Albon verschilt van mening met McLaren na roep om regelwijziging
De diskwalificatie van McLaren in Las Vegas houdt de gemoederen
bezig in Qatar. Dat heeft vooral te maken met uitspraken van
teambaas Andrea Stella, die hintte op regelwijzigingen rond de
slijtage van de vloerplank. Nu volgt er altijd een diskwalificatie
na een overtreding, ook als de FIA vaststelt dat een team niet
bewust de regels heeft geschonden. Maar moet die feitelijke regel
wel op de schop, of moet dat zo blijven? Williams-coureur Alex
Albon is het totaal niet eens met Stella als hij de vraag krijgt
voorgeschoteld op de mediadag in Qatar. Volgens hem leidt het tot
een voordeel als je de auto lager kunt afstellen. "Ik ben het er
niet mee eens", vertelt Albon tegenover onder meer RacingNews365.
"We moeten allemaal rekening houden met limieten. Er zit veel
rondetijd in deze auto's wanneer je ook maar een millimeter lager
rijdt. Natuurlijk, iedereen maakt fouten en dat begrijp ik. Maar
deze auto's zijn tegenwoordig ongelooflijk: we stellen de rijhoogte
zelfs af op basis van welke wind we verwachten op de racedag." Heel
lastig reglement Albon legt uit wat hij bedoelt. "Krijg je
bijvoorbeeld tegenwind op het rechte stuk, dan verandert dat je
rijhoogte volledig voor het hele weekend. Een paar punten meer
downforce door de tegenwind duwt de auto veel lager. Dan krijg je
porpoising, en moet je weer aanpassingen doen om dat te beheersen."
De Williams-coureur is het dus niet eens met Stella, maar snapt hoe
moeilijk het is. "Ik denk dat dit reglement echt lastig is. Zeker
tijdens sprintweekenden of weekenden met weinig trainingstijd,
zoals in Las Vegas, moet je een voorzichtige aanpak kiezen." "En
soms eindig je op zondag als team met het gevoel: 'Verdorie, we
hebben bijna geen plank-slijtage, we hadden het weekend veel beter
kunnen optimaliseren.' Maar ja, zo werken deze regels dit jaar nu
eenmaal." Albon zou juist liever een andere regelwijziging zien.
"Het belangrijkste voor mij is dat ik het niet prettig vind dat de
controle aan de plank willekeurig gebeurt. Ik zou liever hebben dat
alle 20 auto’s worden gecontroleerd, zodat het volledig eerlijk is,
maar de willekeurige versie daarvan is een beetje lastig. Maar
regels zijn regels."
bezig in Qatar. Dat heeft vooral te maken met uitspraken van
teambaas Andrea Stella, die hintte op regelwijzigingen rond de
slijtage van de vloerplank. Nu volgt er altijd een diskwalificatie
na een overtreding, ook als de FIA vaststelt dat een team niet
bewust de regels heeft geschonden. Maar moet die feitelijke regel
wel op de schop, of moet dat zo blijven? Williams-coureur Alex
Albon is het totaal niet eens met Stella als hij de vraag krijgt
voorgeschoteld op de mediadag in Qatar. Volgens hem leidt het tot
een voordeel als je de auto lager kunt afstellen. "Ik ben het er
niet mee eens", vertelt Albon tegenover onder meer RacingNews365.
"We moeten allemaal rekening houden met limieten. Er zit veel
rondetijd in deze auto's wanneer je ook maar een millimeter lager
rijdt. Natuurlijk, iedereen maakt fouten en dat begrijp ik. Maar
deze auto's zijn tegenwoordig ongelooflijk: we stellen de rijhoogte
zelfs af op basis van welke wind we verwachten op de racedag." Heel
lastig reglement Albon legt uit wat hij bedoelt. "Krijg je
bijvoorbeeld tegenwind op het rechte stuk, dan verandert dat je
rijhoogte volledig voor het hele weekend. Een paar punten meer
downforce door de tegenwind duwt de auto veel lager. Dan krijg je
porpoising, en moet je weer aanpassingen doen om dat te beheersen."
De Williams-coureur is het dus niet eens met Stella, maar snapt hoe
moeilijk het is. "Ik denk dat dit reglement echt lastig is. Zeker
tijdens sprintweekenden of weekenden met weinig trainingstijd,
zoals in Las Vegas, moet je een voorzichtige aanpak kiezen." "En
soms eindig je op zondag als team met het gevoel: 'Verdorie, we
hebben bijna geen plank-slijtage, we hadden het weekend veel beter
kunnen optimaliseren.' Maar ja, zo werken deze regels dit jaar nu
eenmaal." Albon zou juist liever een andere regelwijziging zien.
"Het belangrijkste voor mij is dat ik het niet prettig vind dat de
controle aan de plank willekeurig gebeurt. Ik zou liever hebben dat
alle 20 auto’s worden gecontroleerd, zodat het volledig eerlijk is,
maar de willekeurige versie daarvan is een beetje lastig. Maar
regels zijn regels."
