingen voor het operationele venster van de auto tijdens de
race." "Op basis van de gegevens die we in de trainingen hadden
verzameld, denken we niet dat we buitensporige risico's hebben
genomen met betrekking tot de rijhoogte. We hadden bovendien voor
de kwalificatie en de race een extra veiligheidsmarge toegevoegd
ten opzichte van de trainingen, wat betreft de bodemvrijheid. Die
veiligheidsmarge werd echter tenietgedaan door het onverwachte
optreden van de grote verticale bewegingen, waardoor de auto de
grond raakte." Stella denkt dat McLaren weinig had kunnen doen. "De
porpoising die tijdens de race ontstond, was bovendien moeilijk te
in te dammen, omdat zelfs een snelheidsverlaging – een actie die in
theorie de bodemvrijheid zou moeten vergroten – slechts op sommige
delen van het circuit effectief was, maar op andere juist averechts
werkte." Niet in de haak McLaren had al snel door dat ze in de
problemen zaten. "Vanaf de eerste ronden werd uit de data duidelijk
dat het onverwacht hoge niveau van porpoising een probleem zou
vormen. Op Lando’s auto konden we de situatie beter volgen dankzij
de telemetrie, maar op Oscars auto werd dat bemoeilijkt doordat we
een van de sensoren verloren die we gebruiken om het niveau van
contact met de grond vast te stellen." "We realiseerden ons al vrij
snel dat dit niveau van porpoising een hoge mate van slijtage op de
skid veroorzaakte en daarom begonnen beide coureurs op
verschillende delen van het circuit corrigerende maatregelen te
nemen. Helaas zagen we ook dat deze acties, vanwege het
operationele venster van de auto en de eigenschappen van het
circuit, niet effectief genoeg waren in het verminderen van
porpoising." En dus kon Stella niet anders doen dan het besluit van
de stewards accepteren. "We hebben samen met de technisch
afgevaardigde bevestigd dat de meting van de skid-dikte correct
was. Hoewel de overmatige slijtage relatief gering was en slechts
op één plek voorkwam (0,12 mm bij Lando en 0,26 mm bij Oscar), is
de regelgeving heel duidelijk: de achterste skids moeten aan het
einde van de race op elke plek minimaal 9 mm zijn." "Anders dan bij
sportieve of financiële regels bestaat er geen proportionaliteit
bij het toepassen van straffen voor overtredingen van de technische
reglementen. De FIA heeft zelf erkend dat dit gebrek aan
proportionaliteit in de toekomst moet worden aangepakt, zodat
kleine en accidentele technische overtredingen, met minimale of
geen prestatiewinst, niet tot buitensporige gevolgen leiden."
Stella wil tot slot nog één ding kwijt. "Daarnaast moet worden
benadrukt dat de FIA zelf heeft onderstreept dat de overtreding
niet opzettelijk was, er geen poging was om de regels te omzeilen,
en dat er verzachtende omstandigheden waren, zoals wij aan de
stewards hebben uitgelegd."
