Noodmaatregel F1 en Pirelli voor GP Qatar uitgelegd

De teams en coureurs zijn inmiddels gearriveerd in Lusail voor
alweer het een-na-laatste weekend van het seizoen. De GP van Qatar
is het strijdtoneel voor de 23e Grand Prix van het seizoen. En
zoals je mag verwachten in het Midden-Oosten, is het warm en
vochtig op het circuit, wat de race een enorme uitdaging voor de
coureurs zal maken.  Maar niet alleen de coureurs zullen het flink
te verduren krijgen. Ook het meegeleverde Pirelli-rubber wordt
flink op de proef gesteld door de omstandigheden in Qatar en de
karakteristieken van het circuit in Lusail. Dusdanig zelfs, dat
Pirelli, de Formule 1 en de FIA zich opnieuw genoodzaakt voelen om
restricties ten opzichte van het gebruik van de banden op te
leggen. Dit is natuurlijk al een tijdje bekend, maar met het
sprintweekend voor de deur is hier nog een kleine opfrisser. Iedere
bandenset die tijdens de Grand Prix geleverd wordt, mag maximaal 25
rondes gebruikt worden. Aangezien de race 57 rondes lang zal zijn,
worden de coureurs verplicht om minimaal twee pitstops te maken.
Meer mag natuurlijk ook, minder zeker niet. Deze regel is in het
leven geroepen, omdat het circuit dusdanig veel eist van de banden
dat die het na een tijdje spontaan kunnen begeven, zeker met de
'agressieve' kerbstones die op het circuit te vinden zijn.
Verklaring Pirelli Pirelli geeft meer uitleg over de regel in zijn
persbericht voorafgaand aan de GP van Qatar: "Iedere set banden die
aan de teams geleverd wordt aan het begin van het raceweekend, mag
maximaal 25 rondes gebruikt worden. De rondes worden cumulatief
geteld over alle sessies, inclusief rondes achter de safety car of
tijdens de virtual safety car." "Rondes naar de startgrid,
formatierondes en rondes die na de finishvlag in de Sprint of Grand
Prix worden afgelegd, worden niet meegerekend. Aangezien de Grand
Prix van Qatar over 57 rondes gaat, zal elke coureur minstens twee
keer van banden moeten wisselen. Voor de start van de Grand Prix
zullen wij de teams informeren hoeveel rondes er nog beschikbaar
zijn bij iedere bandenset." "De beperking die in overleg met de
FIA, F1 en de teams is vastgesteld, is ingesteld om te voorkomen
dat de banden hun maximale slijtage bereiken, zoals vorig jaar
gebeurde, toen banden ondanks hun levensduur nog verder werden
gebruikt door het managen van de slijtage. Dit legde echter wel een
enorme druk op de constructie van de band." Herhaling van 2023? Een
voorbeeld van de regels is als volgt: Stel dat een coureur een band
heeft gebruikt tijdens de kwalificatie. Daar zijn drie rondes op
gereden, namelijk de out-lap, vliegende ronde en de in-lap. Mocht
een coureur deze band willen gebruiken in de race, dan mogen daar
niet 25 rondes, maar nog maar 22 rondes op verreden worden,
aangezien de band al drie rondes gebruikt is.  Een gloednieuwe band
kan altijd 25 rondes gebruikt worden, aangezien daar voor de race
nog geen enkele ronde op gereden is. Een band waarop voor de race
al tien rondes gereden is, kan tijdens de race maar 15 rondes
gebruikt worden. Verder zijn er geen verschillen in de beperking
per compound. Deze regels zijn overigens minder streng dan in 2023,
toen er eenzelfde regel gold. Coureurs mochten toen slechts 18
rondes op een set banden rijden, wat ervoor zorgde dat iedereen
minstens drie pitstops moest maken.  De banden bleven daardoor
overeind, sommige coureurs minder, aangezien iedereen praktisch
gezien 57 kwalificatierondes moest rijden. Logan Sargeant gaf
bijvoorbeeld op omdat hij de fysieke belasting niet meer aankon.
Lance Stroll viel na de race zelfs flauw van de vermoeidheid. De
vraag is wat de regels omtrent het bandengebruik doen met zowel de
banden als de coureurs dit weekend. Tijdens de race wordt het
ongeveer 21 graden, wat het in de auto in ieder geval ietsje
makkelijker maakt.

Top Headlines

Oudere Top Headlines