McLaren hint op maatregelen FIA na diskwalificatie in Las Vegas
Voor McLaren waren de druiven bijzonder zuur na de Grand Prix van
Las Vegas. Lando Norris leek een enorme stap naar zijn eerste
wereldtitel te zetten door de tweede plaats te veroveren, maar
niets bleek minder waar. De vloerplank van Norris en Oscar Piastri
was te veel afgesleten, waardoor zij uit de uitslag werden
geschrapt. McLaren accepteerde de straf en erkende dat er een fout
was gemaakt. Die fout kwam onder andere voort uit bijzondere
omstandigheden in Las Vegas. De teams konden tijdens de vrije
trainingen geen longruns rijden door een losse putdeksel en regen,
waarna McLaren de rijhoogte totaal verkeerd inschatte. Het team
kwam er tijdens de race al achter dat Norris in de problemen zou
komen, maar maatregelen haalden niets uit. De coureurs hadden last
van porpoising en langzamere rondetijden hielpen niet. Op de
mediadag in Qatar besloot McLaren een Q&A met teambaas Andrea
Stella vrij te geven om meer uitleg te verschaffen over de
diskwalificatie. De Italiaan deed daarin een opvallende claim,
namelijk dat de FIA gaat kijken naar de proportionaliteit van
diskwalificaties in de toekomst. De mondiale autosportbond zou
hebben erkend dat McLaren geen bewust snelheidsvoordeel wilde
behalen en dat zij een onderzoek instellen. Stella zei het
volgende: "De FIA heeft zelf erkend dat dit gebrek aan
proportionaliteit in de toekomst moet worden aangepakt, zodat
kleine en accidentele technische overtredingen, met minimale of
geen prestatiewinst, niet tot buitensporige gevolgen leiden."
"Daarnaast moet worden benadrukt dat de FIA zelf heeft onderstreept
dat de overtreding niet opzettelijk was, er geen poging was om de
regels te omzeilen, en dat er verzachtende omstandigheden waren,
zoals wij aan de stewards hebben uitgelegd." Feiten geven de
doorslag Stella bedoelt te zeggen dat de FIA naar een wijziging van
de regels zou gaan kijken, iets wat de bond niet heeft bevestigd.
Dat zit zo: de stewards kunnen geen andere straf opleggen dan
diskwalificatie. Bijzondere omstandigheden worden niet meegenomen
in de strafmaat en feiten geven de doorslag. Is je vloerplank te
veel afgesleten, dan volgt er automatisch een diskwalificatie, ook
als de stewards beamen dat het geen bewuste actie was. Volgens
McLaren zou de FIA dus gaan kijken of ze maatregelen kunnen nemen
voor de toekomst om disproportionele diskwalificaties te voorkomen.
Dat lijkt op het oog wel een vrij lastig verhaal, omdat je als
steward dan verzachtende omstandigheden moet kunnen vaststellen. In
dit geval waren de stewards het eens met de argumenten van McLaren,
maar kan je dat in iedere situatie bewijzen? Het is dan ook
afwachten of de FIA daadwerkelijk een onderzoek gaat instellen.
McLaren heeft daar nu weinig aan, want de titelstrijd gaat alweer
verder in Qatar. Norris staat nog steeds aan de leiding, maar zijn
voorsprong op Verstappen en Piastri is geslonken naar 24 punten.
Als Norris twee punten uitloopt, is de titel van hem en verschuift
de diskwalificatie naar de achtergrond. Maar gaat Verstappen er met
de titel vandoor, blijft Las Vegas een cruciale fout, maatregelen
van de FIA of niet.
Las Vegas. Lando Norris leek een enorme stap naar zijn eerste
wereldtitel te zetten door de tweede plaats te veroveren, maar
niets bleek minder waar. De vloerplank van Norris en Oscar Piastri
was te veel afgesleten, waardoor zij uit de uitslag werden
geschrapt. McLaren accepteerde de straf en erkende dat er een fout
was gemaakt. Die fout kwam onder andere voort uit bijzondere
omstandigheden in Las Vegas. De teams konden tijdens de vrije
trainingen geen longruns rijden door een losse putdeksel en regen,
waarna McLaren de rijhoogte totaal verkeerd inschatte. Het team
kwam er tijdens de race al achter dat Norris in de problemen zou
komen, maar maatregelen haalden niets uit. De coureurs hadden last
van porpoising en langzamere rondetijden hielpen niet. Op de
mediadag in Qatar besloot McLaren een Q&A met teambaas Andrea
Stella vrij te geven om meer uitleg te verschaffen over de
diskwalificatie. De Italiaan deed daarin een opvallende claim,
namelijk dat de FIA gaat kijken naar de proportionaliteit van
diskwalificaties in de toekomst. De mondiale autosportbond zou
hebben erkend dat McLaren geen bewust snelheidsvoordeel wilde
behalen en dat zij een onderzoek instellen. Stella zei het
volgende: "De FIA heeft zelf erkend dat dit gebrek aan
proportionaliteit in de toekomst moet worden aangepakt, zodat
kleine en accidentele technische overtredingen, met minimale of
geen prestatiewinst, niet tot buitensporige gevolgen leiden."
"Daarnaast moet worden benadrukt dat de FIA zelf heeft onderstreept
dat de overtreding niet opzettelijk was, er geen poging was om de
regels te omzeilen, en dat er verzachtende omstandigheden waren,
zoals wij aan de stewards hebben uitgelegd." Feiten geven de
doorslag Stella bedoelt te zeggen dat de FIA naar een wijziging van
de regels zou gaan kijken, iets wat de bond niet heeft bevestigd.
Dat zit zo: de stewards kunnen geen andere straf opleggen dan
diskwalificatie. Bijzondere omstandigheden worden niet meegenomen
in de strafmaat en feiten geven de doorslag. Is je vloerplank te
veel afgesleten, dan volgt er automatisch een diskwalificatie, ook
als de stewards beamen dat het geen bewuste actie was. Volgens
McLaren zou de FIA dus gaan kijken of ze maatregelen kunnen nemen
voor de toekomst om disproportionele diskwalificaties te voorkomen.
Dat lijkt op het oog wel een vrij lastig verhaal, omdat je als
steward dan verzachtende omstandigheden moet kunnen vaststellen. In
dit geval waren de stewards het eens met de argumenten van McLaren,
maar kan je dat in iedere situatie bewijzen? Het is dan ook
afwachten of de FIA daadwerkelijk een onderzoek gaat instellen.
McLaren heeft daar nu weinig aan, want de titelstrijd gaat alweer
verder in Qatar. Norris staat nog steeds aan de leiding, maar zijn
voorsprong op Verstappen en Piastri is geslonken naar 24 punten.
Als Norris twee punten uitloopt, is de titel van hem en verschuift
de diskwalificatie naar de achtergrond. Maar gaat Verstappen er met
de titel vandoor, blijft Las Vegas een cruciale fout, maatregelen
van de FIA of niet.
