Marko wijst naar Verstappen als groot 2026-voordeel: "Er is er een die dat kan"
Het seizoen van 2026 komt eraan, en het belooft een druk jaar te
worden voor de teams en coureurs. De nieuwe reglementen worden
namelijk geïntroduceerd, en dat is nogal een klus. Daar komt een
nieuw chassis bij kijken, maar ook een volledig nieuwe motor. Met
name die laatste uitdaging is een belangrijke voor sommige teams,
want sommigen bouwen voor het eerst een eigen motor. Dat geldt ook
voor Red Bull Racing, waar in samenwerking met Ford voor het eerst
aan een eigen krachtbron wordt gewerkt. Vanuit de Oostenrijkse
renstal komen al wel wat positieve geluiden, al is het de komende
maanden nog koffiedik kijken wat de onderlinge verhoudingen met de
concurrentie betreft. Maar volgens adviseur Helmut Marko heeft Red
Bull reden tot optimisme. "Intern zijn we blij, maar we weten net
als de anderen niet hoe de cijfers van de concurrentie eruit zien.
Het gaat niet alleen om de verbrandingsmotor, maar ook om de
brandstof, de batterij, en de hele auto an sich. Dat is denk ik ook
wel het grote voordeel voor ons", zo wordt Marko geciteerd door
Autosport . Dat grote voordeel is er alleen niet zomaar een. Marko
noemt geen namen, maar uit zijn woorden blijkt wel dat hij wijst op
een specifiek iemand: "De coureur met slim zijn en goed omgaan met
het vermogen dat de batterij levert. En er is één coureur die snel
kan denken én snel kan rijden. Dat zou dus een voordeel moeten
zijn." Berg om te beklimmen Paul Monaghan, hoofdengineer van Red
Bull, bekijkt de situatie vanuit een iets ander perspectief. Op een
vraag over de complexiteit van de nieuwe reglementen, is zijn
antwoord tegenover onder meer RacingNews365 duidelijk: "Het is
enorm en overvloedig, dat zijn de twee voor de hand liggende
woorden om dit samen te vatten." "Sommige dingen staan al helemaal
vast. De motoren zijn bijvoorbeeld al in productie, evenals een
aantal onderdelen voor de auto. Het blijkt wel heel lastig zijn om
het voor elkaar te krijgen dat de auto betrouwbare rondjes rijdt in
een simulatie, maar hoe je het ook wendt of keert, we zullen klaar
zijn voor de eerste test in Barcelona." Dat geldt alleen ook voor
de concurrentie, weet Monaghan. "Dat zal ieder ander team ook wel
zijn. Tot in hoeverre precies, moeten we nog afwachten. Maar vanaf
dat punt wordt 2026 echt een berg om te beklimmen, al is dat
hetzelfde voor iedereen. Wij kunnen de top als eerste bereiken,
maar het kan ook zijn dat anderen daar al staan voor wij daar
aankomen." "Dat hoort bij de sport. Er is geen vaste uitkomst, het
is allemaal nog onbekend. Maar we denken dat we competitief kunnen
zijn volgend jaar. Ik denk dat we een goede auto zullen hebben, met
een goede motor. We hebben ook geweldige coureurs, dus we gaan zien
hoe we het er vanaf gaan brengen."
worden voor de teams en coureurs. De nieuwe reglementen worden
namelijk geïntroduceerd, en dat is nogal een klus. Daar komt een
nieuw chassis bij kijken, maar ook een volledig nieuwe motor. Met
name die laatste uitdaging is een belangrijke voor sommige teams,
want sommigen bouwen voor het eerst een eigen motor. Dat geldt ook
voor Red Bull Racing, waar in samenwerking met Ford voor het eerst
aan een eigen krachtbron wordt gewerkt. Vanuit de Oostenrijkse
renstal komen al wel wat positieve geluiden, al is het de komende
maanden nog koffiedik kijken wat de onderlinge verhoudingen met de
concurrentie betreft. Maar volgens adviseur Helmut Marko heeft Red
Bull reden tot optimisme. "Intern zijn we blij, maar we weten net
als de anderen niet hoe de cijfers van de concurrentie eruit zien.
Het gaat niet alleen om de verbrandingsmotor, maar ook om de
brandstof, de batterij, en de hele auto an sich. Dat is denk ik ook
wel het grote voordeel voor ons", zo wordt Marko geciteerd door
Autosport . Dat grote voordeel is er alleen niet zomaar een. Marko
noemt geen namen, maar uit zijn woorden blijkt wel dat hij wijst op
een specifiek iemand: "De coureur met slim zijn en goed omgaan met
het vermogen dat de batterij levert. En er is één coureur die snel
kan denken én snel kan rijden. Dat zou dus een voordeel moeten
zijn." Berg om te beklimmen Paul Monaghan, hoofdengineer van Red
Bull, bekijkt de situatie vanuit een iets ander perspectief. Op een
vraag over de complexiteit van de nieuwe reglementen, is zijn
antwoord tegenover onder meer RacingNews365 duidelijk: "Het is
enorm en overvloedig, dat zijn de twee voor de hand liggende
woorden om dit samen te vatten." "Sommige dingen staan al helemaal
vast. De motoren zijn bijvoorbeeld al in productie, evenals een
aantal onderdelen voor de auto. Het blijkt wel heel lastig zijn om
het voor elkaar te krijgen dat de auto betrouwbare rondjes rijdt in
een simulatie, maar hoe je het ook wendt of keert, we zullen klaar
zijn voor de eerste test in Barcelona." Dat geldt alleen ook voor
de concurrentie, weet Monaghan. "Dat zal ieder ander team ook wel
zijn. Tot in hoeverre precies, moeten we nog afwachten. Maar vanaf
dat punt wordt 2026 echt een berg om te beklimmen, al is dat
hetzelfde voor iedereen. Wij kunnen de top als eerste bereiken,
maar het kan ook zijn dat anderen daar al staan voor wij daar
aankomen." "Dat hoort bij de sport. Er is geen vaste uitkomst, het
is allemaal nog onbekend. Maar we denken dat we competitief kunnen
zijn volgend jaar. Ik denk dat we een goede auto zullen hebben, met
een goede motor. We hebben ook geweldige coureurs, dus we gaan zien
hoe we het er vanaf gaan brengen."
