McLaren onderneemt actie voor GP Qatar na pijnlijke diskwalificatie
De slijtage van de vloerplank bij McLaren zou op papier geen
probleem moeten vormen in Qatar, omdat de baan niet dezelfde
karakteristieken heeft als die in Las Vegas. Daar dwongen de lage
temperaturen de teams namelijk om meer downforce te gebruiken om
een snellere opwarming van de banden te garanderen. Zoals bekend
had McLaren in Nevada niet alleen voor een aerodynamisch pakket met
meer downforce gekozen dan ideaal zou zijn geweest, maar vooral ook
extreem lage rijhoogtes toegepast. Het betrof een keuze die
uiteindelijk porpoising veroorzaakte en aan de basis lag van de
sterke slijtage van de plank, zoals het team uit Woking zelf ook
toelichtte. In Qatar zijn er echter ook omstandigheden die een
overmatige slijtage van de plank zouden kunnen veroorzaken.
Enerzijds vereist het circuit, dat wordt gekenmerkt door een
gemiddelde aerodynamische belasting en het gebruik van een lage
rijhoogte om de prestaties in de lange, snelle bochten in Lusail te
maximaliseren. Een niet te onderschatten detail is bovendien het
gerucht dat de setup die McLaren in Las Vegas gebruikte
oorspronkelijk ook voor Qatar was goedgekeurd, met slechts minimale
aanpassingen aan de ophanging. RacingNews365 heeft begrepen dat de
technici in Woking al op zondag na de race in Las Vegas begonnen
zijn met het uitwerken van een alternatieve setup, juist om het
probleem van de overmatige slijtage van de plank te voorkomen. Een
bijkomend element dat de gevoeligheid van het circuit in Qatar op
dit vlak vergroot, is de invoering van twee verplichte pitstops,
waardoor de race in drie kortere stints wordt opgedeeld. Deze
beslissing is genomen op basis van Pirelli’s advies om niet meer
dan 25 ronden op dezelfde bandenset te rijden, vanwege de extreme
slijtage waaraan de banden in Lusail worden blootgesteld. Dit
betekent, wat betreft de slijtage van de plank, een verslechtering
van de randvoorwaarden, omdat er in elk van de drie stints vrijwel
geen bandenmanagement zal plaatsvinden. De coureurs zullen dus drie
stints op honderd procent rijden. En zoals bekend: hoe hoger de
snelheid, hoe groter de verticale belasting, en dus hoe groter de
kans dat de auto's door de compressie dichter bij de grond komen.
Dit maakt de kans op contact met het asfalt, en dus slijtage van de
plank, groter dan in een race waar wel bandenmanagement wordt
toegepast en de snelheid daardoor afneemt. Kortom, een bijkomend
vraagteken voor McLaren, dat dit weekend probeert de rijderstitel
veilig te stellen.
probleem moeten vormen in Qatar, omdat de baan niet dezelfde
karakteristieken heeft als die in Las Vegas. Daar dwongen de lage
temperaturen de teams namelijk om meer downforce te gebruiken om
een snellere opwarming van de banden te garanderen. Zoals bekend
had McLaren in Nevada niet alleen voor een aerodynamisch pakket met
meer downforce gekozen dan ideaal zou zijn geweest, maar vooral ook
extreem lage rijhoogtes toegepast. Het betrof een keuze die
uiteindelijk porpoising veroorzaakte en aan de basis lag van de
sterke slijtage van de plank, zoals het team uit Woking zelf ook
toelichtte. In Qatar zijn er echter ook omstandigheden die een
overmatige slijtage van de plank zouden kunnen veroorzaken.
Enerzijds vereist het circuit, dat wordt gekenmerkt door een
gemiddelde aerodynamische belasting en het gebruik van een lage
rijhoogte om de prestaties in de lange, snelle bochten in Lusail te
maximaliseren. Een niet te onderschatten detail is bovendien het
gerucht dat de setup die McLaren in Las Vegas gebruikte
oorspronkelijk ook voor Qatar was goedgekeurd, met slechts minimale
aanpassingen aan de ophanging. RacingNews365 heeft begrepen dat de
technici in Woking al op zondag na de race in Las Vegas begonnen
zijn met het uitwerken van een alternatieve setup, juist om het
probleem van de overmatige slijtage van de plank te voorkomen. Een
bijkomend element dat de gevoeligheid van het circuit in Qatar op
dit vlak vergroot, is de invoering van twee verplichte pitstops,
waardoor de race in drie kortere stints wordt opgedeeld. Deze
beslissing is genomen op basis van Pirelli’s advies om niet meer
dan 25 ronden op dezelfde bandenset te rijden, vanwege de extreme
slijtage waaraan de banden in Lusail worden blootgesteld. Dit
betekent, wat betreft de slijtage van de plank, een verslechtering
van de randvoorwaarden, omdat er in elk van de drie stints vrijwel
geen bandenmanagement zal plaatsvinden. De coureurs zullen dus drie
stints op honderd procent rijden. En zoals bekend: hoe hoger de
snelheid, hoe groter de verticale belasting, en dus hoe groter de
kans dat de auto's door de compressie dichter bij de grond komen.
Dit maakt de kans op contact met het asfalt, en dus slijtage van de
plank, groter dan in een race waar wel bandenmanagement wordt
toegepast en de snelheid daardoor afneemt. Kortom, een bijkomend
vraagteken voor McLaren, dat dit weekend probeert de rijderstitel
veilig te stellen.
